نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از شفلرا آربوریکلا

نگهداری از شفلرا

آشنایی با شفلرا آربوریکلا

شفلرا آربوریکلا با نام علمی، یک درختچه همیشه سبز پهن برگ، متعلق به خانواده Araliaceae و بومی تایوان و استرالیا است. Schefflera برگرفته از نام گیاه‌شناس لهستانی قرن نوزدهم، یاکوب کریستوف شفلر است. اصطلاح arboricola، از لاتین گرفته شده و به معنای درخت مانند می‌باشد. نگهداری از گیاه شفلرا دکوراسیونی خاص، شیک و پر از انرژی در محیط منازل و دفاتر اداری و شرکت به وجود می آورد. در ادامه برخی از گونه‌های شفلرا آورده شده است که امروزه یافت می‌شوند:

  • شفلرا سبز معمولی Arboricola.
  • Renate Green که دارای موج بیشتری در برگ‎ها است.
  • Gold Capella که دارای برگ‌های سبز چند رنگ، زرد یا طلایی است.
  • Trinette که دارای برگ‌های سبز و کرم چند رنگ است.
  • Dazzle که برخی از برگ‌های آن، سفید مایل به کرم هستند.

 

فهرست مطالب:

  • اندازه و رشد شفلرا آربوریکلا چقدر است؟
  • آیا گیاه شفلرا دارای گل‌های معطر است؟
  • شفلرا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • شفلرا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان شفلرا چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر گیاه آپارتمانی شفلرا
  • آفات یا بیماری‌های شفلرا آربوریکلا
  • آیا شفلرا برای انسان، کودکان و حیوانات خانگی سمی است؟
  • کاربردهای پیشنهادی برای شفلرا آربوریکلا

 

اندازه و رشد شفلرا آربوریکلا چقدر است؟

زمانی که شفلرا آربوریکلا در آب و هوای مشابه زیستگاه اصلی خود رشد می‌کند، می‌تواند به ارتفاع 3 تا 4.5 متر برسد. در صورت رشد در طبیعت، این گیاه به صورت اپی‌فیت با ریشه‌های هوایی روی پوست دیگر درختان رشد می‌کند.

زمانی که آربوریکلا به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود، معمولاً تا ارتفاع حدود 150 تا 180 سانتی‌متر رشد می‌کند. با این حال، ارتفاع 90 سانتی‌متر این گیاه معمولی‌تر است.

برگ‌های کشیده شفلرا آربوریکلا ممکن است به صورت جداگانه به طول 10 تا 15 سانتی‌متر رشد کنند. برگ‌ها در خوشه‌های مدور با 7 تا 9 برگچه منفرد رشد می‌کنند و به صورت دایره‌ای مرتب شده‌اند که شبیه به یک چترند.

 

آیا گیاه شفلرا دارای گل‌های معطر است؟

در طول فصل تابستان، گیاه شفلرا گل‌های قرمز بسیار کوچکی تولید می‌کند که روی خوشه‌های چندتایی رشد می‌کنند. این گل‌ها به میوه‌های هسته‌دار نارنجی یا قرمز تبدیل می‌شوند که با بلوغ سیاه می‌شوند. گلدهی در گیاه شفلرایی که در فضای باز نگهداری می‌شود، امری رایج است. گیاهی که در داخل خانه نگهداری می‌شود، به ندرت گل می‌دهد.

گلهای شفلرا

گلهای شفلرا

 

شفلرا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

گیاه آربوریکلا می‌تواند با طیف گسترده‌ای از نور سازگار شود. اما در صورت امکان شدت نور روشن را ترجیح می‌دهد، به‌ویژه گونه‌های چندرنگ Gold Capella و Trinette plants.

هنگامی که گیاهان شفلرا آربوریکلا در فضای باز رشد می‌کنند، باید در مکانی سرپوشیده با نور روشن غیرمستقیم و سایه با نور متوسط قرار گیرند. در خارج از منزل، آربوریکلا می‌تواند آفتاب کامل را تحمل کند، اما با محافظت در برابر آفتاب شدید ظهر و بعدازظهر می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

گیاه شفلرا، در فصل زمستان تحمل هوای سرد بیرون از منزل را ندارد و باید در این مدت به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری شود. در تابستان، می‌توانید گیاهان گلدانی خود را به بیرون از خانه به مکانی سرپوشیده با نور روشن و سایه جزئی منتقل کنید.

به عنوان یک گیاه آپارتمانی، شفلرا را در یک پنجره جنوبی، غربی یا شرقی نگهداری کنید که روزانه سه یا چهار ساعت نور غیرمستقیم خورشید را دریافت کند. از قرار دادن گیاه آپارتمانی شفلرا در معرض تابش مستقیم خورشید اجتناب کنید. هنگامی که، این گیاه را در داخل خانه نگهداری می‌کنید، مراقب باشید که دمای اطراف گیاه در طول زمستان از 13 درجه سانتی‌گراد کاهش نیابد.

با غبارپاشی شاخ و برگ و قرار دادن گلدان روی سینی سنگریزه‌دار پر از آب، رطوبت محیط اطراف گیاه را بالا نگه دارید.

 

شفلرا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

شفلرا آربوریکلا سیستم ریشه‌ای گسترده‌ای دارد. همانطور که گفته شد، می‌تواند به صورت اپی‌فیت با ریشه‌های هوایی روی پوست دیگر درختان رشد ‌کند. این گیاهان هنگامی که در فضای بیرون رشد می‌کنند، به دنبال آب هستند.

شفلرا آربوریکلا مانند اکثر گیاهانی که به عنوان یک گیاه آپارتمانی در داخل خانه رشد می‌کنند، دوست ندارد غرقاب شوند. مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ‌های زهکشی است. این گیاه خاک مرطوب را دوست دارد نه خیس. مانع از غرقاب شدن آربوریکلا در آب شوید، چرا که خاک مرطوب باعث ایجاد بیماری در گیاه می‌شود.

در طول فصل رشد (بهار و تابستان)، شفلرای خود را به خوبی آبیاری کنید، اما از آبیاری بیش از حد آن خودداری کنید. قبل از آبیاری عمیق، اجازه دهید، خاک آن تقریباً خشک شود. از اواخر پاییز تا اوایل بهار باید آبیاری را کاهش دهید.

دادن کود به گیاه شفلرا آربوریکلا اختیاری است، اما دادن نصف دوز کود محلول در آب، یکبار در ماه در طول فصل رشد به گیاه کمک می‌کند تا رنگ را حفظ کند.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان شفلرا چگونه است؟

در تمامی شرایط آب و هوایی، گیاه شفلرا به عنوان یک گیاه گلدانی به خوبی عمل می‌کند. هنگامی که به عنوان یک گیاه آپارتمانی از این گیاه استفاده می‌شود، رطوبت بالا و مخلوط گلدانی با زهکشی خوب با پیت ماس ​​اضافی برای رشد بهتر آن فراهم کنید.

در صورتی که گیاه شفلرا ریشه بست، گلدان آن را در بهار تعویض کنید. تا چند هفته پس از تعویض گلدان، به این گیاه کود ندهید. در صورت استفاده از خاک تازه، شفلرا نیازی به کود نخواهد داشت.

نحوه مراقبت و نگهداری از شفلرا آربوریکلا - انگور

نظافت و نگهداری

گیاهان آپارتمانی گرد و غبار را بر روی برگ‌های خود جمع می‌کنند. با استفاده از یک اسفنج مرطوب، برگ‌های شفلرا آربوریکلا را به طور دوره‌ای تمیز کنید. قسمت‌های زیرین برگ‌ها را فراموش نکنید زیرا مکان ترجیحی کنه‌ها برای نشستن است.

برای حفظ اندازه و شکل، گیاهان شفلرا را هرس کنید. اگر به حال خود رها شوند، شاخه‌ها و ساقه‌ها می‌توانند کشیده شوند و بی نظم رشد کنند. شکل دادن به این گیاهان از طریق هرس، کاری آسان است. در صورت نیاز از هرس گیاه نترسید. گاهی اوقات، زرد شدن برگ‌ها طبیعی است. هنگامی که برگ‌های زرد ظاهر شدند، آن‌ها را هرس کنید.

توجه: به یاد داشته باشید که وقتی گیاهان به فضای داخل خانه منتقل می‌شوند، دوره‌ای را برای سازگار شدن طی می‌کنند، که در حین این سازگاری ممکن است برگ‌های خود را از دست بدهد.

 

نحوه تکثیر گیاه آپارتمانی شفلرا

گیاهان شفلرا از طریق بذر، قلمه یا لایه‌بندی قابل تکثیر می‌باشند. شفلرا از طریق دانه‌ها رشد می‌کند، اما اکثر گیاهان آپارتمانی رشد کرده از طریق بذر، هرگز گل یا دانه نمی‌دهند.

نحوه مراقبت و نگهداری از شفلرا آربوریکلا - انگور

  • تکثیر از طریق قلمه

قلمه‌های ساقه را از نزدیک پایه گیاه برش دهید. این قلمه‌ها باید حدود 10 تا 15 سانتی‌متر طول داشته باشند. برای جلوگیری از خشک شدن در اثر کم‌ آبی، برگ‌های قلمه را به صورت ضربدری از وسط برش دهید. انتهای بریده شده قلمه‌ها را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید.

قلمه را در یک گلدان 10 سانتی‌متر بکارید که دارای خاکی با زهکشی خوب است. انتهای قلمه باید تا عمق 5 سانتی‌متری در خاک فرو رود. آن را آبیاری کرده و در مکانی گرم با نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید. خاک را کمی مرطوب نگه دارید. ریشه‌های جدید در عرض چند هفته شروع به رشد می‌کنند.

 

  • تکثیر از طریق لایه‌بندی

یک ساقه انعطاف‌پذیر و کم ارتفاع را در گلدانی با خاک جدید که در کنار گیاه مادر قرار داده شده است، خم کنید. این ساقه را کمی در خاک دفن کنید و با سنگ یا وزنی مشابه آن را در جای خود محکم کنید. خاک را کمی مرطوب نگه دارید. ساقه خم شده باید در عرض چند هفته ریشه بدهد و شروع به انتشار شاخه‌های جدید کند. پس از ریشه زدن، ساقه را از گیاه مادر جدا کنید.

 

آفات و بیماری‌های شفلرا آربوریکلا

گیاه شفلرا آربوریکلا، دچار بیماری‌ها و آفات بسیار کمی می‌شود. با این حال، شفلرا از خانواده Aralia است و مانند بسیاری از گیاهان این خانواده، کنه‌های عنکبوتی این گیاه را دوست دارند. گیاهان آسیب دیده مستعد حملات و آلودگی از طریق موارد زیر هستند:

  • ریشک‌بال یا تریپس
  • شته‌ها
  • کنه‌های عنکبوتی
  • شپشک آرد آلود
  • حشرات فلس‌دار

همچنین مانند بسیاری از گیاهان، آبیاری بیش از حد و شرایط نامناسب باعث ایجاد مشکلاتی در پوسیدگی ریشه می‌شود. اگر برگ‌های گیاه شفلرا سیاه شده و شروع به ریزش کنند، نشانه‌ای از آبیاری بیش از حد است.  از طرفی دیگر، وقتی نوک برگ‌های گیاه چروک شده و برگ‌های پایینی پژمرده ‌شوند، نشان دهنده این است که گیاه خود را به اندازه کافی آبیاری نمی‌کنید.

 

 

آیا شفلرا برای انسان، کودکان و حیوانات خانگی سمی است؟

طبق نظر انجمن آمریکایی مبارزه با بدرفتاری نسبت به حیوانات (ASPCA)، شفلرا آربوریکلا برای گربه‌ها و سگ‌ها سمی است. زیرا شیره آن حاوی کریستال‌های کلسیم اگزالات است. هنگام دست زدن به گیاه، دستکش بپوشید، زیرا ممکن است برخی افراد دچار سوزش پوستی شوند.

حیوان یا فردی که گیاه را می‌خورد ممکن است دچار مشکل در بلع، سوزش و تحریک در دهان، ترشح بیش از حد آب دهان و استفراغ شود.

 

کاربردهای پیشنهادی برای شفلرا آربوریکلا

شفلرا آربوریکلا یک گیاه آپارتمانی جذاب است گه نگهداری از آن در هر شرایط آب و هوایی آسان است. در مناطقی که گیاه نسبت به فصل زمستان مقاوم است، می‌توان از آن :

  • به عنوان گیاهی در گلدان‌های بزرگ و به صورت بوته‌ای استفاده کرد.
  • استفاده از آن به عنوان پرچین
  • به عنوان یک گیاه چشمگیر در مرکز توجه در یک باغ استفاده کرد.
  • پرورش شفلرا به عنوان بونسای
  • قراردادن شفلرا در گوشه سالن بصورت درخت کوچک با یک تنه یا تنه بافته شده.

خرید گیاه آپارتمانی شفلرا از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *