نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از کالیسیا

نگهداری کالیسا

 

آشنایی با کالیسیا

کالیسیا با نام علمی Callisia repens، عضوی از خانواده Commelinaceae است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی، کارائیب و آمریکای مرکزی می‌باشد. کالیسیا گیاهی رونده و آویزی است که با نام‌های چمن عروس و برگ بیدی مینیاتوری نیز شناخته می‌شود. 

این گیاه سرسبز یکی از گل‌های پر طرفدار آپارتمانی است و انواع مختلفی دارد که شرایط نگهداری و رشد آن‌ها مشابه هم می‌باشند. از گیاه کالیسیا به عنوان گیاه درمانی نیز یاد می‌کنند.

فهرست مطالب

  • ارتفاع کالیسیا چقدر است؟
  • آیا کالیسیا دارای گل و عطر است؟
  • کالیسیا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • کالیسیا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان کالیسیا چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر کالیسیا
  • آفات یا بیماری‌های کالیسیا
  • آیا کالیسیا سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از کالیسیا چیست؟

 

ارتفاع کالیسیا چقدر است؟ 

کالیسیا یک گیاه رونده است که ارتفاع کلی آن بین 10 تا 30 سانتی‌متر می‌باشد. این گیاه دارای ساقه‌های بلند، خزنده و کند رشد است که می‌توانند تا 60 سانتی‌متر امتداد پیدا کنند. ساقه‌های این گیاه دارای انشعاب‌های زیادی هستند که ریشه‌های کوچکی از آن‌ها می‌روید. برگ‌های کوچک و متناوب کالیسیا به صورت متراکم رشد می‌کنند و هر چه از مرکز گیاه دورتر می‌شوند، اندازه آن‌ها کاهش می‌یابد.

آیا کالیسیا دارای گل و عطر است؟

در طول فصل تابستان تا پاییز، گل‌های سفید و کوچک کالیسیا شکوفا می‌شوند و در خوشه‌های بدون ساقه در شاخه‌های برگ‌های بالایی جوانه می‌زنند. این خوشه‌های گل هرمافرودیت بدون عطر هستند و به صورت جفت ظاهر می‌شوند. گل‌ها دارای سه گلبرگ سفید و شش پرچم هستند. پس از لقاح، کپسول‌های بذر مستطیلی ریز حاوی چهار دانه قهوه‌ای ظاهر می‌شوند.

نحوه مراقبت و نگهداری از کالیسیا - انگور

 

 

کالیسیا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

گیاه کالیسیا (Callisia Repens) نور روشن خورشید را ترجیح می‌دهد. دسترسی به نور روشن به سالم ماندن گیاه کمک می‌کند و خطر خشک شدن آن را کاهش می‌دهد. کالیسیا به محیطی نورگیر با نور غیرمستقیم نیاز دارید. این گیاه را در معرض نور بیش از حد قرار ندهید، چرا که نور بیش از حد می‌تواند باعث پژمردگی، توقف رشد و شکننده شدن برگ‌های آن شود. 

کالیسیا می‌تواند در سایه بماند اما این امر در طولانی مدت باعث کاهش میزان فتوسنتز و مرطوب ماندن بیش از حد خاک می‌شود که باعث ضعف گیاه و حتی در مواردی پوسیدگی ریشه می‌شود. این گیاه محیط گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهد و در محدوده دمایی بین حداقل 15 درجه سانتی‌گراد تا 30 درجه سانتی‌گراد بهترین عملکرد را دارد. می‌توانید این گیاه آپارتمانی را در مکانی آفتابی که دمای آن هرگز کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد نمی‌شود، نگهداری کنید.

 

کالیسیا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

این گیاه به آبیاری منظم نیاز دارد. در طول فصل رشد، برای اطمینان از مرطوب ماندن خاک آن را به طور منظم آبیاری کنید. می‌توانید برای جلوگیری از خشک شدن برگ‌های گیاه و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای آن را غبارپاشی کنید. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید و اجازه دهید سطح خاک کالیسیا در طول زمستان خشک شود. در طول تابستان، کالیسیا را هر 10 تا 14 روز یکبار با استفاده از کود مایع تغذیه کنید. کوددهی می‌تواند باعث متراکم شدن شاخ و برگ آن شود.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان کالیسیا چگونه است؟

زمانیکه کالیسیا به عنوان یک گیاه گلدانی و یا در یک سبد آویزان نگهداری می‌شود، بهترین عملکرد را در مخلوط گلدانی استاندارد یا مخلوط زغال سنگ نارس دارد. به همین ترتیب، در فضای باز در صورت کاشت در یک خاک آلی و غنی خوب عمل می‌کند.

گلدان گیاه کالیسیا را هر سه یا چهار سال یک‌بار با گلدانی تعویض کنید که سه الی پنج سانتی‌متر بزرگ‌تر از ریشه‌های فعلی گیاه باشد. گلدان باید محکم، عریض و دارای سوراخ زهکشی مناسبی باشد. کالیسیا گیاهی حساس است و امکان دارد هنگام تعویض گلدان دچار شوک شود و در نتیجه رشد آن متوقف خواهد شد. پس صرفاً در صورت نیاز، اقدام به تعویض گلدان کنید.

 

نظافت و نگهداری

به طور کلی، کالیسیا به نگهداری بسیار کمی نیاز دارد، با این حال، هرس نوک ساقه به متراکم شدن گیاه کمک می‌کند. علاوه بر این، پس از دو سال ممکن است این گیاه دارای ساقه‌های بلند و برگ‌های دور از هم شوند. می‌توانید برای رشد ساقه‌ها و برگ‌های جدید آن‌ها را هرس کنید.

 

نحوه تکثیر کالیسیا

ساده‌ترین روش تکثیر کالیسیا استفاده از قلمه‌های ساقه 5 سانتی‌متری در بهار یا اوایل تابستان است. با این حال، ممکن است از طریق بذر نیز تکثیر شود.

کافی است که ساقه را در زیر قسمت منحنی برش دهید، شاخ و برگ آن را جدا کنید و سپس ساقه را داخل خاک مرطوب با زهکشی مناسب قرار دهید. به آن‌ها آب بدهید و در مکان روشن قرارشان بدهید و روی آن‌ها را پلاستیک شفاف بکشید. روزانه به مدت یک ساعت پلاستیک را از روی گیاه بردارید تا هوای زیر پلاستیک تهویه شود. احتمالاً برش گیاه سرعت رشد آن را افزایش می‌دهد، به شرطی که شما شرایط لازم آن را فراهم کرده باشید. 

 

تکثیر کالیسیا

آفات یا بیماری‌های کالیسیا

کالیسیا نسبت به اکثر آفات مقاوم است. اگرچه، رطوبت کم می‌تواند باعث جذب کنه‌های عنکبوتی قرمز شود که تارهای خود را در امتداد نوک ساقه ایجاد می‌کنند. غبارپاشی باعث می‌شود که گیاه برای این آفات جذابیت کمتری داشته باشد.

 

آیا کالیسیا سمی است؟

این گیاه حاوی کریستال‌های کلسیم اگزالات است که ممکن است در صورت مصرف باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل استفراغ، تهوع و از دست دادن اشتها شود. کالیسیا را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود دور نگه دارید.

 

بهترین موارد استفاده از کالیسیا چیست؟

کالیسیا یک گیاه آپارتمانی همیشه سبز و چند ساله است. این گیاه جزء گیاهان آپارتمانی با روش نگهداری نسبتاً آسان می‌باشد. کالیسیا یک گیاه مناسب برای نگهداری در سبدهای آویزان است. می‌توان آن را در داخل به عنوان یک گیاه آپارتمانی یا در خارج از خانه به عنوان یک پوشش زمین متراکم و حصیر مانند استفاده کرد.

اگر دوستدار گل و گیاه به ویژه گیاهانی با برگ‌ها و ساقه‌های ظریف و مینیاتوری رنگین هستید، کالیسیا گیاهی مناسب جهت تزیین منزل و محل کار شماست. روغن این گیاه کاربردهای بسیار زیادی دارد. کالیسیا به گیاه درمانی برای دردها و کبودی‌ها معروف است. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *