دانستی ها

بعد از مصرف یا تماس با گیاهان سمی چه کنیم؟

بعد از مصرف یا تماس با گیاهان سمی چه کنیم؟ - انگور
به طور غیر قابل انکار گیاهان آپارتمانی تأثیرات مثبت متعددی در محیط خانه دارند. جدا از اینکه به فضای داخلی ما زیبایی می‌بخشند، بر پاکیزگی هوایی که در آن تنفس می‌کنیم نیز تأثیر گذارند. علاوه بر این فواید برجسته، تعدادی از گیاهان خواص درمانی دارند. اما برخی از این گیاهان زیبا، سمی بوده و حاوی برخی از سموم بالقوه مضر هستند. گیاهان سمی با حضور در خانه‌ها و برخی در فضای باز همیشه بخشی از زندگی روزمره بوده‌اند. این گیاهان در سلول‌های ریشه، برگ و دانه دارای یک سری ترکیبات شیمیایی سمی هستند که در صورت مصرف توسط انسان، می‌توانند منجر به واکنش‌های نامطلوب شوند. در این مقاله برخی از گیاهان سمی و اقدامات لازم در صورت مصرف این گیاهان را به شما معرفی می‌کنیم.

برخی از گیاهان سمی عبارتند از:

 

گیاه اسپاتی فیلوم:

بعد از مصرف یا تماس با گیاهان سمی چه کنیم؟ - انگور

 

یکی از محبوب‌ترین گیاهانی است که در داخل خانه نگهداری می‌شود. اسپاتی فیلوم در حالی که یک گیاه آپارتمانی زیبا با خواص سم زدایی فراوان است، ولی اگر توسط انسان و حیوانات خانگی مصرف شود می‌تواند سمی باشد. در صورت مصرف می‌تواند علائمی از جمله سوزش و تورم لب‌ها، دهان و زبان، ایجاد مشکل در صحبت کردن یا بلع، استفراغ، تهوع و اسهال را ایجاد کند. علاوه بر این، اگر توسط انسان یا حیوان بلعیده شود، می‌تواند باعث مرگ شود. اگر این گیاه را در خانه خود دارید، مراقب باشید که آن را دور از دسترس کودکان خردسال و حیوانات خانگی کنجکاو قرار دهید.

 

گیاه سانسوریا:

بعد از مصرف یا تماس با گیاهان سمی چه کنیم؟ - انگور

 

گیاه سانسوریا یکی از رایج‌ترین گیاهانی است که در خانه‌ها و ادارات مختلف یافت می‌شود. در حالی که فوق‌العاده زیبا هستند، درصورت بلعیده شدن می‌توانند باعث علائم گوارشی مانند استفراغ، اسهال، کاهش اشتها، بی‌حالی یا افسردگی ایجاد کنند.

 

گیاه دیفن باخیا:

دیفن باخیا از گیاهان پهن برگ آپارتمانی

این گیاه آپارتمانی خیره کننده حاوی کریستال‌های سوزنی شکل اگزالات کلسیم به نام رافید است که در صورت بلعیده شدن می‌تواند علائم خفیف تا متوسط را در انسان و حیوانات خانگی ایجاد کند که شامل درد شدید در دهان، ترشح بزاق، احساس سوزش و تورم و بی حسی گلو می‌شود.

 

گیاه پاپیتال (پیچک انگلیسی):

گیاه گلدانی پاپیتال - خرید گل آپارتمانی - سفارش آنلاین گل

این گیاه به خاطر برگ‌های نوک تیز و توانایی‌های ظریفش در بالا رفتن از درخت شناخته شده است. مصرف پیچک انگلیسی می‌تواند باعث مشکلات شدید جسمانی شود. پیچک انگلیسی می‌تواند علائمی مانند سوزش پوست، ضعف، سوزش گلو، درماتیت (التهاب پوست)، آتاکسی (ناهماهنگی یا بی‌نظمی حرکات عضلات) و تب ایجاد کند. از آنجایی که این گیاه تمایل به روندگی دارد، آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

 

گیاه پتوس (پیچک شیطان):

پتوس - از گیاهان آویزی

پتوس گیاه آپارتمانی مناسبی برای مبتدیان است. یک گیاه بالارونده و آویزان، که می‌تواند به طرز چشمگیری در همه جهات رشد کند. این گیاهان در صورت مصرف سمی هستند، بنابراین مراقب باشید.

 

کالادیوم (فیل گوش):

بعد از مصرف یا تماس با گیاهان سمی چه کنیم؟ - انگور

درصورتی که از این گیاه نگهداری می‌کنید آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید زیرا می تواند باعث تورم، چشم درد، اسهال و استفراغ بعد از مصرف شود.

 

گیاه سیکاس رولوتا:

مخروط نخل سیکاس

گیاه سیکاس رولوتا یک گیاه آپارتمانی زیبا و با شرایط نگهداری آسان است. سیکاس یکی از قدیمی‌ترین گیاهان فضای باز محسوب می‌شود و نگهداری از آن هم در محیط خانه و هم خارج از خانه امکان‌پذیر است. با این حال، فریب نخورید، زیرا آنها هنگام مصرف بسیار سمی هستند و باعث استفراغ، اسهال و در برخی موارد نارسایی کبد می شوند.

 

گیاه گل شیپوری:

بعد از مصرف یا تماس با گیاهان سمی چه کنیم؟ - انگور

 

در حالی که این گیاه معمولاً در فضای باز است، بسیاری از خانواده ها آنها را به داخل خانه می‌آورند. گل شیپوری علیرغم ظاهر زیبای خود دارای کریستال های اگزالات کلسیم است که در صورت بلعیده شدن توسط انسان باعث ایجاد درد و تورم می‌شود.

 

گیاه فیلودندرون:

فیلودندرون اسکاندیس - گیاهان آویز

این گیاه آپارتمانی دیدنی و جذاب از جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی سرچشمه گرفته است و مطمئناً به لطف برگ‌های قلبی شکلش شایسته نام یونانی «درخت عاشق» است. اما مراقب باشید که به طور بالقوه مضر است.

 

گیاه سینگونیوم:

بعد از مصرف یا تماس با گیاهان سمی چه کنیم؟ - انگور

 

این گیاه با برگ‌های قلبی شکل، در میان بسیاری از خانواده‌ها محبوب است. با این حال، اگر این گیاه را دارید، مراقب آن باشید چون تمام قسمت‌های گیاه حاوی اگزالات کلسیم است و در صورت مصرف با تحریک شدید غشاهای مخاطی باعث تورم دهان، لب‌ها و کام می شود.

 

تقسیم بندی گیاهان سمی

گیاهان سمی با توجه به مواد شیمیایی که دارند به چند گروه تقسیم می‌شوند. خطرناک‌ترین گیاهان حاوی یکی از این سه ماده شیمیایی هستند:

  • سولانین
  • گریانوتوکسین ها
  • گلیکوزیدهای قلبی

اگر کودک شما هر مقدار از این سه گروه گیاهی را مصرف کند، فوراً با پزشک خود یا مرکز کنترل سموم تماس بگیرید. بدون مشورت با پزشک یا مرکز کنترل مسمومیت، فرد را وادار به استفراغ نکنید. زیرا در برخی موارد، استفراغ ممکن است بر ضربان قلب کودک شما تأثیر بگذارد. هر مورد نیاز به ارزیابی فردی دارد و توصیه‌های مرکز کنترل سم با میزان و زمان مصرف متفاوت است.

 

مصرف گیاهان سمی چه خطراتی به دنبال دارد؟

بعد از مصرف یا تماس با گیاهان سمی چه کنیم؟ - انگور

1.خطر بلع:

کودکان بیشتر در معرض خطر بلع هستند. برخی از گیاهان در صورت مصرف ممکن است باعث ناراحتی گوارشی شوند.

 

2.خطر تماس:

شیره محرک ممکن است باعث احساس سوزش و گاهی اوقات تاول در پوست شود. اگر قرار گرفتن در معرض آن به اندازه کافی باشد، می‌تواند برای تمامی اشخاص خطرناک باشد.

برخی از گیاهان حاوی مواد شیمیایی به نام آلرژن هستند. همه افراد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، اما برخی از افراد ممکن است نسبت به آنها حساسیت پیدا کنند و منجر به واکنش آلرژیک شوند.

تعداد بسیار کمی از گیاهان دارای شیره‌ای هستند که پوست را بیش از حد به نور شدید خورشید حساس می‌کند. تماس با گیاه و به دنبال آن قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث آفتاب سوختگی بسیار شدید و موضعی همراه با تاول و تغییر رنگ طولانی مدت پوست می‌شود.

 

اقدامات لازم بعد از مصرف گیاهان سمی

بعد از مصرف یا تماس با گیاهان سمی چه کنیم؟ - انگور

1. در صورت بلع توسط انسان یا تماس با پوست:

  • اگر فکر می کنید کودک یا بزرگسالی بخشی از گیاه مشکوک را خورده است، فوراً از بخش حوادث و اورژانس بیمارستان مشاوره پزشکی بگیرید.
  • بدون مشورت با بخش حوادث و اورژانس بیماستان فرد را وادار به استفراغ نکنید و سعی کنید سریعا فرد را به بیمارستان منتقل کنید.
  • میزان مصرف آن را بدانید و نمونه‌ای از گیاه را با خود ببرید.
  • وحشت نکنید و سعی نکنید استرس و نگرانی را به فردمنتقل کنید.

2. در صورت بلع توسط حیوان:

  • اگر فکر می‌کنید حیوانی گیاه سمی را خورده است، از دامپزشکی راهنمایی بگیرید.
  • نمونه هایی از گیاه مربوطه را همراه داشته باشید.

 

جلوگیری از مسمومیت گیاهان

  • بیاموزید که کدام گیاهان آپارتمانی سمی هستند و تا چه حد. مرکز سموم کشور می‌تواند اطلاعاتی در مورد گیاهان سمی ارائه دهد.
  • با گیاهان خطرناک منطقه، حیاط و خانه خود آشنا شوید. آنها را با شکل و نام بشناسید.
  • به کودکان اجازه ندهید شهد گل‌ها را بمکند یا از برگ‌ها “چای” درست کنند.
  • گیاهان آپارتمانی بالقوه سمی را در دسترس کودک پرورش ندهید. بهتر است آگاهی داشته باشید که کدام گیاهان برای رشد و نمایش در داخل خانه بی‌خطر هستند.
  • به کودکان بیاموزید که گیاهان غیرخوراکی را در داخل و خارج از خانه نچشند یا با آنها بازی نکنند و یا نخورند.
  • داروهای خانگی را از گیاهان بومی یا کشت شده درست نکنید.
  • قبل از خوردن میوه هر درخت مثمر، گیاه را بشناسید.

 

جمع بندی

بهترین درمان برای مسمومیت، جلوگیری از وقوع آن است. به کودکان بیاموزید که گیاهان غیرخوراکی را در داخل و خارج از خانه نچشند یا با آنها بازی نکنند و یا نخورند. مهم است که تا حد امکان در مورد گیاهانی که در محیط زندگی شما رشد می‌کنند آگاه باشید و بیاموزید که کدام گیاهان آپارتمانی سمی هستند. علاوه بر این، همه این گیاهان برای رشد بی‌خطر هستند و در صورت رعایت نکات گفته شده ایرادی برای نگهداری در محیط زندگی شما ندارند. فقط موارد گفته شده را رعایت کنید تا دچار عوامل ناشی از گیاهان سمی نشوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *