نگهداری گیاهان

نگهداری باباآدم گورخری، مشکلات و بیماری‌ها

بابا آدم گورخری شرایط نگهداری مشکلات و بیماری‌ها

معرفی بابا آدم گورخری:

برگ‌های برجسته و بزرگ بابا آدم گورخری یکی از ویژگی‌های چشمگیر آن است. اما نکته‌ای که موجب جذب علاقه‌مندان نگهداری گل و گیاه به باباآدم گورخی شده، طرح خاص روی ساقه آن است. خطوط سیاه تا قهوه‌ای روی ساقه زیبایی متفاوتی به گیاه می‌دهد.

 

نام فارسی: بابا آدم گورخری

نام انگلیسی: Zebra Plant, Elephant Ear, Zebrina Tiger, Zebrina Leopard

نام علمی: Alocasia Zebrina

خانواده: Araceae

زیستگاه: فیلیپین

سمیت: برای انسان و حیوان سمی است.

خاصیت تصفیه کنندگی هوا: دارد.

 

 

نگهداری بابا آدم گورخری:

سطح دشواری نگهداری آلوکازیا زبرینا متوسط است. از خاصیت‌های طبیعی و غیرقابل کنترل این گونه، زرد شدن مداوم برگ‌های قدیمی و مسن است.

شرایظ نگهداری بابا آدم گورخری

 

  • نور:

    فاصله بین 2 تا 3 متر از پنجره جنوبی مناسب است. نور متوسط تا زیاد و فیلتر شده برای بابا آدم گورخری کافی می‌باشد. در صورت نبود منبع نوری از لامپ رشد مخصوص گیاه استفاده کنید.

 

  • آبیاری:

    در فصول گرم هرگز اجازه خشک شدن به خاک ندهید. در زمستان بعد از خشک شدن سطح رویی خاک بسته به سایز گلدان به اندازه 2 تا 4 لیوان آبیاری کنید. بعد از هر نوبت آبیاری آب زیرگلدانی را تخلیه کنید. از سلامت زهکش مطمئن شوید.

 

  • دما:

    دمای بین 18 تا 25 درجه مناسب است. فراموش نکنید که در فصول سرد حتما گیاه به مکانی گرم منتقل شود.

 

  • رطوبت:

    بابا آدم گورخری از آنجایی که بومی جنگل‌های مرطوب و گرمسیری است، رطوبت دوست است. با غبارپاشی روزانه و استفاده از حالت جزیره ای این رطوبت را تامین کنید. دستگاه بخور سرد نیز می‌تواند کمک موثری باشد.

 

  • کوددهی:

    کودهای عمومی گیاهان مثل کود مایع و کود کامل مناسب است. در فصل رشد هر دو هفته یکبار کوددهی را انجام دهید.

 

  • خاک:

    ترکیبی از پیت‌ماس و پرلیت دانه درشت به همراه مقداری ورمی کمپوست مخلوط مناسبی است.

 

  • تعویض گلدان:

    درصورت رشد ایده‌آل نیاز به تعویض سالانه گلدان است. گیاه را به گلدانی با یک سایز بزرگتر منتقل کنید. هنگام تعویض گلدان مراقب حفظ سلامت ریشه‌ها باشید.

 

  • تمیز کردن برگ:

    با استفاده از مخلوط رقیق شده شیر و آب برگ‌ها را به آرامی به کمک دستمال نرم تمیز کنید.

 

  • تکثیر:

    تقسیم ریزوم و جداسازی پاجوش روش‌های اصلی ازدیاد باباآدم گورخری است. برای تقسیم بوسیله ریزوم، ریزوم‌های دختری را از خاک خارج کرده، گلدانی با عمق کم و خاکی سبک بکارید.

 

بیماری‌های بابا آدم گورخری:

بابا آدم گورخری

 

نسبت به چندبار اشتباه در نگهداری مقاومت دارد. اما در صورت ادامه پیدا کردن این شرایط گیاه دچار تنش‌های غیرقابل جبران می‌شود. بنابراین بهتر است هرگونه علائم بیماری در گیاه را جدی بگیرید.

 

  • لکه زرد روی برگ:

تابش مستقیم آفتاب خصوصا آفتاب ظهرگاهی موجب این عارضه می‌شود. علاوه بر آن استفاده از مواد براق کننده در طولانی مدت باعث مرگ سلول‌های گیاهی می‌شود. گیاه را به محلی با نور غیرمستقیم و روشن منتقل کنید. برگ‌ها از مواد براق کننده پاک شود.

  • قهوه‌ای شدن برگ:

تابش شدید نورخورشید در دراز مدت موجب قهوه‌ای شدن و درنهایت خشکی برگ می‌شود. گیاه را به مکانی با نور غیرمستقیم منتقل کنید.

  • پژمردگی گیاه:

باباآدم گورخری با وجود ترجیح محیط‌های گرم توانایی تحمل گرمای شدید را ندارد. گیاه را به محلی با دمای متوسط منتقل کنید. درصورتی که امکان تعویض محل گلدان را ندارید، میزان غبارپاشی را افزایش دهید.

  • زردشدگی برگ:

کاهش دما و افراط در آبیاری به مرور زمان زردشدگی برگ‌ها را در پی دارد. درفصول سرد گیاه را به مکانی گرمتر منتقل کنید. درفصول گرم گلدان را از منابع سرمایشی دور نگه دارید.

  • خشک شدن برگ:

در اثر کمبود رطوبت موجود در محیط گیاه دچار تنش می‌شود. تامین رطوبت بین 60 تا 80 درصد برای گیاه ضروری است. این کار را می‌توانید بوسیله غبارپاشی روزانه یا استفاده از دستگاه بخور سرد انجام دهید.

  • سیاه شدگی برگ و ساقه:

رعایت نکردن اصول اولیه آبیاری موجب این عارضه شده است. مطمئن شدن از وجود زهکش، تخلیه آب زیرگلدانی و کاهش مقدار آبیاری در هر نوبت باعث کاهش علائم خواهد شد.

  • پوسیدگی ریشه:

نامرغوب بودن خاک، آبیاری زیاد ازحد و ماندن آب در زیرگلدانی موجب این عارضه می‌شود. برای رفع این مشکل گیاه را در خاک سبک کاشته و بعد از آبیاری تخلیه آب زیرگلدانی را انجام دهید.

  • بی‌رنگ شدن برگ:

سرما و آفتاب شدید باعث از بین رفتن بافت گیاه و درنتیجه بی‌رنگ شدن برگ می‌شود. دور نگه‌داشتن گیاه از تغییرات دمایی و انتقال به محلی با نورمتوسط و فیلتر شده برای رفع مشکل ضروری است.

کوچک شدن برگ جدید:

کمبود مواد مغذی علت این عارضه است. ممکن است به تازگی کوددهی انجام داده باشید. اما اگر در کنار کوددهی، خاک نامناسب باشد مشکل ادامه دارد. درصورت نامناسب بودن خاک، ریشه توانایی جذب مواد غذایی را نخواهد داشت. آن را به بستری با خاک سبک منتقل کنید.

 

آفات باباآدم گورخری:

تعداد آفات مهاجم در این واریاته زیاد نیست. با رعایت شرایط اولیه پرورش می‌توانید گیاهتان را سالم و ایمن نگه دارید. فراموش نکنید که بهترین همیار شما در حفاظت گیاه دربرابر حمله آفات، سالم بودن و سطح بالای ایمنی گل است.

 

علت وجود تارعنکبوت بین گوش‌های برگ به همراه لکه زرد رنگ: کنه عنکبوتی یا کنه قرمز با تولید تارعنکبوت زیر برگ و بین گوش‌های آن شناخته می‌شود. این آفت با وارد کردن نیش مکنده به بافت گیاه ایجاد لکه زرد روی برگ می‌کند. گیاه را با استفاده از سموم کنه‌کش موجود دربازار سمپاشی کنید.

 

علت وجود لکه‌های برجسته سفیدرنگ و پودری بین رگبرگ و زیر برگ‌ها: شپشک آردآلود عامل این عارضه است. گیاه را با استفاده از سموم تماسی مالاتیون در سه نوبت سمپاشی کنید.

 

جمع بندی:

باباآدم گورخری با وجود اینکه جزو گیاهان لوکس و خاص محسوب می‌شود، نگهداری دشواری ندارد . اگر علاقه‌مند به تیره آلوکازیا یا باباآدم هستید این واریاته را به شما توصیه می‌کنیم. نگهداری از این گونه برای افراد ماهر در پرورش باباآدم چالش جذابی خواهد بود . چرا که درصورت نگهداری صحیح و ایده‌آل رشد بی‌نظیری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *