دانستی ها

9 مورد از خواص شگفت‌انگیز گیاه آنتوریوم

خواص گیاه آنتوریوم

همانطور که می‌دانید زیبایی گیاه بی‌نظیر آنتوریوم زبانزد علاقه‌مندان به گیاهان آپارتمانی است. این گیاه دوست‌داشتنی، بومی جنگل‌های بارانی گرم و مرطوب آمریکای لاتین می‌باشد. گیاه آنتوریوم به هر فضایی جذابیت می‌بخشند و نمادی فاخر برای خانه شما خواهد بود. اما گیاهان آنتوریوم فوایدی به‌غیر از جذابیت ظاهری دارند. از جمله مزایای این گیاه ایجاد هوای پاکیزه‌تر و حتی کاهش استرس می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با کاربردها و فواید آنتوریوم، ادامه مطلب را دنبال کنید. همچنین شما می‌توانید نحوه‌ی نگهداری آنتوریوم در آب را نیز در سایت ما مطالعه کنید.

نحوه نگهداری آنتوریوم در آب

🌱همه چیز درباره گیاهان آنتوریوم

گیاهان آنتوریوم متعلق به خانواده آراسه یا گل شیپوریان می‌باشند که به‌ نام‌های نیلوفرهای فلامینگو یا دمگل نیز شناخته می‌شوند. گیاهان آنتوریوم بومی مناطق گرمسیری مکزیک، دریای کارائیب و سایر مناطق آمریکای مرکزی و جنوبی می‌باشند. گیاه آنتوریوم در زیستگاه خود، در خاک غنی، رطوبت بالا و نور ضعیف جنگل‌های بارانی رشد می‌کنند.

آنتوریوم، اسپات یا براکت‌های قلبی شکل تولید می‌کنند (برگ‌های سنبله‌دار تغییر شکل یافته). این گیاه در طیف‌های رنگی، صورتی کم رنگ تا نارنجی و قرمز شکوفا می‌شوند. همچنین اسپات‌های مومی دارای اسپادیکس (سنبله وسط برگ) زرد رنگی هستند که به طور چشمگیری از برگ بیرون زده است. دقت کنید که آنتوریوم در تمام طول سال سبز می‌ماند و می‌تواند چندین‌بار در سال شکوفا شود.

 

✅فواید گیاهان آنتوریوم

در اینجا 9 کاربرد و فواید باورنکردنی از گیاهان آنتوریوم را خواهید دید که توسط مطالعات تحقیقاتی در سراسر جهان انجام شده است.

 

 ۱) خاصیت تصفیه کننده هوا

خاصیت تصفیه کننده هوا

 

طبق تحقیقات انجام شده توسط ناسا در رابطه با بررسی از بین بردن سموم و آلودگی هوا توسط گیاهان آپارتمانی نشان داد که آنتوریوم می‌تواند به بهبود کیفیت هوای داخل خانه شما کمک کند.

سوال اصلی اینجاست که آیا هوای داخل خانه نیز آلوده می‌باشد؟ باید در جواب این سوال پاسخ دهم که هوای داخل خانه اغلب حاوی آلاینده‌های مضر مانند دی‌اکسید‌ کربن، فرمالدئید، بنزن، تولوئن و تری‌کلرواتیلن است. حالا نقش اصلی آنتوریوم این است که در کاهش میزان آلاینده‌هایی مانند فرمالدئید، زایلن و آمونیاک موجود در هوا بسیار مفید واقع می‌شود.

این مطالعات همچنین نشان داد که آنتوریوم می‌تواند به کاهش آلاینده‌هایی مانند دود سیگار و حلال‌های آلی نیز کمک کند.

 

2) گیاهان آنتوریوم در فنگ‌شویی

فواید آنتوریوم - فنگ شویی نماد ثروت

آنتوریوم نماد ثروت بوده و روزی‌آور است.

 

اگر به علم فنگ‌شویی علاقه‌مند هستید، در تمرین معنوی و زیبایی شناختی فنگ‌شویی، می‌توانید از آنتوریوم برای جذب انرژی مثبت در خانه خود استفاده کنید. این موضوع را در‌نظر بگیرید که باید گیاه آنتوریوم را در یک مکان در جنوب غربی خانه قرار دهید، زیرا در خوشبختی و روابط  شما اثر‌گذار می‌باشد. همچنین انرژی منفی را از شما و خانه‌تان دور می‌کند.

آنتوریوم‌ها به‌دلیل داشتن اسپات‌های قرمز و اسپادیس زرد نماد ثروت بوده و روزی‌آور می‌باشند‌.

 

۳) نگهداری آسان گیاه آنتوریوم

فواید آنتوریوم - نگهداری آسان گیاه آنتوریوم

نگهداری آنتوریوم بسیار کار راحتی بوده و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. فقط کافیست که شرایط مناسب رشد برای گیاه آنتوریوم فراهم شود و سپس خواهید دید که این گیاه چگونه به زیبایی رشد می‌کند. گیاه آنتوریوم به دلیل اینکه سرعت رشد پایینی دارد به کوددهی زیاد و مکرر احتیاج ندارد. به‌خواطر داشته باشید که هر دو یا سه سال یکبار نیاز به تعویض مجدد گلدان دارند. بعلاوه، طیف کوچکی از آفات بیماری‌ها به این گیاه صدمه می‌زنند، پس در بسیاری از مواقع مصون خواهند ماند.

⭕نکته کلیدی که در مطالب بالا اشاره شد این است که شرایط زیستگاه طبیعی گیاه آنتوریوم، جنگل‌های بارانی استوایی، گرم و مرطوب می‌باشد. رساندن دمای محیط به رطوبت مطلوب این گیاه کار دشواری خواهد بود. اما می‌توانید شرایط را تا حد مساعدی فراهم کنید تا گیاه شما نیز از محیط خود رضایت داشته باشد. دمای ۱۸ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت بین ۴۰ تا ۶۰ درصد برای گیاه آنتوریوم مناسب می‌باشد.

برای حفظ رطوبت و دمای مناسب گیاه آنتوریوم می‌توانید این اعمال را انجام دهید:

  1. از مخلوط خاک غنی شده که حاوی مواد آلی باشد استفاده کنید.
  2. زمانی که خاک گیاه شما 50 تا 75 درصد خشک شد، آن را آبیاری کنید. (مراقب باشید بیش‌از حد نیاز گیاه آبیاری نکنید زیرا منجر به افتادگی گیاه آنتوریوم خواهد شد).
  3. گیاه آنتوریوم را در معرض نور روشن اما غیرمستقیم قرار دهید.
  4. گیاه آنتوریوم را هم از بادهای سرد و هم از منابع گرما، مانند نورمستقیم پنجره‌های رو به جنوب یا غرب دور نگه‌دارید.
  5. گیاه را به‌طور دوره‌ای هرس کنید.
  6. مراقب شاخ و برگ‌های زرد یا قهوه‌ای آنتوریوم باشید، زیرا می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات مراقبتی باشد.

 

 ۴) ارزش زینتی

گیاهان آنتوریوم ارزش تزئینی فوق العاده‌ای دارند و زیبایی جنگل‌های استوایی را وارد فضای خانه یا محیط کار شما می‌کنند. این یکی از دلایل اصلی محبوبیت آنتوریوم می‌باشد.

 

5) تکثیر آسان گیاه آنتوریوم

✂تکثیر آنتوریوم از طریق تقسیم بسیار آسان بوده و شما می‌توانید از این طریق گیاهان آنتوریوم زیادی را در خانه خود داشته باشید!

هنگامی که آنتوریوم شما به اندازه‌ای رشد می‌کند که نیاز به هرس دارد، یعنی معمولاً هر دو تا سه سال یکبار می‌توانید از این روش استفاده کنید. همچنین وقتی که ریشه‌ها از سوراخ‌های زهکشی بیرون زده یا از بالای خاک بیرون آمده‌اند گیاه را از گلدانش بیرون بیاورید. در مرحله‌ی بعد به آرامی ریشه‌ها را از هم جدا کنید. در نهایت می‌توانید حداقل دو، و شاید تعداد بیشتری گیاه آنتوریوم را تکثیر کنید.

نکته قابل توجه این است که گیاهان آنتوریوم تا حدودی برای انسان و حیوانات خانگی سمی هستند، بنابراین در هنگام کار با این گیاه از دستکش استفاده کنید.

 

 6) کمک به کاهش آلرژی

اگر آلرژی دارید، خرید آنتوریوم و  بردن آن به خانه ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند.  مطالعات نشان می‌دهد که گیاه آنتوریوم می‌تواند تا حدودی به حذف میکروب‌ها و آلاینده‌ها مانند هاگ‌های کپک از هوا کمک کند. برخی از این آلاینده‌ها در ایجاد آلرژی نقش موثری دارند.

همچنین آنتوریوم می‌تواند به افزایش سطح رطوبت در هوا کمک کند. این موضوع باعث می‌شود که آلاینده‌هایی مانند گرده‌‌ها از گردش هوا خارج شوند.

 

 7) نقش آنتوریوم در کاهش استرس و بهبود سلامت روان

فواید آنتوریوم - کاهش استرس

داشتن گیاهان زیبا در اطراف محل زندگی یا محیط کار می‌تواند به کاهش سطح استرس کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که نگاه کردن به شاخ و برگ سبز گیاهان به افراد کمک می‌کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

به عنوان مثال، تحقیقی در مورد نقش گیاهان در سطوح استرس دانش‌آموزان انجام گرفت. بدین صورت که دانش‌آموزان دبیرستانی را در دو گروه، یکی در کلاسی با گیاهان آپارتمانی و گروه بعدی را در اتاق بدون گیاه قرار دادند. نتایج اینگونه بود که دانش‌آموزان در کلاس‌های پر از گیاهان آپارتمانی سطوح پایین‌تری از استرس و اضطراب را گزارش کردند.

نگهداری گل و گیاه در خانه یا محل کار باعث افزایش سطح شادی و افزایش ترشح هورمون اکسی‌توسین (هورمون شادی‌آور) نیز می‌شود. حتی دیدن تصاویر گل‌ها نیز می‌تواند به افراد احساس بهتری را القا کند و استرس آنها را از بین ببرد. مطالعات نشان می‌دهد که نگاه کردن به گل‌ها اثرات فیزیولوژیکی مانند کاهش سطح کورتیزول (هورمون استرس) و کاهش فشار خون را بر روی انسان می‌گذارد.

 

 8) افزایش بهره‌وری و سطح یادگیری و کار مفید

فواید آنتوریوم - افزایش بهره وری در محیط کار

جالب است بدانید که گیاهان آپارتمانی حتی سطح بهره‌وری و ساعت مفید کاری و یادگیری در محیط‌های درسی و اداری را نیز افزایش می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد کارکنانی که در محیط‌هایی با گیاهان فراوان مشغول به کار هستند، از نظر احساسی، شناختی و فیزیکی با کار خود درگیر می‌شوند. این موضوع  منجر به افزایش ۱۵ درصدی سطح بهره‌وری و ساعت مفید کاری آنها خواهد شد. این افراد همچنین وظایف کاری خود را بهتر انجام داده و تمرکز بیشتری نیز دارند. در فضاهای دارای گیاهان زینتی، کارکنان دقت بیشتری دارند و کار با کیفیت‌تری تولید می‌کنند. توجه داشته باشید که گیاهان آپارتمانی حافظه و تمرکز را تا 20 درصد بهبود می‌بخشند.

 

9) از بین بردن بوی نامطبوع

همانطور که گفته شد، گیاهان آپارتمانی مانند آنتوریوم از طریق فرآیندی به نام گیاه پالایی به تصفیه هوا کمک می‌کنند. گیاه آنتوریوم همچنین، آلاینده‌هایی مانند دود سیگار، حلال‌ها و ترکیبات آلی فراری که توسط فرش، رنگ، چسب‌ها و سایر محصولات ساختمانی آزاد می‌شوند را نیز فیلتر می‌کند.

 

نتیجه

گیاهان آنتوریوم با رنگ‌های براق و تیره و اسپات‌های دراماتیک خود به هر اتاقی حال‌وهوای گرمسیری می‌بخشند. اما این موضوع همه جذابیت آنتوریوم نیست. از کمک به افزایش کیفیت هوا گرفته تا کاهش سطح استرس و نگهداری آسان نیز جزو مزیت‌های انگشت شمار این گیاه می‌باشد. پس اگر به‌دنبال گیاهی با مزیت‌های بی‌شمار می‌گردید، پیشنهاد ما به شما آنتوریوم می‌باشد‌!😊

1 دیدگاه در “9 مورد از خواص شگفت‌انگیز گیاه آنتوریوم

  1. آرتان گفت:

    یک سالی هست که آنتوریوم در گلدان دارم و بسیار بهش علاقه مندم ،مطالب سایتتون درمورد این گل بسیار کمک کننده است برای نگهداری بهتر .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *