نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از پرسیاوشان به همراه نکات رشد

نگهداری از سرخس پرسیاوشان

آشنایی با سرخس پرسیاوشان

سرخس پرسیاوشان با نام علمی Adiantum raddianum، عضوی از خانواده Pteridaceae و یکی از محبوب‌ترین گونه‌های سرخس به عنوان گل آپارتمانی شناخته می‌شود. این گیاه زیبا، بومی مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری آمریکای جنوبی است، که در روی صخره‌ها یا زمین رشد می‌کند.

نام جنس Adiantum از کلمه یونانی adiantos به معنای خشک گرفته شده است که توصیف بسیار خوبی از برگ‌های این گیاه است. سرخس پرسیاوشان در بسیاری از جزایر گرمسیری و نیمه‌گرمسیری نیز بومی شده است و در پلی‌نزی فرانسه و هاوایی به عنوان یک گونه مهاجم در نظر گرفته می‌شود.

همچنین به عنوان یک گیاه زینتی در بسیاری از مناطق آفریقا، آسیا، اروپا و اقیانوس آرام به مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع سرخس پرسیاوشان چقدر است؟
  • آیا سرخس پرسیاوشان دارای گل و عطر است؟
  • سرخس پرسیاوشان در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • سرخس پرسیاوشان به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان سرخس پرسیاوشان چگونه است؟
  • هرس و نظافت سرخس پرسیاوشان
  • نحوه تکثیر سرخس پرسیاوشان
  • آفات یا بیماری‌های سرخس پرسیاوشان
  • سرخس پرسیاوشان سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از سرخس پرسیاوشان چیست؟

 

ارتفاع سرخس پرسیاوشان چقدر است؟

سرخس پرسیاوشان ظریف و کوتاه از طریق ریزوم‌های کوچک رشد می‌کند و ساقه‌های انعطاف‌پذیر آن تاارتفاع 43 تا 48 سانتی‌متر می‌رسند. با این حال، این گیاه می‌تواند تا 58 سانتی‌متر گسترش پیدا کند.

یکی از دلایل اصلی محبوبیت سرخس پرسیاوشان این است که به راحتی گسترش پیدا می‌کند و سازگاری بالایی با محیط‌های مختلف دارد. برگ‌های سبز تیره آن شامل برگچه‌ای مثلثی شکل متعددی است. در ابتدا، شاخه‌های سبز این گیاه ظریف و نیمه قائم هستند، اما با بالغ شدن آن به زیبایی خمیده می‌شوند. بسته به شرایط رشد، ساقه‌های این سرخس می‌توانند تا طول 18 تا 20 سانتی‌متر رشد کنند.

نحوه مراقبت و نگهداری از پرسیاوشان به همراه نکات رشد - انگور

 

آیا سرخس پرسیاوشان دارای گل و عطر است؟

سرخس پرسیاوشان گیاهی بدون گل و عطر می‌باشد.

 

سرخس پرسیاوشان در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

این گیاه در شرایط بسیار مرطوب بهترین رشد را دارد، جایی که بتواند به طور مستقیم نور خورشید را دریافت کند. این گیاه هوای خشک را دوست ندارد. در حالی که، گونه‌های سرخس سایه را ترجیح می‌دهند و در مکان‌هایی که مقادیر کمی از نور خورشید فیلتر شده را دریافت می‌کنند، بهترین رشد را دارند.

اغلب حفظ سطح رطوبت مور نیاز برای رشد سرخس به عنوان یک گیاه آپارتمانی دشوار است. لذا کارشناسان توصیه می‌کنند از دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید یا گلدان آن را روی سینی پر از سنگریزه‌های مرطوب قرار دهید. گیاه را غبارپاشی کنید و یا گلدان آن را در یک گلدان بزرگتر و پر از پیت ماس قرار دهید تا مطمئن شوید رطوبت لازم را دریافت می‌کند. دمای ایده‌آل برای سرخس پرسیاوشان 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد است.

 

سرخس پرسیاوشان به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

سرخس پرسیاوشان برای رشد مناسب نیاز به تأمین دائمی رطوبت از خاک و اتسفر دارد، بنابراین مطمئن شوید که به طور منظم آن را آبیاری کنید و هرگز اجازه ندهید خاک آن کاملاً خشک شود. همچنین مراقب باشید که این سرخس را بیش از حد آبیاری نکنید، زیرا باعث زرد شدن نوک برگ‌ها و پوسیدگی ریشه می‌شود. استفاده از کود رقیق، یکبار در ماه، از فروردین تا شهریور باعث رشد سالم این گیاه می‌شود. توصیه می‌شود که برای جلوگیری از سوختن ریشه پس از آبیاری از کود مایع استفاده کنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان سرخس پرسیاوشان چگونه است؟

سرخس پرسیاوشان را در مخلوط گلدانی مبتنی بر زغال سنگ نارس با مواد آلی بکارید. از آن‌جایی که، آبیاری بیش از حد می‌تواند مشکلاتی را برای گیاه ایجاد کند، توصیه میشود برای اطمینان از زهکشی مناسب، مخلوط گلدان را کمی سست نگه دارید. گلدان سرخس پرسیاوشان را هر دو سال یکبار تعویض کنید. فصل بهار بهترین زمان برای تعویض گلدان سرخس پرسیاوشان است.

 

نظافت و نگهداری

سرخس پرسیاوشان برای داشتن رشد مناسب باید به اندازه کافی رطوبت دریافت ‌کند. در صورتی که، برگچه‌های آن به دلیل کمبود رطوبت، خشک یا دچار ریزش شدند، گیاه را با بریدن ساقه‌های سیاه رنگ هرس کنید. سطح رطوبت را افزایش دهید و رطوبت خاک را حفظ کنید تا گیاه رشد کند.

توصیه می‌شود پس از هرس، گیاه را دو بار در روز غبارپاشی کنید تا زمانی که شاخه‌های جدید شروع به رشد کنند. برای حفظ سطح رطوبت از می‌توانید از سینی سنگریزه‌دار پر از آب استفاده کنید.

 

نحوه تکثیر سرخس پرسیاوشان

سرخس پرسیاوشان را می‌توانید در زمان تعویض گلدان در اوایل بهار از طریق تقسیم ریزوم‌ها تکثیرکنید. سرخس‌ها هاگ تولید می‌کنند و می‌توانند از طریق آن نیز تکثیر شوند. با این حال، تکثیر از طریق این روش دشوار است. در زیستگاه طبیعی خود، گیاه به راحتی از طریق هاگ می‌تواند گسترش یابد.

 

آفات یا بیماری‌های سرخس پرسیاوشان

این گیاه تحت تأثیر هیچ آفتی قرار نمی‌گیرد. با این حال، کارشناسان توصیه می‌کنند که مراقب برخی از آفات رایج گیاه‌خوار مانند حلزون‌ها، راب‌ها، کاترپیلارها، و سوسک سرخرطومی تاک سیاه باشید، زیرا ممکن است به برگ‌های جوان و ریزوم‌ها آسیب برسانند.

هنگامی که، این گیاه در گلدان رشد می‌کند، شاخه‌های بدون انحنای آن ممکن است مورد حمله شته‌ها قرار بگیرند. آبیاری بیش از حد و آب راکد می‌تواند باعث ایجاد کپک خاکستری در این گیاه شود. از طرف دیگر، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا کمبود کود می‌تواند به ترتیب باعث ایجاد علائم سوختگی روی برگ‌ها یا رنگ پریدگی آن‌ها شود. قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های این گیاه نشانه کمبود رطوبت است.

 

آیا سرخس پرسیاوشان سمی است؟

سرخس پرسیاوشان مانند سایر سرخس‌ها سمی محسوب نمی‌شود و برای کودکان و حیوانات خانگی بی‌خطر است.

 

بهترین موارد استفاده از سرخس پرسیاوشان چیست؟

علی‌رغم این واقعیت که نگهداری از سرخس پرسیاوشان مستلزم تأمین میزان رطوبت بالا و به طور مداوم در خانه‌ها است، از محبوبیت بالایی به عنوان یک گیاه آپارتمانی برخوردار است. کاشت درگلدان‌ها یا سبدهای آویزان، نگهداری آن در تراس، پاسیو و حتی در داخل خانه می‌تواند باعث زیبایی دوچندان فضای پیرامون شود.

خرید انواع سرخس از گل فروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *