نگهداری گیاهان

نگهداری از درخت کامکوات + نکات رشد

نگهداری از درخت کامکوات + نکات رشد - انگور

اگر به دنبال نگهداری درختی با میوه‌های تابستانه هستید، کامکوات بهترین انتخاب برای کاشت در باغ شما می‌باشد. درخت کامکوآت در اواخر بهار و تابستان گل‌های سفید رنگ تولید می‌کند. میوه این درخت مانند پرتقال اما با پوست شیرین بوده و معمولا با پوست مصرف می‌شود‌. درخت کامکوآت در شمال ایران به وفور یافت می‌شود. از مزایای درخت کامکوآت نگهداری آسان آن نسبت به دیگر مرکبات می‌باشد. شرایط نگهداری کامکوآت شامل آفتاب کامل، آب و هوای گرم و خاک مرطوب با زهکش مناسب می‌باشد. کامکوآت عمر نسبتاً طولانی دارد.

 

نگهداری از درخت کامکوات + نکات رشد - انگور

همه چیز درباره درخت کمکوآت

درخت همیشه سبز کامکوآت بومی چین می‌باشد. ارتفاع این درخت به ۲.۵ تا ۴ متر می‌رسد و در بهار گل‌های سفید زیبا و خوشبو از آن شکوفا می‌شود. نکته قابل توجه درباره درخت کمکوآت این است که خود بارور هستند؛ یعنی مستقل عمل کرده و برای میوه دادن به درخت دیگری احتیاج ندارند (خود گرده افشان هستند). اگر بخواهم ظاهر درخت کمکوآت را برای شما به زبان ساده به تصویر بکشم، می‌توانم به شاخه‌های بدون خار، برگ‌های براق، گل‌های سفید رنگ خوشه‌ای و میوه‌ی نارنجی متمایل به زرد آن اشاره کنم.

نگهداری از درخت کامکوات + نکات رشد - انگور

 

با وجود اینکه کامکوآت جزو درختان مرکب به حساب می‌آید، اما زمان گلدهی آن نسبت به مرکبات دیگر، دیر‌تر فرا می‌رسد. درخت کامکوآت در اواخر بهار تا اوایل تابستان گلدهی دارد. همچنین نگهداری کمکوآت بسیار آسان بوده و توانایی بالایی برای مقاومت در برابر سرما (تا ۷- درجه سانتی‌گراد) دارد .

 

انواع کامکوات

نگهداری از درخت کامکوات + نکات رشد - انگور

 

از نظر گیاه شناسی، بسیاری از گونه‌های کامکوات بدین صورت طبقه بندی می‌شوند:

  • گونه ناگامی: پرطرفدارترین گونه کامکوات ناگامی می‌باشد که به نام کامکوات بیضی نیز معروف است.
  • گونه میوا: این گونه کامکوات میوه‌های گرد و بزرگی داشته و ترکیبی از دو گونه «ناگامی» و «مارومی» می‌باشد.
  • گونه مارومی: کامکوات مارومی دارای میوه‌های گرد بوده و طعم آن تندتر از گونه «ناگامی» می‌باشد.
  • گونه هنگ کنگ: این گونه یک نسخه بومی بوده که اغلب در مناطق تپه‌ای یا کوهستانی چین رشد می‌کند.

 

نگهداری درخت کامکوآت

شرایط نگهداری کامکوآت شامل مواردی مانند آبیاری منظم، فراهم کردن نور کافی، ارائه خاک مناسب با خاصیت زهکشی خوب، جلوگیری از آلودگی هوا و خاک، مراقبت از درخت در برابر آفات و بیماری‌های مختلف، و اجتناب از ارتفاعات بالا و تغییرات شدید دما می‌شود. همچنین، بهتر است به طور منظم درخت را تغذیه کرده و در صورت لزوم، از خدمات یک کارشناس متخصص درختان تزئینی استفاده کنید. با رعایت این شرایط، می‌توانید درخت کامکوآت را به خوبی نگهداری کرده و از زیبایی و شادابی آن بهره‌مند شوید.

نگهداری از درخت کامکوات + نکات رشد - انگور

 

کاشت

بهترین زمان برای کاشت بذر و یا پیوند درخت کامکوات در فصل بهار می‌باشد. زیرا در این فصل بارندگی زیاد و آفتاب به‌طور کافی در دسترس است. نکته مهم این است که درخت کامکوات عملکرد مناسبی را در گلدانی با زهکشی مناسب دارد. اما اگر در زمین کاشته شوند، رشد بسیار بهتری را خواهند داشت.

 

نور و دما

درخت کامکوات علاقه شدیدی به آفتاب دارد. بنابراین بهتر است آن را در مکان‌هایی با آفتاب‌دهی کامل پرورش دهید. کامکوآت به‌طور متوسط به ۶ تا ۷ ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد. اگر آنها را در خانه پرورش می‌دهید، بهتر است که گلدان درخت را در کنار پرنورترین پنجره نگهداری کنید.

همانطور که گفته شد کاامکوات‌ها تحمل بالایی در برابر آب و هوای سرد دارند. اما در صورت سردتر شدن هوا آنها را سریع‌تر به داخل خانه منتقل کنید تا از بروز سرما‌زدگی گیاه جلوگیری کنید.

 

آب و رطوبت

همانطور که می‌دانید درخت کمکوات به آفتاب کامل نیاز دارد، اما باید دقت داشته باشید که خاک گیاه همیشه مرطوب باشد. از طرف دیگر باید از غرقاب شدن گیاه نیز جلوگیری کنید. بنابراین درخت را در گلدانی با سوراخ زهکشی مناسب قرار دهید. درخت کمکوات نیاز به آبیاری منظم و مستمر بخصوص در زمان جوانی دارد. پس در این زمان آن‌ها را دو تا سه بار در هفته آبیاری کنید اما در زمان مسن بودن گیاه در آبدهی زیاده‌روی نکنید.

برای بررسی زمان آبدهی به درخت، انگشت خود را ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر در خاک فرو ببرید، در صورتی که احساس کردید خاک گیاه مرطوب است صبر کنید تا خاک رو به خشکی برود و سپس آبیاری کنید.

 

خاک درخت کمکوات

نگهداری از درخت کامکوات + نکات رشد - انگور

نگهداری درخت کامکوات تقریباً در هر pH خاکی ممکن است اما پرورش آن در خاک‌هایی مانند خاک رس که چسبندگی زیادی دارند و به‌راحتی زهکشی انجام نمی‌شود، ممکن نیست. حتما اطمینان حاصل کنید که خاک شما به‌راحتی آب را از طریق سوراخ زهکشی تخلیه می‌کند. اگر می‌خواهید گیاه خود را در گلدان بکارید، بهتر است تست زهکش را انجام دهید.

برای انجام آزمایش زهکشی، یک سوراخ حداقل به عمق ۳۰ سانتی‌متر حفر کنید و آن را با آب پر کنید. اگر آب ظرف شما در عرض ۲۰ دقیقه از سوراخ زهکش تخلیه شود، خاک شما برای درخت کامکوات بسیار مناسب است‌. اگر آب بیش از یک ساعت در گلدان باقی بماند، بهتر است از طریق مقداری کمپوست یا سایر مواد برای زهکش درخت گلدان خود کمک بگیرید. این را در نظر داشته باشید که حتی مقدار کمی شن نیز می‌تواند زهکشی گلدان شما را بهبود بخشد.

 

بارور کردن درخت کامکوات

به غیر از ماه‌های سرد زمستان در باقی فصول گیاهان کامکوات به کود معمولی نیاز دارند. در بهار گیاه را با کود مرکبات همه منظوره و انتشار آهسته تغذیه کنید. در حین رشد گیاه، گاهی اوقات به آن کود مایع رقیق شده مانند امولسیون ماهی یا کلپ مایع نیز اضافه کنید. همیشه قبل استفاده از کودهای مایع به خوبی درخت کمکوات را آبیاری کنید و از ریختن کود روی خود درخت و خاک اطراف گیاه جلوگیری کنید.

 

هرس درختان کامکوات

نگهداری از درخت کامکوات + نکات رشد - انگور

درخت کامکوات به هرس زیادی نیاز ندارد، اما به‌خاطر داشته باشید که باید شاخه‌های مرده یا آسیب دیده و اضافی را هرس کنید. اگر می‌خواهید درخت خود را شکل دهی کنید، حتما این کار را در زمستان قبل از فصل گلدهی یعنی بهار و بعد از برداشت میوه انجام دهید. یکی از مزایای هرس کردن این است که در مواقعی نور و جریان هوای بیشتری را به قسمت پایینی درخت می‌رساند. همچنین این‌کار به گلدهی گیاه شما در آینده کمک می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

 

 تکثیر درختان کامکوات

نگهداری از درخت کامکوات + نکات رشد - انگور

احتمالا این موضوع را می‌دانید که درختان به طور کلی در بیشتر مواقع از دانه‌ی بذر خود به‌وجود نمی‌آیند، اگرچه احتمال رشد آن‌ها وجود دارد. همچنین بخش دشوار ماجرا در مورد کاشت دانه درخت این است که شما لزوماً یک گیاه مشابه از گیاه مادر آن را دریافت نمی‌کنید. پس اگر می‌خواهید رقم خاصی را پرورش دهید، بهتر است از روش دیگری بهره ببرید. در عوض می‌توانید درخت کامکوات را با پیوند زدن شاخه‌های جوان روی پایه گریپ فروت و پرتقال تکثیر کنید. بخش مهم موضوع این است که سیستم ریشه اکثر درختان گریپ فروت و پرتقال معمولاً در برابر بیماری‌های قارچی در خاک مقاوم‌تر است.

 

تعویض گلدان درخت کامکوات

نگهداری از درخت کامکوات + نکات رشد - انگور

اگر درخت کامکوات شما در گلدان رشد می‌کند، حتما ۲ یا ۳ بار در سال اقدام به تعویض گلدان آن کنید. به خاطر داشته باشید که گلدان جدید باید حداقل ۱۳ سانتی‌متر از گلدان قبلی بزرگتر باشد. زمان ایده آل برای تعویض گلدان، اوایل مرحله رشد برگ در بهار می‌باشد.

 

نتیجه

درخت کامکوات از دسته مرکبات با شرایط نگهداری آسان می‌باشد. همچنین میوه‌های این درخت نیز به شدت لذیذ بوده و در بهار شکوفه‌های سفید رنگ جذابی را به چشمان شما هدیه می‌دهد. بنابراین اگر واجد شرایط پرورش درخت کامکوآت هستید حتماً برای خرید آن اقدام کنید.

 

تحویل از فردا

درخت کامکوات سایز کوچک (پرتقال زینتی)

کد انگور: 30591
690,000 تومان
اطلاعات بیشتر
تحویل از فردا

گلدان کامکوات

کد انگور: 33922
850,000 تومان
اطلاعات بیشتر

0 دیدگاه در “نگهداری از درخت کامکوات + نکات رشد

  1. پارسا پورسنگی گفت:

    برای زخامت تنه درخت و گوتاه شدن قدش می توان درخت را از ساقه هرس کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *