نگهداری گیاهان

تکثیر گل قاشقی در آب

تکثیر گل قاشقی در آب - انگور

گل پیرومیا مگنولیفولیا (peperomia Magnoliifolia) یکی از گل‌های زیبای آپارتمانی است. اغلب ما این گل آپارتمانی را با نام گل قاشقی می‌شناسیم. این گیاه زینتی دارای برگ‌های گوشتی، ابلق و قلبی شکل است که می‌تواند زیبایی منزل شما را دو چندان کند. گل پیرمیا یک گیاه همیشه سبز آپارتمانی است.

این گیاه زیبا را به روش‌های مختلف می‌توان تکثیر کرد. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به بررسی روش تکثیر گل قاشقی در آب (قلمه در آب) بپردازیم.

 

آشنایی با گل قاشقی

گل قاشقی

 

گل پیرومیا قاشقی به عنوان یک گل آپارتمانی محبوب واریاته‌های زیادی دارد. با توجه به بررسی‌های انجام شده، این گیاه دارای 400 گونه مختلف از جمله گل قاشقی لب ماتیکی، گل قاشقی گلدار، گل قاشقی بلک، گل قاشقی هلندی، گل قاشقی رونده، گل قاشقی ابلق، گل قاشقی رنگی و… است. در ایران گونه‌های گل قاشقی ابلق و سبز به وفور دیده می‌شود، چرا که دارای برگ‌های خوش رنگ و زیبا می باشند.

 

 

 

گل قاشقی گیاهی مقاوم می‌باشد. همین امر نیز سبب شده تا یک گزینه جذاب برای خانه و محل کارهای نسبتا کم‌نور باشد. همچنین قیمت پیرومیا بسیار مناسب بوده و مقاومت زیادی در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد دارد. تمام این ویژگی‌ها سبب شده تا گل قاشقی به یکی از محبوب‌ترین گل‌های خانگی تبدیل شود.

 

روش های تکثیر گل قاشقی

روشهای تکثیر برگ قاشقی

 

گیاه قاشقی از سه روش کاشت بذر، قلمه برگ و قلمه ساقه تکثیر می‌شود. بعضی از انواع قاشقی را می‌توان به کمک بذر تکثیر کرد. اما روش معمول تکثیر گل پیرومیا، قلمه زدن است. قلمه‌های تهیه شده می‌توانند از طریق کاشتن در خاک و یا نگهداری در آب ریشه‌دار شوند. ما در این مقاله به صورت تخصصی روش قلمه زدن قاشقی در آب را بررسی می‌نماییم.

 

قلمه زدن گل قاشقی با ساقه در آب

قلمه زدن ساقه قاشقی در آب

 

  • ساده‌ترین شیوه تکثیر گل قاشقی استفاده از قلمه زدن این گیاه در آب است.
  • برای این کار بخشی از ساقه را به همراه برگ‌هایش جدا کرده و قسمت انتهایی ساقه را درون آب قرار دهید. قسمت انتهایی ساقه باید (حدود 5سانتی متر) عاری از برگ باشد.
  • ساقه را درون لیوان آب یا هر ظرف استوانه‌ای شکل مناسب بگذارید. توجه کنید که نباید انتهای ساقه‌ها با کف ظرف برخورد داشته باشند.
  • پس از گذشت دو هفته گیاه قرار گرفته در آب شروع به ریشه‌زایی خواهد کرد.
  • برای کاشت گل قاشقی در این شیوه کافی است چند هفته صبر کرده و سپس گل را به یک گلدان کوچک منتقل کنید.
  • بعد از کاشت، گلدان را در محیطی مرطوب قرار داده و رسیدگی‌های لازم را انجام دهید.

 

نحوه تکثیر گل قاشقی با برگ در آب

قلمه زدن برگ قاشقی در آب

 

  • روش دیگر تکثیر گل قاشقی، قرار دادن برگ آن در آب می‌باشد.
  • برای ریشه‌دار کردن برگ قاشقی، ابتدا یک ظرف شیشه‌ای تمیز و شفاف بردارید که نور از آن عبور کند.
  • سپس مقداری آب را بجوشانید و هنگامی که سرد شد، درون شیشه بریزید.
  • روی ظرف را با یک فویل یا سلفون بپوشانید و سپس مقداری از آن را سوراخ کنید تا انتهای برگ از آن قسمت درون آب شیشه قرار بگیرد.
  • بعد شیشه را پشت پنجره قرار دهید تا نور به آن برسد و محیط گیاه را کمی خنک نگه دارید. جریان هوای گرم باعث گندیدگی قلمه می‌شود.
  • زمانی که گیاه ریشه و جوانه زد، آن را به گلدان منتقل کنید.

 

در تکثیر گل قاشقی با برگ در آب به نکات زیر توجه کنید:

نکته 1: روی درب ظرف سلفون بکشید. با یک وسیله تیز سوراخی روی آن ایجاد کرده و دمبرگ را داخل آن قرار دهید. استفاده از سلفون باعث معلق ماندن ساقه و جلوگیری از گندیدگی گیاه می‌شود. همچنین این که خود برگ هم داخل آب نمی‌افتد فقط دم‌برگش داخل آب مانده و ریشه می‌زند.

نکته 2: اگر از آب جوشیده استفاده کردید، نیازی نیست هر روز آب را تعویض کنید. فقط زمانی که آب درون شیشه کم شد مجددا مقداری آب جوشیده سرد شده اضافه کنید.

نکته 3: می‌توانید از آبی که یک روز در محیط قرار گرفته است نیز استفاده کنید.

 

مراقبت از گیاه پپرومیا تازه تکثیر شده

گیاه پس از طی مراحل تکثیر نیز به مراقبت و توجه شما نیازمند است.

  • یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، گرما دوستی گل پپرومیا است. گل‌های قاشقی عاشق تابستان هستند. آنها در دمای کمتر از 10-13 درجه سانتیگراد زنده نمی‌مانند، بنابراین در ماه‌های زمستان، سعی کنید یک منبع مصنوعی گرما (نه گرمای مستقیم) فراهم کنید تا بتوانند نیازهای این گل زیبا را تامین کند. همچنین گل قاشقی به نور غیر مستقیم نیاز دارد.
  • خاک مناسب برای گل قاشقی، خاکی نسبتا سبک هست که تشکیل شده از یک قسمت پیت‌ماس، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک باغچه که ترکیب خوبی را بوجود خواهند آورد.
  • از آب پاشی مدوام برگ‌های گل قاشقی اجتناب کنید، زیرا در طولانی مدت باعث ازبین رفتن گیاه می‌شود. اگر می‌خواهید گیاه شما همیشه تمیز باشد با یک پارچه نم‌دار شده سطح گلبرگ‌ها را به آرامی تمیز کنید. آبیاری زیاد گل قاشقی نیز باعث گندیدن ریشه و در نهایت خراب شدن گل می‌شود، پس بهتر است در زمستان هر دو هفته یک بار و در تابستان هفته‌ای یک بار این گیاه را آبیاری کنید.
  • بهترین و مناسب‌ترین زمان برای تغییر گلدان، فصل بهار است. گلدان را باید در محل کاملاً روشن و دور از اشعه‌ی مستقیم آفتاب قرار داد. در این صورت سنبله گل سفید یا کرم رنگی تولید می‌کند.

اگر نکات ذکر شده را به درستی انجام دهید، قطعا گیاه سبز و زیبا و سالمی خواهید داشت.

 

 

 

سخن آخر

نگهداری و پرورش گل یکی از دوست داشتنی‌ترین فعالیت‌هاست. اما نیاز به حس مسئولیت‌پذیری و رسیدگی مداوم دارد. یک گیاه به عنوان موجود زنده، برای بقا و ادامه حیات خود به شما وابسته است. همین امر نیز باعث به وجود آمدن پیوند عمیق بین شما و گیاهان محبوبتان می‌شود. ما در این مقاله به بررسی روش تکثیر گل قاشقی در آب و شرایط نگهداری آن پرداختیم تا به شما جهت نگهداری و تکثیر گل ارزشمندتان کمک کنیم. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله با آگاهی و حوصله بیشتر از گیاه خود مراقبت نمایید.

0 دیدگاه در “تکثیر گل قاشقی در آب

  1. نگار گفت:

    مرسیییی

  2. نگار گفت:

    چقدر خوب وکامل توضیح دادید علم ودانش شما روز افزون کسب وکارتان پر رونق

  3. رها گفت:

    ممنون از توضیحات خوبتون. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *