نگهداری گیاهان

نگهداری برگ انجیری فر، مشکلات و بیماری‌ها

نگهداری برگ انجیری فر، مشکلات و بیماری‌ها

معرفی برگ انجیری فر:

برگ انجیری فر گیاهی با برگ‌های پهن و لبه های موجدار و جزو فیلودندرون‌ها است. برخلاف برگ انجیری مونسترا حالت بوته‌ای دارد و می‌توانید روی استند و پایه از گیاه نگهداری کنید. برگ انجیری فر انتخابی مناسب برای دیزاین فضاهای کلاسیک است.

 

نگهداری برگ انجیری فر:

گیاه نسبتا کم‌توقعی است. اگر حداقل شرایط را برای برگ انجیری فر فراهم کنید، رشدی ایده‌آل خواهد داشت.

 

شرایط نگهداری برگ انجیری فر

شرایط نگهداری برگ انجیری فر در یک نگاه

 

 

  • نور:

نزدیک پنجره شمالی با نور ملایم و فیلتر شده برای این گیاه مناسب است.

  • آبیاری:

نباید خاک را غرقاب و درعین حال خشک نگه دارید. وجود اندکی رطوبت سطحی خاک برای برگ انجیری مناسب است. بهترین روش برای حفظ رطوبت خاک کاهش مقدار آبیاری و افزایش دفعات آن است.
  • رطوبت:

با اسپری روزانه آب بدون املاح می‌توانید رطوبت مورد نیاز برگ انجیری فر را تامین کنید. ایجاد حالت جزیره‌ای (به شکل اصولی) و استفاده از دستگاه بخور نیز تا حدودی به افزایش رطوبت اطراف گیاه کمک می‌کند.

  • دما:

درجه حرارت بین 12 تا 24 درجه برای رشد طبیعی گیاه لازم است. بهتر است گیاه را مقابل جریان هوای مستقیم قرار ندهید.
  • خاک:

ترکیبی سبک و غنی مثل کوکوپیت و پرلیت (خاک هلندی)، کمپوست و پرلیت (خاک برگ) به همراه یک قسمت ورمی‌کمپوست برای برگ‌ انجیری فر مناسب است.

  • کوددهی:

اگر گیاه را داخل منزل نگهداری می‌کنید و متوجه تغییرات دمایی نمی‌شود، در تمام طول سال می‌توانید کوددهی انجام دهید. کودمایع و 20-20-20 برای این گیاه مناسب هستند. در صورت نگهداری گیاه در فضای باز از اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور کوددهی کنید.

  • تعویض گلدان:

تا زمانی که ریشه‌ها از زیرگلدان خارج نشده است، وقت تعویض گلدان نیست. هر 2 تا 3 سال یکبار زمان تعویض گلدان است.

 

مشکلات و بیماری‌های برگ انجیری فر:

برگ انجیری فر

 

نیاز به رطوبت و آبیاری نسبتا زیاد در برگ انجیری فر باعث فراهم شدن شرایط برای حضور بیماری‌های قارچی می‌شود. بنابراین بهتر است هر عارضه کوچک در این گیاه را جدی بگیریم.

  • علت نرم و سیاه شدگی برگ انجیری فر:

دمای بسیار پایین، آبیاری زیاد و نامناسب بودن خاک و زهکش علت این عارضه می‌باشد. گیاه را به مکانی گرمتر منتقل کرده و زهکش را چک کنید.

  • علت سیاه و خشک شدن برگ:

در اثر خشکی محیط، کم آبی و دمای بالا برگ‌های گیاه آب خود را از دست داده و چروکیده می‌شوند. این عارضه در تمام برگ‌ها (قدیمی و جدید) دیده می‌شود. با استفاده از دستگاه بخور سرد یا غبارپاشی رطوبت مورد نیاز برگ انجیری را تامین کرده و آبیاری را اصلاح کنید.

  • علت خشک و چروک شدن:

نگهداری گیاه در مکان گرم و فاصله بسیار زیاد بین دفعات آبیاری باعث ایجاد تنش خشکی در گیاه می‌شود. با اصلاح روش آبیاری و انتقال گیاهی به مکانی با دمای معتدل این مشکل را حل کنید.

  • علت سیاه و نرم شدن ساقه:

آبیاری زیاد گیاه را مستعد بسیاری از بیماری‌های قارچی می‌کند. یکی از علائم بیماری‌های قارچی، سیاه و نرم‌شدگی است. برای حل این مشکل خاک گیاه را با مخلوط کمپوست و ورمی کمپوست تعویض کنید و سیاه شدگی را از بافت گیاه جدا کنید. محل زخم را با قارچکش مانکوزب بپوشانید.

  • علت افتادگی ساقه:

افتادگی و خم شدن ساقه برگ انجیری فر علل زیادی می‌تواند داشته باشد. افراط و تفریط در آبیاری، خشکی شدید یا غبارپاشی غیراصولی و زیاد، نامناسب بودن جنس خاک باعث این عارضه می‌شود. خاک نیمه مرطوب و غبارپاشی روزانه و کافی به همراه خاک سبک برای شادابی گیاه ضروری است.

  • علت وجود لکه های سفید روی ساقه و برگ:

لکه‌های سفید با اشکال نامنظم و پودری روی گیاه نشان‌دهنده وجود بیماری قارچی در گیاه شماست. برای مبارزه با این بیماری ابتدا گل را از بقیه گیاهان جدا کنید و در سه نوبت با قارچکش بنومیل سم‌پاشی را انجام دهید.

  • علت استشمام بوی گندیدگی از خاک:

در اثر نامناسب بودن خاک و نبود زهکش و آبیاری زیاد ریشه‌های گیاه دچار پوسیدگی می‌شوند. گیاه را از خاک خارج کرده و ریشه‌های پوسیده را حذف کنید. طوقه و ریشه گیاه را با محلول قارچکش کاربندازیم شست‌وشو داده و آن را در آب گذاشته یا در خاکی مناسب بکارید.

  • علت توقف رشد:

عوامل زیادی از جمله کوچک بودن سایز گلدان، فقر خاک، دمای پایین و شوک جابجایی باعث کاهش سرعت رشد می‌شود. با تعویض گلدان، تغذیه گیاه و دور کردن گیاه از پنجره در فصول سرما شاهد رشد مجدد گیاه باشید.

  • علت زرد شدن برگ:

کمبود مواد مغذی و آبیاری نامناسب موجب این عارضه شده است. با اصلاح نحوه آبیاری و کوددهی درفصول رشد می‌توانید جلوی پیشرفت مشکل را بگیرید.

  • علت سوختگی حاشیه برگ:

کمبود رطوبت، آب و گرمای شدید هوا باعث موجب سوختگی حاشیه برگ‌های می‌شود. غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید. معتدل نگه‌داشتن دمای اطراف گیاه نیز ضروری است.

  • علت کوچک شدن برگ جدید:

در شرایطی که گیاه دچار کمبود موادمغذی و رطوبت شود، برگ‌های جدید گیاه کوچک، ضعیف و نازک خواهند شد. تغذیه با کودهای توصیه شده و افزایش رطوبت محیط این عارضه را برطرف می‌کند.

  • علت وجود ریشه‌های نابجا:

اگر روی سطح خاک ساقه‌های قهوه‌ای رنگ ظاهر شد، نگران نباشید. این ساقه‌ها را با نام ریشه‌های هوایی یا ریشه‌های نابجا می‌شناسیم. وظیفه این اندام کمک به گیاه در تامین موادغذایی و رطوبت است. بهتر است برای آنها رطوبت را حفظ کنیم.

  • علت شل شدن گیاه:

مناسب نبودن نحوه کاشت و افراط مقدار آبیاری موجب این عارضه می‌شود. برای حل این مشکل مقداری خاک به گلدان اضافه کنید (تا حدی که طوقه پوشانده شود) و نحوه آبیاری را اصلاح کنید.

  • علت وجود لکه های قهوه‌ای با حاشیه زرد:

در لکه‌هایی که رنگ حاشیه با مرکز لکه تفاوت زیادی دارد به احتمال زیاد بیماری قارچی وجود دارد. برای مبارزه با این بیماری می‌توانید از قارچکش کاربندازیم استفاده کنید.

 

آفات برگ انجیری فر:

اکثر امراض این گیاه مربوط به بیماری قارچی و فیزیولوژیک است. اما آفات رایج گل‌های آپارتمانی روی این گیاه نیز وجود دارند.

علت رنگ پریدگی برگ‌ها همراه با وجود تارعنکبوت: کنه قرمز با مکیدن شیره گیاهی و فرو کردن خرطوم داخل بافت گیاه موجب زرد شدن آن قسمت می‌شود. برای رفع این مشکل با استفاده از کنه‌کش‌های موجود در بازار گیاه را سم‌پاشی کنید.

 

علت وجود لکه‌های برجسته سفید و پودری روی ساقه و برگ: اگر روی این لکه‌ها دقیق‌تر شوید، تجمعی از شپشک‌های آردآلود را خواهید دید. برای رفع این مشکل از سم کنفیدور استفاده کنید.

 

علت وجود حشرات سبز رنگ به همراه ترشحات چسبناک: شته‌های سبز بعد از تغذیه از گیاه، ماده‌ای به نام عسلک ترشح می‌کنند که چسبناک بوده و علاوه بر بستن منافذ گیاه باعث جذب قارچ‌ها می‌شود. با استفاده از سموم شیمیایی کلروپیریفوس و یا سموم ارگانیک پالیزین می‌توانید با این آفت مبارزه کنید.

 

علت وجود هزارپا در خاک: نامرغوب بودن خاک و عدم تهویه باعث ظهور حشراتی مثل هزارپا داخل خاک می‌شود. اگر امکان تعویض خاک فراهم است، گیاه را به گلدانی با خاک مرغوب منتقل کنید. در غیر این صورت با استفاده از محلول سم دیازینون گیاه را آبیاری  کنید.

 

جمع بندی:

برگ انجیری فر گیاهی قدیمی در منازل ایرانی است. با رعایت شرایط نگهداری می‌توانید به سرعت از یگ گیاه مادری چندین قلمه تهیه کنید. اگر در نگهداری گل‌های آپارتمانی مبتدی هستید، تجربه مراقبت از گیاه برگ انجیری فر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

6 دیدگاه در “نگهداری برگ انجیری فر، مشکلات و بیماری‌ها

  1. مهدی کاوسی گفت:

    سلام برگ انجری من خیلی وقته که یک قلاف باز نشده داره ودگیه رشد نمیکنه میشه راهنمایی کنید

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      سرما ، کمبود مواد غذایی و کمبود نور ممکنه علت عارضه باشه
      گیاه رو به محل پرنور تر با دمای حدود 24 درجه منتقل کنید و کوددهی انجام بدید

  2. آقاپور گفت:

    سلام گیاه من تازه گرفتمش یک بگجدید داره که نصفش حالت سوختگی پیدا کرده ودر انتهای ساقه جدید لکه های قهوه ای ررنگ دیده می شه برگ های قدیمی خوبن

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      اگر لکه ها با حاشیه زرد رنگ دیده میشه و سرعت آلوده شدن گیاه بالاست به احتمال زیاد میشه گفت که بیماری قارچیه . برگهای آلوده رو حذف کنید و با استفاده از قارچکش سمپاشی انجام بدید
      اما سوختگی در برگ میتونه نشانه کمبود رطوبت ، افزایش شدید دما ( بعلت نزدیک بودن به منابع گرمایشی) باشه . اگر محیطتتون رطوبتی زیر 30 درصد داره اسپری آب روزانه و استفاده از دستگاه بخخور سرد رو فراموش نکنید . دمای محیط رو هم زیر 25 درجه نگه دارید.

  3. اسماعیلی گفت:

    سلام من چند ماه پیش یک گلدون برگ انجیری گرفتم برگ‌های جدیدش خیلی بزرگ و سرحال هستن و زود به زود برگ جدید باز میکنه اما برگ‌های قدیمی و کوچیکش دارن یکی یکی زرد میشن و خشک میشن این طبیعی هست یا نه؟ چیکار باید کنم؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      به ازای هر 3 الی 4 برگ جدید اگر یک برگ زرد میشه طبیعیه . سعی کنید کوددهی منظم با استفاده از کود هیومیک اسید و کودهای پتاسه داشته باشید تا روند زردشدگی کاهش پیدا کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *