نگهداری گیاهان

چند و چون پرورش و نگهداری گل آنتوریوم در آب

نحوه نگهداری آنتوریوم در آب

آنتوریوم گیاهی استوایی با برگ‌های قلبی شکل ضخیم بوده و کاسبرگ آن به رنگ زرد، ارغوانی، سفید یا سبز در وسط برگ قرمز رنگی قرار دارد. با اطمینان می‌گویم که ظاهر این گیاه دوست‌داشتنی برای هر سلیقه‌ای و در هر سنی جذاب خواهد بود و شما می‌توانید به ساده‌ترین روش، نحوه نگهداری آنتوریوم در آب را یاد بگیرید. آنتوریوم به بزرگ‌ترین تیره خانواده آراسه، یعنی آروم تعلق دارد. شاید برای شما جالب باشد که به غیر از آنتوریوم نام‌های دیگر رایج این گیاه، گل دم، گل فلامینگو، برگ توری می‌باشد. خوب است بدانید که بسیاری از گونه‌های آنتوریوم را می‌توانید به عنوان گیاه آپارتمانی یا در فضای باز و یا محیط‌های معتدل کشت کنید. به عمل پرورش گیاه در آب به جای خاک هیدروپونیک می‌گویند. نگهداری آنتوریوم در آب روشی آسان و قابل اجرا در خانه و یا محل کار می‌باشد.

 

نحوه‌ی نگهداری آنتوریوم در آب

نگهداری آنتوریوم در آب

 

در مرحله اول آنتوریوم را از گلدان آن خارج کنید. سپس خاک اضافه را از روی ریشه‌ها پاک کنید. نکته قابل توجه این است که آنتوریوم می‌تواند با غوطه‌ور شدن در آب و رشد در محیط جدید سازگار شود.

اما زمان‌هایی نیز وجود دارند که شما نمی‌خواهید آنتوریوم را از گلدان خارج کنید، دراین صورت باید آن را تکثیر کنید و تنها کاری که باید انجام دهید، این است که قسمتی از آنتوریوم را برداشته و سپس در داخل آب قرار دهید.

اگر گیاه را به درستی قطع کنید، در مدت زمانی کوتاه شاهد رشد سیستم ریشه‌ی جدید خواهید بود و شاخ و برگ‌های تازه‌ای از گیاه بوجود خواهد آمد.

 

 

مراحل نگهداری آنتوریوم در آب

 

  1.  در ابتدا باید ریشه‌ها را زیر آب ولرم بشویید. دقت داشته باشید که برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه گیاه در آب، باید مطمئن شوید که خاکی روی آنتوریوم باقی نمانده باشد.ریشه بدون خاک آنتوریوم
  2.  شاخه‌ها و ریشه‌هایی را که می‌توانید بدون زحمت تقسیم کنید، پیدا کنید. پس از آن ریشه‌های گیاه آنتوریوم را از ظرف بیرون بیاورید و جدا کنید.
  3. از آنتوریوم مورد علاقه خود قلمه بگیرید. بهتر است قلمه‌ها را از بزرگترین گیاه آنتوریوم که دارید، بردارید.
    توجه کنید که تقسیم گیاهان بزرگتر به اندازه‌های کوچک‌تر، آن‌ها را قوی‌تر نگه می‌دارد و گل‌های بیشتر و شاداب‌تری را برای شما به‌وجود می‌آورد.
  4. شما می‌توانید هر نوع ظرفی را انتخاب کنید. دقت کنید که اگر ظرفی با گردن باریک انتخاب کنید، نمی‌توانید در مواقع مورد نیاز گیاه خود را به راحتی از ظرف خارج کنید.عدم استفاده از گلدان گردن باریک برای نگهداری آنتوریوم در آب
  5. در این مرحله، ظرف خود را با حدود یک چهارم آب‌ پر کنید و قلمه‌های آنتوریوم را در آن قرار دهید.
    توجه کنید که می‌توانید از آب لوله کشی نیز برای انجام این‌کار استفاده کنید. اما بهتر است از آب معدنی استفاده کنید زیرا از تشکیل رسوب آهک در ظرف شما جلوگیری می‌کند.
    اگر به آب معدنی دسترسی ندارید، آب باران نیز انتخاب مناسبی می‌باشد. توجه کنید که آب مورد استفاده بدون مواد سمی و شیمیایی باشد و همینطور نباید بیش از حدِ نیاز، فیلتر شود.
  6. برای اینکه مطمئن شوید گیاه شما آب کافی دریافت می‌کند باید به طور منظم به ظرف، آب اضافه کنید.
  7. نکته قابل توجه این است که برای تقویت رنگ برگ آنتوریوم می‌توانید چند قطره کود مایع به آب اضافه کنید تا رنگ برگ آنتوریوم شما افزایش یابد.

 

بهترین مکان برای قرار دادن آنتوریوم هنگام رشد در آب

بهترین مکان برای قرار دادن آنتوریوم در آب

تا اینجا متوجه شدیم که چطور باید گیاه آنتوریوم را در آب پرورش دهیم. حالا قدم بعدی انتخاب محل مناسب برای آنتوریوم است‌.

آنتوریوم‌های خود را در مکانی قرار دهید که سایه بوده و گیاه به راحتی به نور غیرمستقیم دسترسی داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که آنتوریوم با نور مستقیم خورشید در تماس نباشد. نور فیلتر شده و غیرمستقیم برای رشد گیاه آنتوریوم سالم، بهترین می‌باشد.

 

مراقبت از آنتوریوم آب

بخاطر داشته باشید که باید هر از گاهی آب گلدان را تعویض کنید. هنگامی که متوجه تغییر رنگ آب گیاه شدید، اقدام به تعویض آب آن کنید و هر دو تا سه هفته یکبار این کار را تکرار کنید تا آنتوریوم شما سالم بماند.

نکته قابل توجه این است که یک ظرف شفاف برای بررسی سطح آب و انبساط ریشه‌های آنتوریوم مفید خواهد بود.

 

 

کوددهی

آنتوریوم را با دوز کمی از کود مایع یک یا دو ماه یکبار تغذیه کنید تا رشد سالمی داشته باشد. دقت کنید که نصف یا یک قاشق چایی‌خوری کود مایع در ۷.۵ لیتر آب کافی می‌باشد. همچنین می‌توانید از آب آکواریوم برای تغذیه گیاه استفاده کنید. کافی است ۱.۳ قاشق چایی خوری از آن را در آب معمولی ترکیب کنید؛ زیرا آنتوریوم عاشق مواد مغذی موجود در آب اکواریوم است.

دقت کنید که از افزودن هر نوع کود به قلمه آنتوریوم خود در مراحل اولیه رشد سیستم ریشه خودداری کنید. اما اضافه کردن چند قطره کود مایع گیاهان آپارتمانی در طول تعویض آب می‌تواند به رشد سالم آنتوریوم شما کمک کند.

 

 

فواید رشد آنتوریوم در آب

فواید رشد آنتوریوم در آب

روش هیدروپونیک محیطی امن و محافظت شده را برای رشد و شکوفایی گیاه آنتوریوم شما فراهم می‌کند. علاوه بر این دارای مزیت‌های دیگری مانند موارد ذیل می‌باشد:

  • کاهش خطر ابتلا به آفات و بیماری‌ها

اغلب آفات، بیماری‌ها و سایر عوامل عفونی می‌توانند از طریق خاک با گیاهان شما تماس داشته باشند و آن را آلوده کنند. جالب است بدانید که روش هیدروپونیک متفاوت عمل کرده و آنتوریوم شما را از این خطرات محافظت می‌کند.

یک سیستم هیدروپونیک قوی شرایط دسترسی آفات، بیماری‌ها، باکتری‌ها و کپک‌ها را بر روی گیاه در حال رشد شما سخت می‌کند.

  • نگهداری آسان آنتوریوم

پرورش آنتوریوم در آب این فرصت را به شما می‌دهد که محیط رشد را مدیریت کنید. انتخاب یک شیشه شفاف به شما کمک می‌کند که ریشه‌های گیاه خود را در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که با افزودن کود مایع قادر به کنترل مواد مغذی خواهید آن بود.

 

نتیجه

گیاه آنتوریوم با زیبایی منحصر به فرد خود جذابیتی خاص را برای شما ایجاد می‌کند. اگر مشغله روزمره اجازه رسیدگی کافی به گیاه را از شما گرفته، می‌توانید آنتوریوم خود را در آب نگهداری کنید. زمانی که آنتوریوم را به صورت هیدروپونیک پرورش می‌دهید، می‌توانید آن را کمتر آبیاری کنید. اما این بدان معنا نیست که باید مراقبت از گیاه خود را کاملاً فراموش کنید. شما باید هر چند وقت یکبار اقدام به تعویض آب گیاه خود کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *