نگهداری گیاهان

هر آنچه که باید در مورد گل‌دهی گیاهان بدانید!

رمز و رازهای گلدهی گیاهان

گل‌ها نقش مهمی در اکوسیستم دارند و توجه به سلامت آنها موضوع حیاتی می‌باشد. داشتن اطلاعات کاربردی در مورد گل‌دهی آنها کمک شایانی به سلامت گیاه آپارتمانی شما می‌کند.

همه‌ی ما موارد ابتدایی از کاشت گیاهان را می‌دانیم در حدی که با انگشتمان چند بند را اندازه‌گیری کنیم و دانه را بکاریم. نکته مهم این است که کاشت و مراقبت از گیاهان در چند مسئله ساده خلاصه نمی‌شود و برای نگهداری گیاه خود باید اطلاعات لازم را بدانید.

از فواید گل‌ها که نمی‌دانستید

هر آنچه که باید در مورد گل‌دهی گیاهان بدانید! - انگور

 

شاید این موضوع را ندانید اما گل‌ها بخش زایشی گیاه هستند. به این ترتیب، گل‌ها در جذب حشراتی مانند زنبور عسل به باغ شما اهمیت دارند. این حشرات گیاه را گرده‌افشانی می‌کنند تا بتوانند بذر تولید کنند و به افزایش تعداد محصول شما کمک می‌کنند.
از موارد دیگر قابل اهمیت این است که کاشت گل‌ها‌ در کنار گیاهان میوه و سبزی نیز می‌توانند سلامت آنها را تضمین کند. همچنین گل‌ها همراهان عالی هستند. به این معنی که با دفع حشرات مضر، جذب حشرات مفید و یا حتی جلوگیری از رشد بیش‌ از حد علف‌های هرز از گیاهان میوه‌دار محافظت می‌کنند.
برخی از گل‌ها مانند لادن، بنفشه و گل گاوزبان استفاده خوراکی دارند. قبل از استفاده از گیاهان خوراکی مطمئن شوید که گل‌های نادرست و سمی را نخورید، زیرا برخی از آنها می‌توانند برای انسان خطرناک باشند.

 

گل‌های یک‌ساله، دوساله و چند‌ساله

احتمالا هنگامی که در مورد گیاهان و مخصوصا گل‌ها صحبت می‌شود، “یک ساله” یا “چند ساله” بودن آنها به گوش شما خورده باشد!
این موضوع به طور خلاصه به مدت زمان زندگی گیاه اشاره دارد. همانطور که از نامشان مشخص است، یک گیاه سالانه تمام چرخه زندگی خود را تنها در یک سال کامل می‌کند و پس از گل دادن از بین می‌رود. برخی از گیاهان یک‌ساله ممکن است تکثیر شده و در فصل بعد دوباره به عنوان یک گیاه جدید ظاهر شوند.
همینطور گیاهان چند ساله حداقل برای سه سال (و یا برای مدت طولانی‌تر) رشد کرده و شکوفا می‌شوند‌‌، به شرطی که در شرایط خوبی نگهداری شوند.
دسته دیگری از گیاهان گل‌های دو ساله هستند که چرخه زندگی خود را در دو سال، کامل می‌کنند.

 

فواید گیاهان یک‌ساله و چند ساله

هر آنچه که باید در مورد گل‌دهی گیاهان بدانید! - انگور

به خاطر داشته باشید که هر دو نوع گیاه یکساله و چند ساله بسته به گونه‌ای که می‌کارید مزایا و معایبی را به‌دنبال دارند‌‌.
اگر دوست دارید مدل باغ خود را به‌سرعت تغییر دهید، گل‌های یک ساله انتخاب مناسبی هستند. همچنین در صورت لزوم می‌توانیم گیاهان یکساله را فریب داده و دوره شکوفه‌دهی آن‌ها را طولانی‌تر کنیم.
از طرف دیگر گیاهان چند ساله انتخاب مناسبی از لحاظ صرفه اقتصادی می‌باشند. این گیاهان، چند سال پس از کاشته شدن به حیات خود ادامه می‌دهند و به راحتی تکثیر می‌شوند. گیاهان چند ساله پس از بلوغ به آب کمتری نیاز دارند و به خشکی مقاوم هستند.

 

فصل‌های مناسب کاشت برای هر گل

تابستان در طول فصل تابستان می‌توانید گل‌هایی مانند بنفشه، آلیسوم، سیکلامن، فراموشکار، گل اطلسی، گل همیشه بهار، فلوکس و زینیا را بکارید و از زیبایی آنها لذت ببرید.
موضوع قابل توجه این است که باید مطمئن شوید که در تابستان گیاهان در حال رشد را به طور مناسب و منظم آبیاری کنید. برای بررسی تشنگی گیاه خود می‌توانید به صورت چشمی از انگشتتان استفاده کنید. بدین صورت که انگشت خود را تقریباً پنج سانتی‌متر در داخل خاک فرو می‌برید و اگر احساس کردید که خاک گلدان خشک است، گیاه را آبیاری می‌کنید.

 

☀️ نکات مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان

پاييز

با ورود به فصل سرما، زمان خوبی برای کاشت گل‌هایی مانند ویولا، گل بابونه انگلیسی، لوبلیا، اسنپدراگون، نخود شیرین و پلی آنتوس است. همچنین اواخر پاییز زمان مناسبی برای کاشت پیاز برای بهار می‌باشد. گل‌های لاله، نرگس، زنبق و شقایق هم گزینه‌های مناسبی برای کاشت در فصل پاییز می‌باشند.

نکته: اگر به فکر راهی برای تقویت گیاه خود هستید، می‌توانید برگ‌های ریخته شده از درختان برگریز را در پاییز جمع آوری کرده و به کمپوست اضافه کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را خرد کرده و به عنوان مالچ غنی از مواد مغذی به گل‌ خود اضافه کنید.

 

🍂 راهنمای مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز

زمستان همه ما به اشتباه فکر می‌کنیم که زمستان به دلیل سردی هوا زمان مناسبی برای کاشت گل و گیاه نمی‌باشد، اما برخی از گیاهان گلدار مقاوت مناسبی نسبت به هوای سرد دارند. گل‌هایی مانند گل همیشه بهار، خشخاش، شمعدانی، بگونیا و رانکولی انتخاب‌های مناسبی در فصل زمستان هستند.
اواخر زمستان همچنین زمان مناسبی برای کوتاه کردن پرچین‌ها و علف‌ هرزهایی که در باران‌های زمستانی به وجود آمده‌اند، مناسب می‌باشد.

 

❄️ نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

بهار بهار معمولا به عنوان پر بارترین فصل برای باغات می‌باشد. گل‌های زیادی از جمله گل محمدی، گل داوودی، گل ذرت، گل اطلسی، میخک، گل همیشه بهار و دیانتوس در این فصل آماده کاشت هستند. توجه داشته باشید که اگر در منطقه گرم‌تری زندگی می‌کنید یا آفتاب زیادی در محوطه خود دارید، حتی می‌توانید از اواخر بهار آفتابگردان نیز بکارید. همچنین گل همیشه بهار گل محبوب این فصل است و به سرعت رشد می‌کند، اما برای رشد به گرمای زیاد بهار یا تابستان نیاز دارد.
سایر کارهای باغبانی که می‌توانید در فصل بهار انجام دهید تجدید مالچ، هرس و کوددهی گیاهان می‌باشد. آگاه باشید که اگر گیاهان چند ساله دارید، در این فصل می‌توانید آن‌ها را از روش تکثیر، تقسیم کنید.

 

🌸 نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل بهار

نکات قابل توجه در زمان کاشت گل:

کاشت گیاهان گلدار

  • مکان

همانطور که می‌دانید هر گیاه برای رشد به مکان مخصوص خود نیاز دارد. برخی از گل‌ها آفتاب دوست هستند و برای گلدهی و رشد مناسب به آفتاب کامل نیاز دارند. در صورتی که برخی از آن‌ها در آفتاب شدید پژمرده می شوند و سایه را ترجیح می‌دهند. پس باید هنگام برنامه ریزی برای کاشت گل، دستورالعمل‌های لازم آن گیاه را بدانید.

  • تغذیه کردن گل

احتمالا این نکته را می‌دانید که همه موجودات زنده برای رسیدن به رشد کامل به تغذیه مناسب نیاز دارند، این موضوع شامل گل‌ها نیز می‌شود. اگر گیاهان گلدار خود را تغذیه کنید، به احتمال زیاد شکوفه‌های شگفت‌انگیزی را از آنها بدست می‌آورید. بهترین زمان برای کود دهی در فصل بهار، هنگامی است که گیاه به دوره اوج رشد خود رسیده باشد. کودهای حاوی فسفر بالا یک انتخاب اید‌ه‌آل برای گیاه شما هستند.

 

گل‌ها نعمت خاص خداوند برای زیبایی طبیعت، باغ و خانه‌های ما می‌باشند. همه‌ی ما می‌توانیم در صورت داشتن اطلاعات کافی درمورد کاشت و گل‌دهی در محیط و فصل مناسب آنها گیاهان و گلهای آپارتمانی زیادی را نگهداری و پرورش دهیم و از زیبایی آن‌ها لذت ببریم‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *