نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از پرنده بهشتی (استرلیتزیا)

نحوه مراقبت و نگهداری از پرنده بهشتی (استرلیتزیا) - انگور

آشنایی با پرنده بهشتی

پرنده بهشتی (Strelitzia Reginae) گیاهی همیشه سبز و چند ساله است که به عنوان یک گیاه آپارتمانی از محبوبیت زیادی برخوردار می‌باشد. این گونه، بومی آفریقای جنوبی است. این گیاه مناطق گرمسیری در زیستگاه طبیعی خود به صورت بوته‌هایی رشد می‌کند که می‌تواند کیلومترها ادامه داشته باشد.

این گونه به دلیل ظاهر رنگارنگ و گل‌های باز که شبیه پرنده‌های در حال پرواز هستند، به پرنده بهشتی یا گیاه ماهی‌خوار نیز معروف است. برگ‌های پرنده بهشتی همیشه سبز و در دو ردیف قرار گرفته‌اند. این گیاه بخاطر گل‌هایش پرورش داده میشود، هر چند، شاخه و برگ‌های آن نیز بسیار جذابند.

این گونه، از سال 1773 در سراسر جهان به عنوان گیاه زینتی، به ویژه در کشورهایی با آب و هوای آفتابی پرورش داده شده است.

 

فهرست مطالب این مقاله

  • ارتفاع پرنده بهشتی چقدر است؟
  • آیا پرنده بهشتی دارای گل‌های معطر است؟
  • پرنده بهشتی در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • پرنده بهشتی به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • کدام نوع خاک برای پرنده بهشتی بهتر است؟
  • نحوه تکثیر پرنده بهشتی
  • آفات و بیماری‌های پرنده بهشتی
  • بهترین موارد استفاده از پرنده بهشتی چیست؟

 

ارتفاع پرنده بهشتی چقدر است؟

پرنده بهشتی تا ارتفاع 180 سانتی‌متر رشد می‌کند. با این حال، هنگامی که این گونه در داخل خانه به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود، می‌تواند تا 90 سانتی‌متر رشد کند. هنگامی که گیاه به ارتفاع کامل خود می‌رسد، غلاف‌های جانبی، که بیشتر به عنوان اسپات (براکته) شناخته می‌شوند، شروع به ظاهر شدن می‌کنند. این غلاف‌ها به اندازه کافی قوی هستند تا وزن پرندگان متعدد را تحمل کنند که از شهد لذت می‌برند و همزمان گل‌ها را گرده افشانی می‌کنند.

پرنده بهشتی دارای شاخه و برگ پهن و بوته‌ای است. با برگ‌هایی که تا طول 60 سانتی‌متر و عرض حدود 30 سانتی‌متر رشد می‌کنند. پرنده بهشتی اغلب با گیاه موز اشتباه گرفته می‌شود. این گیاه رشد کندی دارد و چند سال طول می‌کشد تا به اندازه گلدهی برسد.

توجه: برگ‌های گیاه پرنده بهشتی، گرد و غبار را جمع می‌کنند و نیاز به تمیز کردن منظم دارند.

نحوه مراقبت و نگهداری از پرنده بهشتی (استرلیتزیا) - انگور

برگ های بزرگ پرنده بهشتی

 

آیا پرنده بهشتی دارای گل‌های معطر است؟

پرنده بهشتی پس از بالغ شدن گیاه طی 6 تا 7 سال شروع به گل دادن می‌کند. هنگامی که شکوفه‌ها ظاهر می‌شوند، گیاه برای مدت طولانی به تولید گل‌های زیبا و رنگارنگ ادامه می‌دهد. با مراقبت و تحت شرایط مناسب، این گیاه چندین بار در سال گل می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که هر گیاه می‌تواند حدود 5 تا 6 گل تولید کند. گل‌ها روی ساقه‌های گل، بالای برگ قرار می‌گیرند و به طور کلی برای مدت زمان کافی شکوفا می‌مانند. گل‌های آن شبیه پرهای رنگارنگ تاج روی سر ماهی‌خوار می‌باشند. 

شکوفه‌های پرنده بهشتی در بالای اسپات قایقی شکل آن قرار می‌گیرند و هر گل این گیاه شامل سه کاسبرگ نارنجی و گلبرگ‌های آبی یا بنفش تیره می‌باشند که شهد گل را نگه می‌دارند.

گلهای زیبای پرنده بهشتی

گلهای زیبای پرنده بهشتی

 

پرنده بهشتی در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

این گیاه از آب و هوای گرم و معتدل و نور روشن آفتاب لذت می‌برد و در طول سال به دمای معتدلی نیاز دارد. در ماه‌های سرد سال، پرنده بهشتی می‌تواند دمای 13 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

اطمینان حاصل کنید که گیاه پرنده بهشتی بهترین شرایط رشد را داشته و دمای محل نگهداری آن در محدوده 21 تا 31 درجه سانتی‌گراد باشد. این گیاه زمانی که نور زیادی دریافت می‌کند، بهترین عملکرد را دارد و شکوفا می‌شود. با این حال، توجه داشته باشید که گرمای شدید یا نور زیاد خورشید می‌تواند به گل‌های این گیاه آسیب برساند. لذا، مکانی را برای نگهداری آن انتخاب کنید که گیاه پرنده بهشتی بتواند نور روشن و در عین حال غیرمستقیم خورشید را دریافت کند.

 

پرنده بهشتی به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

پرنده بهشتی در ماه‌های گرم سال برای زنده ماندن به آب فراوان نیاز دارد. در طول تابستان، مرطوب نگه داشتن خاک ضروری است. با این حال، توصیه می‌شود با شروع کاهش دما آبیاری آن را کاهش دهید. فقط زمانی آبیاری کنید که خاک کاملاً خشک شود.

به خاطر داشته باشید که این گیاه از رطوبت بالا لذت می‌برد. اگر هوا خیلی خشک باشد، گیاه خود را غبارپاشی کنید، به خصوص زمانی که در داخل خانه نگهداری می‌شود.

پرنده بهشتی به کوددهی منظم نیاز دارد. استفاده از کود در فصل بهار، تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه را برای شکوفایی آن فراهم می‌کند. برای تغذیه منظم گیاه می‌توانید در فصل‌های بهار و تابستان از کود دانه‌ای با رهایش تدریجی استفاده کنید. در فصل گلدهی به صورت هفتگی از کود مایع استفاده کنید. در فصل پاییز و در طول ماه‌های فصل زمستان، تغذیه را به یکبار در ماه محدود کنید. 

 

کدام نوع خاک برای پرنده بهشتی بهتر است؟

این گیاه تقریباً در همه نوع خاک خوب عمل می‌کند. پرنده بهشتی در خاک گلدان استاندارد به خوبی رشد می‌کند. با این حال، بهتر است از خاک لومی غنی با زهکشی خوب برای این گیاه استفاده کنید.

گلدان پرنده بهشتی را فقط زمانی تعویض کنید که ریشه‌های آن از سوراخ رهکشی گلدان فعلی بیرون زنند. بهترین زمان از سال برای تعویض گلدان این گیاه اوایل فصل زمستان است. 

 

نحوه تکثیر پرنده بهشتی

پرنده بهشتی از طریق بذر و تقسیم بوته قابل تکثیر است. به خاطر داشته باشید که تکثیر این گونه از طریق بذر می‌تواند 3 تا 5 سال، از جوانه زنی تا گلدهی طول بکشد. 

نحوه مراقبت و نگهداری از پرنده بهشتی (استرلیتزیا) - انگور

برای تکثیر پرنده بهشتی از طریق تقسیم بوته، یک گیاه بالغ را در اواخر بهار یا اوایل تابستان از گلدانش خارج کنید. گره ریشه‌ها را باز کنید و به صورت تک ساقه‌ای جدا کنید. بهتر است بوته‌ای را جدا کنید که حداقل 5 تا 5/7 سانتی‌متر عرض داشته باشد. ریشه‌ها را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید و در کوچکترین گلدان بکارید. از آبیاری ریشه‌های کاشته شده تا 2 روز خودداری کنید تا گیاه پینه ایجاد کند.

 

آفات و بیماری‌های پرنده بهشتی

معمولاً، پرنده بهشتی از جمله گیاهان مقاومی است که کمتر دچار بیماری‌ها و آفات می‌شود. با این حال، در ادامه لیستی از مواردی وجود دارد که می‌تواند بر رشد و سلامت کلی این گیاه تأثیر بگذارد.

  • شبنم یخ‌زده
  • آبیاری بیش از حد 
  • شپشک آرد آلود
  • فلس‌های گیاهی که در کناره‌های برگ‌ها پنهان شده‌اند
  • سوختگی برگ
نحوه مراقبت و نگهداری از پرنده بهشتی (استرلیتزیا) - انگور

بیماری‌های پرنده بهشتی

 

بهترین موارد استفاده از پرنده بهشتی چیست؟

پرنده بهشتی یک گیاه آپارتمانی چندساله با گلبرگ‌های رنگی و ظاهری جذاب می‌باشد که از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای تزیین محل کار یا منزل محسوب می‌شود. در کالیفرنیای جنوبی و فلوریدا نیز از این گیاه به طور گسترده‌ای به‌عنوان گیاه زینتی استفاده می‌شود. از گلهای این گیاه به دلیل زیبایی، طول عمر و کاربرد راحت در تزئین تاج گل‌ها، سبد و دسته گل کاربرد فراوانی دارد. همچنین از برگ های این گیاه نیز در گل آرایی به شکل‌های مختلف استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که پرنده بهشتی در صورتی که زیاد مصرف شود، برای حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه و حتی برای انسان نیز سمی است. 

 

خرید گل آپارتمانی پرنده بهشتی از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *