نگهداری گیاهان

کوددهی اسپاتی‌فیلوم‌ها: برای داشتن اسپاتی پُر برگ و پُر گل

باید ها و نبایدهای کود دهی اسپاتی فیلوم یا گل چمچه ای

همه‌چیز درمورد کوددهی اسپاتی‌فیلوم‌ها

اسپاتی فیلوم که با نام نیلوفر‌های صلح و یا گل چمچمه نیز شناخته می‌شود، گلی پر‌نقش، با غنچه‌های پرچمی شکل زیبا و برگ‌های سرسبز می‌باشد. همچنین دانستن شرایط کود‌دهی اسپاتی فیلوم‌ها در سلامت و نحوه‌ی نگهداری صحیح این گیاه پر‌طرفدار به شما کمک می‌کند. پس تا اینجا متوجه شدید، همانطور که گیاهان برای ادامه حیات خود به نور و آب نیاز دارند، به همان نسبت به مقدار مشخصی از مواد مغذی نیز نیازمند هستند. باید به این موضوع دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد کود‌های شیمیایی نیز می‌تواند به اندازه کمبود مواد مغذی در گیاه خطرزا باشد.

 

 

زمان مناسب برای کود‌دهی اسپاتی فیلوم

زمان مناسب برای کوددهی اسپاتی فیلوم

بهترین زمان برای کود‌دهی گیاه اسپاتی فیلوم در فصل بهار یا تابستان می‌باشد. در این فصول گیاه به طور فعال در حال رشد است(همچنین این فصول بهترین زمان برای تکثیر گیاه یا تعویض گلدان آن می‌باشد). در فصول سرد‌تر سال مانند پاییز و زمستان به دلیل کم شدن تابش نور خورشید رشد گیاه نیز کم می‌شود. این بدان معناست که گیاه در زمستان انرژی زیادی مصرف نمی‌کند و برای رشد نیازی به مواد مغذی اضافه‌تری ندارد. با توجه به این موضوع اگر کود‌دهی در فصول سرد سال انجام گیرد مواد مغذی به سرعت در خاک تجمع و رسوب پیدا می‌کند. این اتفاق مسبب آسیب به ریشه‌های گیاه و در نتیجه اختلال در جذب آب می‌شود. پس کوددهی را زمانی انجام دهید که روزها به طور چشمگیری طولانی می‌باشد. در روز‌های کوتاه کوددهی را متوقف کنید. توجه کنید که گیاه اسپاتی فیلوم به مقدار کمی کود احتیاج دارد پس از کوددهی هفتگی یا ماهانه آن خودداری کنید.

 

 

انواع کود و فرمول‌های آن

کود مناسب اسپاتی فیلوم

اینکه گیاه اسپاتی فیلوم شما به چه مقدار کوددهی نیاز دارد به نوع کود نیز بستگی دارد. اگر به سلامتی گیاه خود اهمیت می‌دهید و شکوفه‌های سفید رنگ زیبایی را از گیاه اسپاتی فیلوم خود می‌خواهید، آن را با کود‌ی به نسبت 10-10-10 NPK یا با کمی نیتروژن بیشتر کوددهی کنید. در زمان کوددهی به این نکته توجه کنید که در فرمول‌های کود، NPK به نسبت عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم در مخلوط اشاره دارد. کود‌هایی که از نیتروژن بالاتری برخوردارند به سرسبزی شاخ و برگ درخت، سلامت ریشه‌ها و گلددهی کمک می‌کنند. اگر شما گیاه اسپاتی فیلوم را در خانه نگهداری می‌کنید، می‌‌توانید آن را با کودهای محلول در آب و یا کود انتشار آهسته تغذیه کنید. همچنین می‌توانید گرانول‌ها یا پودر‌های خشک را با آب مخلوط کنید و به خاک اضافه کنید.

آگاه باشید که هر یک از کود‌های ذکر شده طی مدت زمان‌های متفاوتی در خاک باقی می‌مانند و این موضوع بر روی تعداد دفعات استفاده از آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد‌.

 

 

استفاده از کود‌های مایع

احتمالا این موضوع را می‌دانید که برای استفاده دقیق از کودهای مایع باید مقدار کود را اندازه‌گیری کنید. سپس آن را با حجم مشخصی از آب، برای مثال یک قاشق چای‌خوری تا یک گالن، بسته به فرمولاسیون و اندازه نیاز گیاه یا حجم گلدان، ترکیب کنید. یکی از مزایای مهم استفاده از کود‌های مایع جذب سریع آن توسط گیاه می‌باشد. به‌ یاد داشته باشید که بسته به نوع کود مایع خریداری شده، باید چهار تا شش هفته یک‌بار از آن استفاده کنید.

نحوه‌ی عملکرد کود‌های آهسته رهش (انتشار آهسته) بدین صورت می‌باشد که به تدریج در خاک حل شده و مدت زمان بیشتری در خاک می‌ماند. مزایای کود آهسته رهش این است که در خاک تجمع پیدا نمی‌کند. اما از معایب کود آهسته رهش این است که در مواقعی که گیاه نیاز ضروری به کود دارد ممکن است این کود در‌ خاک حل نشده   در نتیجه نیاز گیاه به مواد مغذی برطرف نشود‌.

 

 

کود سنبله

 

احتمالا نام این کود به گوش شما خورده باشد. کود سنبله‌ غذای گیاهی، ظروفی فشرده شده از کود‌هایی با اندازه مشخص می‌باشند که در ناحیه ریشه در خاک وارد می‌شوند. بدین ترتیب با حل شدن سنبله، مواد مغذی به آرامی در خاک آزاد می‌شوند. همچنین ممکن است که برای گیاهان بزرگ‌تر به چندین کود سنبله نیاز باشد. بسته به برند و نوع کود باید هر 30 تا 60 روز یک‌بار در طول فصل رشد تعویض شوند.

 

 

نکات کوددهی

کوددهی اسپاتی‌فیلوم‌ها: برای داشتن اسپاتی پُر برگ و پُر گل - انگور

اگر می‌خواهید که بیشترین مزیت و مناسب‌ترین استفاده را از کود خریداری شده، داشته باشید بهتر است نکات ذکر شده را رعایت کنید تا گیاه خود را شاداب و سرزنده نگه‌دارید.

  • نکته مهم که باید دقت کنید این است که برای جذب سریع مواد مغذی به گیاه باید کود را همیشه روی خاک مرطوب استفاده کنید.
  • نکته بعدی پس از استفاده از کود مایع خاک را به آرامی آبیاری کنید تا از توزیع کود در سراسر خاک و رسیدن آن به ریشه تمام گیاهان اطمینان حاصل کنید.
  • از کوددهی بیش از حد خودداری کنید، زیرا باعث آسیب‌دیدگی گیاه شده و علائم خود را اغلب به صورت قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها، زرد شدن برگ یا افتادگی نشان می‌دهد.
  • استفاده بیش‌از اندازه از کود سبب سوختگی گیاه نیز می‌شود. پس می‌توانید کود‌هایی را انتخاب کنید که از مقدار کمتری مواد مغزی برخوردارند.
  • اگر نشانه‌ای از تجمع مواد معدنی کود مشاهده کردید، فورا روی سطح خاک را کاملاً با آب بشویید و تا فصل رشد بعدی تغذیه گیاه را متوقف کنید.
  • در مواقعی که گیاه اسپاتی فیلوم شما به نمک کود واکنش نشان داده و دچار استرس شد، فورا خاک گیاه خود را تعویض کنید.
  • همچنین، قابل ذکر است که گیاهان اسپاتی فیلوم هم برای انسان و هم برای حیوانات خانگی سمی در نظر گرفته می‌شوند، بنابراین پوشیدن دستکش هنگام دست زدن به این گیاهان (به ویژه هنگام تعویض یا هرس) لازم می‌باشد.

 

 

نشانه‌های کمبود مواد مغذی در گیاه

کوددهی اسپاتی‌فیلوم‌ها: برای داشتن اسپاتی پُر برگ و پُر گل - انگور

اگر به مدت چندین ماه از گیاه اسپاتی فیلوم خود گلی مشاهده نکردید، احتمالا با یکی از عوامل کمبود مواد مغذی در گیاه مواجه هستید‌. همچنین اگر گیاه خود را به مقدار مناسب و طی فواصل زمانی درست کوددهی نکنید، در آینده برگ‌های تازه به‌وجود آمده جمع شده و به طور کامل باز نخواهند شد‌. از دیگر علائم کاهش مواد مغذی، نازک‌شدن و ریزش برگ‌ها می‌باشد.

 

 

نحوه استفاده از کود

در ابتدا دستورالعمل‌های مربوط به کود خریداری شده را بررسی کنید. اگر مقدار محصول شما بالاتر از 3-2-2 است، آن را با بالاترین نسبت رقیق کنید. برای مثال، یک محصول با مقدار ۱۲_۸_۸ باید تا جایی رقیق شود که قدرت آن به یک‌سوم مقدار کاهش یابد. پس باید سه برابر آب توصیه شده برای رقیق شدن آن اضافه کنید یا فقط یک سوم دوز توصیه شده را برای گیاه اعمال کنید. کود‌دهی را حتی در صورت عدم نیاز گیاه دو تا سه ماه یکبار انجام دهید.

 

سخن آخر

گیاه اسپاتی فیلوم با شاخ و برگ‌های زیبا و سرسبز و گل‌های خوشه‌ای سفید چشمگیر، فضایی آرام و دلچسب را به هر محیطی می‌بخشند. اگر می‌خواهید از گیاه اسپاتی فیلوم خود به بهترین نحو نگهداری کنید، طی یک برنامه منظم آن‌ها را کوددهی کنید تا از گل‌های فراوان آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *