نگهداری گیاهان

بایدها و نبایدهای نگهداری ارکیده در آب

کاشت و نگهداری ارکیده در آب

ارکیده، گیاهی سختگیر !

ارکیده‌ها می‌توانند نسبت به محیط رشد خود بسیار سخت‌گیر باشند. خیس ماندن بستر رشد یا آلودگی خاک در صورت نگهداری نادرست می‌توانند باعث بدتر شدن سلامتی گیاه و سایر مشکلات شود. بیشتر گلخانه‌ها از خاک مخصوص ارکیده استفاده می‌کنند، اما روش دیگری وجود دارد که حتی مؤثرتر و کاملاً شگفت‌انگیز است؛ کشت در آب!

 

نگه داری ارکیده در آب

 

ارکیده و کاشت هیدروپونیک در ذهن عموم مردم دو موضوع کامل متفاوت است. چراکه ارکیده به نگهداری سخت معروف است و توقع نداریم این گیاه به آسانی در محیط آبی رشد کند. کاشت هیدروپونیک نیز کلمه‌ای پیچیده و فنی به نظر می‌رسد. وقتی تلفیقی از کاشت هیدروپونیک و گیاه ارکیده داشته باشید، نتایج جالبی را مشاهده می‌کنید. حتی برخی از پرورش‌‎دهندگان گل کاشت ارکیده در آب راحت‌تر از خاک است! در اینجا همه نکاتی که برای نگهداری ارکیده در آب باید بدانید را بررسی می‌کنیم.

 

 

ارکیده خود را بشناسید.

شناسایی نوع گیاه مهم‌ترین مرحله در نگهداری است. در بین چندین گونه ارکیده، ارکیده فالانوپسیس ساده‌ترین نگهداری را دارد. این گونه را در اکثر گلفروشی‌ها می‌توانید پیدا کنید. فالانوپسیس قابل نگهداری و کشت در آب است.

 

 

ورود ارکیده به دنیای هیدروپونیک

  • به سادگی گیاه را از گلدان خارج کنید، هر گونه مواد اضافه (از جمله خزه و تکه‌های پوست) را جدا کنید و به آرامی ریشه‌ها را از درهم تنیدگی کوچکشان بیرون بیاورید. سپس ریشه‌ها را به خوبی بشویید و با استفاده از قیچی استریل هرس، به آرامی هرگونه ریشه تغییر رنگ یافته یا پوسیده را جدا کنید. گیاه شما برای حمام آبی خود آماده شده‌است. در برخی موارد از قارچکش، پراکسید هیدروژن یا دارچین برای تمیز کردن بیشتر ریشه‌ها استفاده می‌شود. در کاشت هیدروپونیک ارکیده، این کار ضروری نیست، مگر اینکه گیاه شما مشکل پوسیدگی جدی داشته باشد.

ریشه گل ارکیده

 

  • الان زمان آن رسیده که ظرف جدید ارکیده را انتخاب کنید. شما یک کاسه یا گلدان به اندازه کافی بزرگ می‌خواهید که تمام ریشه‌های ارکیده را در خود جای دهد و کمی فضای بیشتری برای گسترش و رشد به آن‌ها بدهید. گلدان شما همچنین باید به اندازه کافی بلند باشد تا از ساقه ارکیده حمایت کند تا شکستگی ساقه اتفاق نیوفتد.

 

  • حالا باید گلدان را با بستر رشد جدید پر کنیم. استفاده از آب لوله کشی ممکن است مناسب باشد، اما این بستگی به سختی آب شما دارد. برخی از شهر‌ها از مواد شیمیایی برای تصفیه آب استفاده می‌کنند که برای ما خوب است اما برای گیاهان خیلی خوب نیست. آب مقطر بهترین است و از آب باران نیز می‌توان استفاده کرد، مشروط بر اینکه در جایی با باران اسیدی زندگی نکنید.

آبیاری ارکیده در آب

 

  • سپس به اندازه کافی آب اضافه کنید تا ریشه‌های ارکیده را بپوشاند، اما از خیس شدن برگ‌ها خودداری کنید. برگ‌های مرطوب پوسیده می‌شوند. برگ پوسیده می‌تواند گیاه را ضعیف کند، آب را کثیف کند و به طور کلی غیرجذاب به نظر برسد.  سطح آب را زیر پایین‌ترین برگ‌ها نگه دارید، آب را به آرامی اضافه کنید و هنگام اضافه کردن آب به گلدان از ریختن آب روی برگ‌ها خودداری کنید.

 

نکات مهم در نگهداری ارکیده در آب

 

نکات نگهداری ارکیده در آب

 

آبیاری: دو روش برای پرورش ارکیده در آب وجود دارد. یک روش این است که ارکیده‌های خود را در آب بگذارید و هر هفته یا دو هفته یکبار آب آن را عوض کنید. در روش دوم ارکیده را به مدت دو روز در آب بگذارید و سپس اجازه دهید تا پنج روز خشک شود.

تزئین ظرف نگهداری: تا زمانی که تزیینات برای آب بی‌خطر باشند و به درستی استریل شده باشند، می‌توانید گلدان خود را هر طور که می‌خواهید تزئین کنید. تزئینات تنگ ماهی به طور کلی بی‌خطر هستند، همانطور که سنگ‌های تنگ ماهی نیز بی‌خطر هستند. سنگ‌های باغ را استفاده نکنید، زیرا برخی از سنگ‌ها به آرامی در آب حل می‌شوند و مواد معدنی را به آب اضافه می‌کنند که ممکن است به گیاه شما آسیب برساند. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از تجمع جلبک ممکن است لازم باشد تزئیناتی را که اضافه می‌کنید، دائماً تمیز کنید.

کوددهی: از آنجایی که محیط آبی عناصر لازم برای رشد گیاه را ندارد، کوددهی عاملی مهم در کشت هیدروپونیک ارکیده است. استفاده از کود مخصوص ارکیده به شکل مایع و پودری در فصول رشد الزامی است.

 

0 دیدگاه در “بایدها و نبایدهای نگهداری ارکیده در آب

  1. رعنا گفت:

    عالی بود ممنون از راهنمایی فوق العاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *