نگهداری گیاهان

نحوه پیوند زدن کاکتوس + نکاتی که باید بدانید!

نحوه پیوند زدن کاکتوس

پیوند زدن کاکتوس اساساً یک روش ساده است که در آن شما یک تکه یا حتی یک کاکتوس کامل (به نام “پیوندک”) را روی یک تکه زخمی کاکتوس دیگر (“پایه”) وصل می‌کنید تا یک گیاه واحد ایجاد کنید. به این ترتیب، شما نه تنها قادر خواهید بود یک شکل کاملاً جدید از کاکتوس ایجاد کنید، بلکه سرعت رشد پیوندک را نیز افزایش خواهید داد، زیرا مواد مغذی مورد نیاز خود را از پایه دریافت می‌کند، که واقعا می‌تواند برای گونه‌های با رشد کم مفید باشد.

 

 

پیوند کاکتوس‌ها برای اهداف مختلفی انجام می‌شود. یکی از این اهداف، تولید ساقه‌هایی است که کمتر در معرض بیماری‌ها و آفات هستند. دلیل دیگر برای جایگزینی، وجود ساقه‌ای است که در حال پوسیدن می‌باشد.

برای پیوند کاکتوس‌ها تا بهار یا تابستان صبر کنید. کاکتوس سالمی را انتخاب کنید که هیچ‌گونه بیماری یا لک روی ساقه نداشته باشد. کاکتوس را با یک انبر نگه دارید و با یک چاقوی دندانه‌دار به دقت از ساقه آن به صورت افقی برش دهید. اطمینان حاصل کنید که حداقل ۵ الی۷ سانتی‌متر از ساقه را از خاک بیرون می‌گذارید، در غیر این صورت ممکن است بعداً رشد آن را متوقف کنید. شما همچنین می‌توانید کاکتوس را در حالی که یک جفت دستکش باغبانی پوشیده‌اید نگه‌دارید تا به خود نیفتید.

کاکتوسی را که می‌خواهید تکثیر کنید انتخاب کنید و قسمت سالم و سبز رنگی را پیدا کنید که هیچ بیماری یا آسیبی نداشته باشد. حداقل ۲.۵ سانتی‌متر از بالای کاکتوس به پایین اندازه‌گیری کنید و با یک چاقوی دندانه‌دار از طریق ساقه به صورت افقی برش دهید. تکه‌ای که به تازگی بریده‌اید پیوندک یا بخشی از کاکتوس است که به ساقه دیگر وصل می کنید.

 

شما می‌توانید هر نوع کاکتوسی را به دیگری پیوند بزنید.

اگر چند کاکتوس را پیوند می زنید، تیغه چاقو را با محلول سفید کننده 10 درصد در بین هر گیاه ضدعفونی کنید تا هیچ بیماری را گسترش ندهید.

پیوندک را روی ساقه قرار دهید تا حلقه‌های سبز روشن در انتهای بریده شده در یک راستا قرار گیرند. 2 تکه ریسمان را که به اندازه کافی دراز است تا روی پیوندک و زیر ته دیگ بپیچید، ببرید. یکی از تکه‌های ریسمان را به دور پیوندک ببندید تا محکم به ساقه بچسبد، اما نه آنقدر محکم که به داخل گیاه بریده شود. سپس، تکه دوم ریسمان را روی پیوندک محکم کنید تا از روی قطعه اول عبور کند.

مواظب باشید که پیوندک حرکت نکند یا جابه‌جا نشود، در غیر این صورت ممکن است حلقه‌ها دیگر ردیف نشوند. از چند تکه خلال دندان هم می‌توانید مانند تصویر زیر برای محکم نگه داشتن پیوندک استفاده کنید.

 

پیوند زدن کاکتوس

 

گلدان کاکتوس را روی لبه پنجره رو به جنوب قرار دهید تا در طول روز نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کند. اگر پنجره‌ای رو به جنوب ندارید، می توانید کاکتوس را در قسمتی سایه‌دار در حیاط خانه یا پاسیو نگهداری کنید. مواظب باشید بعد از پیوند زدن قطعات به هم، کاکتوس را اذیت نکنید تا از هم جدا نشوند.

اگر خطر یخ‌زدگی یا برف وجود دارد کاکتوس را در داخل خانه نگهداری کنید، زیرا ممکن است باعث مرگ کاکتوس شود.

انگشت خود را در داخل خاک قرار دهید تا ببینید ۲.۵ الی ۵ سانتی‌متر زیر سطح خشک می‌شود یا خیر. اگر هنوز احساس رطوبت می‌کنید، فعلاً گلدان را به حال خود رها کنید. اگر احساس کردید خاک خشک شد، قوطی آبیاری را با آب تازه و تمیز پر کنید و مستقیماً در خاک بریزید تا از سوراخ‌های زهکشی گلدان خارج شود.

کاکتوس‌ها مستعد آبیاری بیش از حد هستند، بنابراین برای جلوگیری از پوسیدگی آن‌ها، از جمع شدن آب روی سطح خودداری کنید.

بعد از حدود یک ماه، 2 تکه کاکتوس با هم به صورت یک ساقه رشد می‌کنند. هنگام باز کردن ریسمان مراقب باشید؛ زیرا کاکتوس ممکن است هنوز شکننده باشد و به راحتی آسیب ببیند. هر دو قطعه را بردارید و به مراقبت از کاکتوس به صورت عادی ادامه دهید، حالا که قطعات به هم متصل شده اند.

کاکتوس‌های پیوندی به ایجاد پدها و آفست‌هایی ادامه می‌دهند که می‌توانید بعداً دوباره تکثیر کنید.

 

جمع بندی

پیوند زدن کار بسیار راحتی می‌باشد. نکته قابل توجه این است که سازگاری برای موفقیت پیوند بسیار مهم است. سازگاری زمانی بیشتر است که پایه و پیوندک از یک گونه باشند. هر چه تنوع کاکتوس‌ها در روابط ژنتیکی خود بیشتر باشند، سازگاری کاهش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *