نگهداری گیاهان

نحوه ساخت کوکداما

نحوه ساخت کوکداما - چطور کوکداما بسازیم؟

شاید با این نام آشنا نباشید، اما احتمالا توپ‌های ساخته شده از خاک را که با خزه پوشیده شده‌اند، دیده‌اید. در ترجمه ساده koke به معنای خزه و dama به معنای توپ است. در واقع کوکداما توپی از خاک است که با خزه پوشیده شده است و روی آن یک گیاه زینتی رشد می‌کند. علاوه بر این کوکداما هنر ژاپنی پرورش گیاهان در گلوله‌ای از خاک پوشیده از خزه است که قرن‌ها قدمت دارد. این ایده در ژاپن ریشه دارد، جایی که ترکیبی از سبک‌های کاشت بونسای و کوسامونو است. امروزه کوکداما در باغ‌های ژاپن بسیار محبوب است و روشی منحصر به فرد و زیبا برای نمایش گیاهان است که ساخت آن آسان و ارزان است. ساختن کوکداما اگر چه ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما این طور نیست. در عین حال می‌تواند یک پروژه سرگرم کننده، ساده و شیک باشد که به سادگی با پیچیدن ریشه‌های گیاه با خاک، خزه و ورقه اسفاگنوم و ریسمان درست می‌شود. همچنین محاصره کردن اطراف خود با کوکدامایی که خودتان درست کرده‌اید، بسیار لذت بخش است. در این مقاله ما به شما آموزش می‌دهیم که چگونه کوکدامای خود را با مراحل ساده درست کنید.

 

نحوه ساخت کوکداما:

قبل از شروع

شما می‌توانید از انواع گیاهان برای کوکداما استفاده کنید. گیاهانی که برای کوکداما مناسب هستند، رشد کُند و سیستم ریشه‌ای کوچکی دارند. همچنین محل نشستن یا آویزان شدن آن را در نظر بگیرید. از آنجایی که خزه ممکن است به راحتی در نور کامل خورشید بسوزد و گیاهان یکساله معمولاً در داخل خانه دوام زیادی ندارند، از گیاهان چند ساله که تا حدودی در سایه کامل رشد می‌کنند، استفاده کنید. همچنین زمانی که گیاه را از گلدان یا زمین خارج کردید، به آرامی از انگشتان خود برای پاک کردن خاک اطراف ریشه استفاده کنید. برای گیاهانی که ریشه‌های بسیار ظریفی دارند، آنها را در سینک بشویید تا خاک آن پاک شود. زمانی که گیاه را از فضای باز به داخل می‌آورید، برگ ها را از نظر وجود حشرات و سایر آفات بررسی کنید.

🌱برخی از نمونه‌های ایده‌آل برای کوکدامای خانگی شما شامل گیاهان زیر است🌱
آنتوریوم سرخس مارچوبه بگونیا برگ انجیری
سیکلامن دراسنا سینگونیوم پاپیتال
پدیلانتوس لاکی بامبو اسپاتی فیلوم پپرومیا
فیلودندرون پتوس سرخس تکمه‌ای رزماری

اما می‌توانید پیچک جوان، ویولا، گلوریا یا سیکلامن را نیز برای کوکداما در فضای باز امتحان کنید. برای مشاهده نمونه‌های کوکداما می‌توانید مقاله گیاهان مناسب برای کوکداما را مطالعه کنید.

🛑 از ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها برای کوکداما خودداری کنید، زیرا خاک بر پایه رس برای چنین گیاهان خشک دوستی بسیار مرطوب خواهد بود. از بنفشه و ارکیده آفریقایی هم اجتناب کنید، زیرا ریشه‌های آن‌ها به گردش هوایی بهتر از مخلوط خاک متخلخل نیاز دارند.

 

✂️تجهیزات / ابزار:

ابزار و مواد لازم جهت ساخت کوکداما

 

ابزار:
مواد:
  • قیچی
  • کاسه
  • دستکش لاتکس
  • پیت ماس
  • خاک بونسای
  • خاک بر پایه خاک رس
  • خزه اسفاگنوم
  • گیاهان متناسب با اندازه توپی که می‌سازید
  • آب
  • ریسمان

 

چگونه کوکداما را درست کنیم:

1️⃣ مخلوط خاک را درست کنید

خاک مناسب برای کوکداما

این هنر ژاپنی از خاکی با پایه رسی ساخته می‌شود و با پیت ماس مخلوط می‌شود تا رطوبت را حفظ کند. به این خاک «آکاداما» می‌گویند. برای تهیه آکادما، 85 درصد خاک رس (یا خاک بونسای) و 15 درصد پیت ماس را در یک سطل یا کاسه مخلوط کنید.

 

2️⃣توپ خاک را آماده کنید

آماده کردن توپ کوکداما

با اندازه گیری 2 فنجان خاک و قرار دادن آن در یک سطل یا کاسه دیگر، یک توپ 4 اینچی درست کنید. آب را به آرامی اضافه و مخلوط کنید و توپ خاک را درست کنید. توپ خاک را به اندازه گریپ فروت و محکم درست کنید. آن را در هوا پرتاب کنید تا مطمئن شوید که سالم می‌ماند. اگر خرد شد، چند قطره دیگر آب اضافه کنید و دوباره آن را بسته‌بندی کنید تا با هم بماند.

 

3️⃣گیاه را آماده کنید

آماده سازی گیاه برای کوکداما

گیاه خود را با استفاده از موقعیت نور و توانایی تحمل خاک مرطوب انتخاب کنید. بسیاری از گیاهان جنگل استوایی برای این پروژه مناسب هستند، از جمله سرخس، لاکی بامبو یا حتی پیچک. بعد از انتخاب گیاه مناسب آن را از گلدان بیرون بیاورید. با دستان خود تا حد امکان خاک ریشه را به آرامی پاک کنید.

 

4️⃣گیاه را در گوی خاک قرار دهید

گذاشتن گیاه در توپ کوکداما

یک سوراخ کوچک در گلوله خاک ایجاد کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا ریشه‌ها را در خود جای دهد. به آرامی ریشه‌ها را در داخل سوراخ قرار دهید. توپ خاک تبدیل به گلدان جدید گیاه خواهد شد. برای افزایش رطوبت در حین کار، خاک را با آب اسپری کنید. خاک را به اطراف ریشه فشار دهید و آن را در اطراف پایه ساقه فشرده کنید.

 

5️⃣توپ خاک را با خزه بپیچید

خاک کوکداما را با خزه بپیچید

خزه اسفاگنوم را با آب گرم مرطوب کنید تا انعطاف‌پذیر شود و بتوانید آن را به راحتی دور گلوله خاک بپیچد. خزه را به سمت پایین قرار دهید و توپ خاک را در مرکز قرار دهید. خزه را دور خاک و تا گیاه بپیچید تا تمام سطوح خاک پوشیده شود. سپس آن را با ریسمان ببندید. از ریسمان برای محکم و ثابت کردن خزه استفاده کنید. در مرحله بعد می‌توانید برای زیبایی بیشتر از نخ‌های کنفی استفاده کنید و آنها را دور خزه‌ها بپیچید. این نخ‌ها باید به حدی محکم و قوی باشند که وزن گیاه را تحمل کنند تا با استفاده از آن بتوانید کوکداما را آویزان کنید.

بهترین گزینه‌ها گیاهانی هستند که سایه متوسط را دوست دارند، زیرا کوکداما به راحتی می‌سوزد و در نور کامل خورشید تمایل به قهوه‌ای شدن دارد. بنابراین در صورت امکان گیاهان خود را در مقابل پنجره رو به شمال قرار دهید. اگر پنجره‌ای رو به شمال ندارید، گیاهان را با فاصله یک تا یک‌ونیم متر از پنجره رو به جنوب، غرب یا شرق آویزان کنید.

 

تزیین با کوکداما

تزیین خانه با آویزان کردن کوکداما

 

راه‌های زیادی برای لذت بردن از گیاه کوکداما در داخل و خارج از خانه وجود دارد. از کوکداما برای روشن کردن گوشه‌های خالی خانه، به خصوص در حمام که رطوبت را جذب می‌کند، یا شاید بالای جزیره آشپزخانه یا روی میز ناهارخوری برای زیبایی بیشتر، استفاده کنید. همچنین می‌توانید کوکداما را از آلاچیق، بالکن، ایوان یا یک منطقه سایه‌دار دیگر در فضای باز آویزان کنید.

 

نکاتی برای شاد نگه داشتن کوکداما

چه در داخل خانه یا در خارج از منزل، مطمئن شوید که کوکدامای خود را تا حدی در سایه قرار می‌دهید.

با برداشتن توپ و تعیین وزن کوکدامای خود، یاد بگیرید که چند بار باید کوکدامای خود را آبیاری کنید. اگر احساس سبکی کردید، آن را به مدت 10 دقیقه در یک کاسه آب با دمای اتاق، خیس کنید. توپ را چند دقیقه در آبکش بگذارید تا آب اضافی آن گرفته شود. هنگامی که چکه کردن توپ متوقف شد، برای نمایش دوباره آماده است.

🍂ظاهر شدن برگ‌های قهوه‌ای، نشانه این است که به اندازه کافی گیاهان خود را آبیاری نمی‌کنید.

🥀زرد شدن برگ‌ها و کپک‌ها می‌تواند نشانه‌ای از آبیاری بیش از حد کوکداما یا خشک نشدن کامل آن قبل از آبیاری باشد. اگر کپک ایجاد شد، برگ آلوده را کوتاه کنید یا آن را با یک حوله خیس شده در آب گرم بشویید.

💧یک بار در ماه، توپ را با کود گیاهی محلول در آب تغذیه کنید.

🍃اگر گیاه بزرگ شده است و با وجود اینکه در حال آبیاری و کوددهی هستید، دچار استرس به نظر می‌رسد، ممکن است زمان انتقال گیاه به یک توپ بزرگتر فرا رسیده باشد.

💦همچنین می‌توان یک یا دو بار در هفته از مه پاش کردن برای جلوگیری از خشک شدن خیلی سریع توپ‌های کوکداما استفاده کرد. مه‌پاشی باعث افزایش رطوبت می‌شود و برای گیاهان گرمسیری عالی است. البته الزامی بودن مه‌پاشی به رطوبت و جریان هوا در خانه شما بستگی دارد. همچنین می‌توانید یک سینی سنگریزه و آب را در زیر گیاهان قرار دهید تا رطوبت لازم را افزایش دهید.

 

جمع بندی

شما اکنون اولین توپ خزه خود را دارید و می‌توانید دفعه بعد با اشکال و انواع مختلف خزه کوکداما‌های متنوعی درست کنید. این توپ خزه به عنوان یک هنر مدرن و مفید برای گیاهان و گل‌های منحصر به فرد است. طراحی فضای داخلی یا خارجی با کوکداما فرصتی برای افزودن بُعد جدیدی به فضای زندگی شما است. مجموعه‌ای زنده که نه تنها عالی به نظر می‌رسد، بلکه هوا را نیز تصفیه می‌کند. با مراقبت اصولی از کوکدامای خود، می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد و در شرایط مناسب با خوشحالی زندگی کند. همچنین هنگامی که در پرورش کوکداما در داخل خانه با گیاهان داخل خانه تسلط پیدا کردید، می‌توانید برخی از گیاهان مقاوم را هم که در فضای باز رشد می‌کنند، امتحان کنید. بنابراین ساخت توپ‌های خزه کوکداما یک پروژه سرگرم کننده و خانوادگی است که به شما این امکان را می‌دهد عشق خود را به گیاهان ابراز کنید و یک فضای زیبا و منحصر به فرد را طراحی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *