نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از بابا آدم

نگهداری از بابا آدم (فیلگوش)

آشنایی با بابا آدم

نام علمی این گیاه شگفت‌انگیز برگرفته از دو گونه آسیایی Alocasia longiloba x Alocasia sanderiana  و به اختصار Alocasia x amazonica است. بابا آدم یک گیاه چند ساله زیبا از خانواده Araceae می‌باشد. گیاهان گرمسیری در جنس آلوکازیا دارای شاخ و برگ های خیره کننده ای هستند که می توانند در مرکز یک باغ یا اتاق قرار بگیرند. آلوکازیاهای سریع الرشد اغلب به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند، اما معمولاً در ماه های گرم آنها را می‌توان به بیرون از خانه انتقال داد. 

 

فهرست مطالب این مقاله

  • ارتفاع بابا آدم چقدر است؟
  • آیا بابا آدم دارای گل‌های معطر است؟
  • بابا آدم در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • بابا آدم به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • کدام نوع خاک برای بابا آدم بهتر است؟
  • نگهداری از گیاه بابا آدم
  • نحوه تکثیر بابا آدم
  • آفات و بیماری‌های بابا آدم
  • بهترین موارد استفاده از بابا آدم چیست؟

 

ارتفاع بابا آدم چقدر است؟

گیاه بابا آدم 5 تا 10 سال طول می‌کشد تا به بلوغ کامل برسد. لذا می‌توان گفت بابا آدم گیاهی مناسب برای افراد کم‌حوصله نمی‌باشد. گیاه بالغ این گونه، معمولاً دارای عرض و طولی به اندازه 60 سانتی‌متر می‌باشد. گیاه بابا آدم به دلیل برگ‌های بزرگ، براق و پیکانی شکل خود به فیل‌گوش معروف است. این برگ‌های همیشه سبز به رنگ سبز تیره با رگبرگ‌های ضخیم نقره‌ای تا سفید می‌باشند که دارای حاشیه‌های مواج هستند. در شرایط مناسب، هر برگ می‌تواند تا 40 سانتی‌متر رشد کند.

 

آیا بابا آدم دارای گل‌های معطر است؟

گیاه بابا آدم به ندرت گل می‌دهد. حتی در فضای باز، میلچه گل‌های سفید تا زرد آن بسیار کمیاب‌اند و به راحتی توسط شاخه و برگ گیاه پنهان می‌شوند. با این حال، ممکن است در فضای بیرون از خانه مخروط‌های گل سفید و زرد با غلاف سبز تولید کند.

گلهای گیاه بابا آدم

گلهای گیاه بابا آدم

 

بابا آدم در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

گیاه بابا آدم (Alocasia Amazonica) مانند همه آلوکازیاها، برای زندگی تحت شرایط سایه مناسب است. تحت هیچ شرایطی نباید آن را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید، چرا که ممکن است باعث سوختگی برگ‌های آن شود. با این حال، این گیاه آپارتمانی عاشق نور است. بنابراین مکانی را برای نگهداری آن انتخاب کنید که نور روشن و غیرمستقیم خورشید را دریافت کند. قرار دادن گیاه بابا آدم در موقعیتی از پنجره با نوردهی صبح یا عصر مناسب خواهد بود، تا زمانی که در گرم‌ترین ساعات روز در سایه قرار داشته باشد.

 

گیاه بابا آدم یک محیط نسبتاً مرطوب، در حالت ایده‌آل حدود 50 درصد را ترجیح می‌دهد. در صورتی که رطوبت محیط برای نگهداری این گیاه کافی نباشد، سعی کنید آن را در نزدیکی یک دستگاه رطوبت‌ساز و یا بر روی یک سینی سنگریزه‌دار پر از آب قرار داده و یا با گیاهان دیگر گروه‌بندی کنید.

رویشگاه اصلی گیاه بابا آدم مناطق گرمسيري می‌باشد، بنابراين دماهاي گرم‌تر را ترجيح مي‌دهد. دمای داخل خانه را بین 18 تا 27 درجه سانتی‌گراد نگه دارید، زیرا هر دمای کمتر از این حد می‌تواند باعث به خواب رفتن گیاه شود.

توجه داشته باشید که دمای کمتر از 12 درجه سانتی‌گراد می‌تواند باعث آسیب دائمی یا حتی از بین رفتن گیاه بابا آدم شود. همچنین، تغییرات ناگهانی دما می‌تواند مشکلاتی را برای آن ایجاد کند. بنابراین گیاه را در مکانی محافظت شده از باد قرار دهید.

 

بابا آدم به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

قبل از آبیاری گیاه بابا آدم، از انگشت خود برای بررسی میزان خشکی خاک استفاده کنید. هنگامی که سطح خاک 5 سانتی‌متر خشک شد، آن را آبیاری کنید. با استفاده از آب مقطر یا آب باران، گلدان را تا زمانی که آب از سوراخ‌های زهکشی خارج شود، اشباع کنید. این امر نه تنها توزیع یکنواخت آب را تضمین می‌کند، بلکه می‌تواند مواد معدنی مضر مانند نمک را نیز از بین ببرد.

برای کوددهی گیاه بابا آدم، در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز هر ماه از کود گیاهان آپارتمانی مایع استفاده کنید و آن را تا نصف قدرت اصلی رقیق کنید.

 

کدام نوع خاک برای بابا آدم بهتر است؟

گیاه بابا آدم به خاکی سبک و با زهکشی خوب نیاز دارد تا ریشه‌هایش امتداد پیدا کنند. این گیاه در مخلوط ارکیده می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. می‌توانید با افزودن پرلیت، خاک آن را اصلاح کرده و اطمینان حاصل کنید که بافت آن بیش از حد فشرده نمی‌شود.

نحوه مراقبت و نگهداری از بابا آدم - انگور

اگر دوست دارید خودتان مخلوط خاک گلدان را تهیه کنید، می‌توانید 30 درصد کوکوپیت، 25 درصد پوست درخت صنوبر، 25 درصد پرلیت، 10 درصد زغال سنگ، 10 درصد ورمی کمپوست را مخلوط کنید. یکی دیگر از دستور العمل‌های ساده‌تر، اضافه کردن قسمت‌های مساوی از سنگدانه (مانند ماسه درشت یا پرلیت)، مواد آلی (مانند کوکو یا ذغال سنگ نارس) و یک قسمت مخلوط گلدانی است. بسته به خاکی که استفاده می‌کنید باید گلدان گیاه بابا آدم را هر 2 سال یکبار در فصل بهار تعویض کنید.2022

گلدانی با خاک بیشتر به تعویض سالیانه نیاز دارد تا خاک تازه برای آن فراهم شده و این اطمینان حاصل شود که مواد معدنی زیادی در آن تجمع نمی‌یابند. اگر نمی‌خواهید از گلدان بزرگ‌تری استفاده کنید، می‌توانید گیاه را در زمان تعویض گلدان تقسیم کنید. این کار این امکان را به شما می‌دهد که گیاهان جدیدی را تکثیر کنید.

 

نگهداری از گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم در صورت مراقبت مناسب، نیازی به نگهداری زیادی ندارد. با این حال، می‌توانید برگ‌های آسیب‌دیده یا بیمار آن را هرس کنید. به یاد داشته باشید که برگ‌ها را زیاد هرس نکنید، زیرا ممکن است رشد برگ‌های جدید کمی طول بکشد. سعی کنید گیاه بابا آدم را در فصل بهار، زمانی که گیاه در حال بیدار شدن است، هرس کنید.

 

نحوه تکثیر بابا آدم

رایج‌ترین روش تکثیر گیاه بابا آدم، تکثیر از طریق تقسیم ریزوم است. فصل بهار و اوایل فصل تابستان بهترین زمان برای تکثیر این گیاه می‌باشد. 

گیاه بابا آدم به صورت دسته‌ای رشد می‌کند. پاجوش بابا آدم، نسخه کوچک شده‌ای از گیاه است که از ریشه گیاه اصلی رشد می‌کند. لذا هر پاجوش می‌تواند یک گیاه جدید را بسازد.

 

آفات و بیماری‌های بابا آدم

کنه تار عنکبوتی تنها آفت رایجی است که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در گیاه بابا آدم شود. شته‌ها و شپشک‌های آرد آلود نیز در میان شاخه و برگ‌های این گیاه زندگی می‌کنند، اما حضور آن‌ها بیشتر تهدیدی برای گیاهان مجاور محسوب می‌شود تا خود گیاه بابا آدم.

به همین ترتیب، پوسیدگی ریشه تنها تهدید واقعی باکتریایی یا قارچی برای این گیاه است. از آن‌جایی که، گیاه بابا آدم یک آروئید است، حاوی مقادیر زیادی کلسیم اگزالات است که هم برای انسان و هم برای حیوانات خانگی سمی است. لذا دستکش بپوشید و یا پس از دست زدن به این گیاه، دستانتان را بشویید. چرا که کریستال‌ها می‌توانند در صورت بلعیدن باعث ایجاد سنگ کلیه و سایر مشکلات سلامتی شوند.

 

بهترین موارد استفاده از بابا آدم چیست؟

بابا آدم یک گیاه آپارتمانی با برگ‌های بزرگ و ظاهری جذاب می‌باشد که از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای تزیین محل کار یا منزل شما محسوب می‌شود. این گیاه از رشد سریعی برخوردار است. به شما عزیزان این نوید را می‌دهیم که با فراهم کردن نیازهای اولیه این گیاه بی نظیر، ازجمله نور و رطوبت و همچنین تغذیه اصولی، خیلی زود گیاه بزرگ و زیبایی خواهید داشت.

خرید گیاه باباآدم از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *