نگهداری گیاهان

نگهداری فیلودندرون اسکاندیس، مشکلات و بیماری‌ها

نگهداری فیلودندرون اسکاندیس، مشکلات و بیماری‌ها

معرفی فیلودندرون اسکاندیس:

از مقاوم‌ترین گونه‌های فیلودندرون است. برگ‌های قلبی شکل با رگبرگ‌های برجسته به تشخیص این گیاه کمک می‌کند. پیچاندن ساقه‌های خزنده‌ آن اطراف قیم خزه‌ای و یا کاشت در گلدان آویز زیبایی فیلودندرون اسکاندیس را دوچندان خواهد کرد.

نام فارسی: پوتوس قلبی / پوتوس دلبر

نام انگلیسی: Sweetheart plant

نام علمی: Philodendron scandens

خانواده: Araceae

زیستگاه: آمریکای جنوبی و مرکزی

سمیت: دارای توکسین که سبب تهوع و استفراغ می‌شود.

خاصیت تصفیه کنندگی هوا: دارد

 

نگهداری فیلودندرون اسکاندیس:

در شرایط سخت از خود مقاومت زیادی نشان می‌دهد. اما برای داشتن گیاهی سرحال و سبز بهتر از نکات کلیدی را رعایت کنید.

شرایظ نگهداری فیلودندرون اسکاندیس در یک نگاه

شرایظ نگهداری فیلودندرون اسکاندیس در یک نگاه

 

  • نور:

گیاه نیاز به نور زیاد اما غیر مستقیم دارد. آفتاب مستقیم موجب سوختگی و بی‌خالی برگ‌ها می‌شود. در شرایط سایه نیز رشد کاهش پیدا می‌کند.
  • دما:

دمای بین ۱۸ تا ۲۴ درجه مناسب است. در دمای بالاتر غبارپاشی روزانه نیاز است.
  • آبیاری:

بعد از خشک شدن سطح رویی خاک آبیاری را انجام دهید. بطور متوسط دوبار در هفته در فصول گرم نیاز به آبیاری است. دقت کنید حتما پس از آبیاری، آب زیرگلدانی را تخلیه کنید.
  • خاک:

ترکیبی از سه قسمت کمپوست سبک و دو قسمت خاک لومی مناسب است.
  • رطوبت:

رطوبت بین ۴۰ تا۶۰ درصد برای گستردگی برگ‌ها ضروری لست. در فصول گرم چهار مرتبه غبارپاشی و ایجاد حالت جزیره‌ای می‌تواند این رطوبت را تامین کند.
  • کوددهی:

کود مخصوص گیاهان آپارتمانی و کود کامل در فصول رشد می‌تواند کمک کننده باشد.
  • تعویض گلدان:

بعد از مشاهده علائم پر شدن ریشه در گلدان، در فصول رشد گیاه را به گلدانی با یک سایز بزرگتر منتقل کنید.
  • تمیز کردن برگ:

با استفاده از یک دستمال نرم و مرطوب با الیاف طبیعی به آرامی برگ‌ها را پاک کنید. برای جلوگیری از ایجاد مجدد لکه‌ها گیاه را با آب بدون املاح غبارپاشی کنید.
  • تکثیر:

تهیه قلمه‌های ۱۰ سانتی‌متری دارای حداقل یک گره و دو برگ ساده‌ترین روش تکثیر است. قلمه‌ها را در آب یا خزه تا زمان ریشه‌دار شدن نگهداری کنید و سپس در بستری سبک بکارید.

 

بیماری‌های فیلودندرون اسکاندیس:

فیلودندرون اسکاندیس

 

بیماری‌های فیزیولوژیک قسمت عمده مشکلات را تشکیل می‌دهد. مهم ترین عامل در کاهش بیماری و جمله آفات سلامت گیاه است. با نگهداری درست از بسیاری از مشکلات زیر جلوگیری کنید.

  • علت دراز شدن ساقه و زیاد شدن فاصله بین دو برگ:

در اثر کمبود نور و مواد مغذی موجب افزایش طول بین گره‌ها می‌شود. گیاه را به منبع نوری نزدیک کنید. درصورتی که نور کافی در دسترس ندارید از لامپ رشد استفاده کنید. از تغذیه گیاه در فصول رشد غافل نشوید.

  • علت ریزش برگ و خم شدن ساقه:

کمبود رطوبت محیطی و خشکی طولانی مدت خاک موجب این عارضه می‌شود. سریعا گیاه را سیراب کنید. تامین رطوبت بین ۴۰تا۶۰ درصد را فراموش نکنید.

  • علت وجود نقاط قهوه‌ای و سیاه در مرکز برگ:

تابش اشعه مستقیم نور خورشید باعث از بین رفتن بافت گیاه می‌شود. برگ‌های آسیب دیده قابل احیا نیستند. گیاه را از آفتاب مستقیم دور نگه داشته و برگهای سوخته را جدا کنید.

  • علت توقف رشد:

کاهش شدید دما و کوچک شدن گلدان علل اصلی کاهش رشد هستند. دقت کنید که شرایط نامناسب محیطی مثل کمبود رطوبت و آب آبیاری بی‌تاثیر نیستند. انتقال گیاه به محلی با دمای بالاتر و گلدانی بزرگتر شرایط رشد مجدد را برای گیاه فراهم می‌کند.

  • علت چروک و خشک شدن ناگهانی برگ:

دمای زیر ۱۰ درجه موجب مرگ ناگهانی بافت‌های گیاهی می‌شود. در فصول شرد گیاه را به داخل منزل منتقل کنید.

  • علت زرد شدن و ریزش برگ‌های پایینی:

فیلودندرون‌ اسکاندیس از آب زیاد بیزار است. در هرنوبت آبیاری از خشک شدن سطح رویی خاک مطمئن شوید. دقت کنید زهکش سالم و زیرگلدانی فاقد آب خارج شده از گلدان باشد.

  • علت سوختگی نوک برگ:

در اکثر گیاهان آپارتمانی این وضعیت نشان دهنده کمبود رطوبت محیطی و گرمای شدید است. با افزایش دفعات غبارپاشی و استفاده از دیگر ‌روش‌های تامین رطوبت این مشکل را رفع کنید.

  • علت کوچک شدن برگ‌های جدید:

هرچه رطوبت بیشتری برای گیاه تامین کنید، برگ‌ها پهن‌ و سبزتر خواهند بود. کمبود رطوبت رطوبت موجب ریز شدن برگ‌ها می‌شود.

  • علت پوسیدگی ریشه:

آبیاری افراطی، نبود زهکش و نامناسب بودن خاک موجب خفگی و در نهایت پوسیدگی ریشه می‌شود. گیاه را از خاک خارج کنید. ریشه‌های پوسیده را جدا کرده و با قارچکش ریشه‌های باقی‌مانده را بشویید. گیاه را در گلدانی مناسب کاشته و بلافاصله آبیاری کنید.

  • علت ریشه‌دار نشدن قلمه‌ها:

وجود حداقل یک گره در بستر ریشه‌دهی بسیار حائز اهمیت است. دقت کنید بین یک تا دو گره از قلمه را درون آب قرار دهید. قلمه‌ها را در محلی با دمای متوسط تا گرم قرار دهید.

 

آفات فیلودندرون اسکاندیس:

تعداد آفات این گیاه زیاد نیست. اما کنترل آنها بسیار دشوار بوده و صبر زیاد می‌طلبد.

وجود لکه‌های نرم و حشرات سبز و سفید: شته عامل آن است‌. علاوه بر علائم ذکر شده بدشکلی برگ‌ها نیز دیده می‌شود. با استفاده از سموم ارگانیک پالیزین و سم شیمیایی مالاتیون می‌توانید با این آفت مبارزه کنید.

 

علت وجود لکه‌های قهوه‌ای برجسته در سطح زیرین برگ: سپردار قهوه‌ای عامل این عارضه است. از جایی که حشره دارای پوششی غیرقابل نفوذ است باید از سموم نفوذی برای مبارزه استفاده شود. سم کنفیدور مناسب است.

 

علت وجود تارعنکبوت در سطح رویی و زیرین برگ: این علائم که با لکه‌های زرد نیز همراه است نشان دهنده حضور کنه قرمز یا کنه عنکبوتی است. با استفاده از سموم کنه‌کش موجود در بازار سمپاشی را انجام دهید.

 

جمع بندی:

فیلوندرون اسکاندیس از گذشته در خانه‌های ایرانی حضور داشته است‌. بنابراین با گذشت زمان با شرایط آب و هوایی ایران سازگار است. نگهداری ساده فیلوندرون‌ها باعث پرطرفدار شدن آنها بین افراد تازه‌کار در پرورش گل و گیاه آپارتمانی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *