نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از کروتون به همراه نکات رشد

نگهداری کروتون

آشنایی با کروتون

کروتون با نام علمی Codiaeum variegatum، یک درختچه نیمه‌گرمسیری و همیشه سبز است که به طور طبیعی در اندونزی، جنوب آسیا و جزایر شرقی اقیانوس آرام یافت می‌شود. این گیاه بخشی از خانواده Euphorbiaceae می‌باشد که به دلیل داشتن برگ‌های براق و زیبا محبوب است. برگ‌های رنگارنگ این گیاه توجه بسیاری از علاقه‌مندان به نگهداری گیاهان آپارتمانی را جلب کرده است.

کروتون گیاهی حساس است و برای نگهداری آن باید تمامی شرایط محیطی محیا باشد.

 

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع کروتون چقدر است؟
  • آیا کروتون دارای گل و عطر است؟
  • کروتون در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • کروتونبه چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان کروتون چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر کروتون
  • آفات یا بیماری‌های کروتون
  • آیا کروتون سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از کروتون چیست؟

 

ارتفاع کروتون چقدر است؟

گیاه کروتون در زیستگاه طبیعی خود با سرعت متوسط تا ارتفاع 3 متر رشد می‌کند. گونه‌های کشت شده با سرعت کمتری رشد می‌کنند و اندازه آن‌ها حدود 60 سانتی‌متر کوچک‌تر می‌باشند. با این حال، گونه‌های گلخانه‌ای ممکن است به ارتفاعی بین 1.2 تا 3 متر برسد.

 

آیا کروتون دارای گل و عطر است؟

گیاه کروتون دارای گل‌های ریز و ستاره‌ای شکل است که به راحتی از بین می‌روند. چرا که، این گل‌ها در خوشه‌های بلند بین برگ‌های بزرگ آویزان می‌شوند. گل‌آذین‌های بلند 7.5 تا 30 سانتی‌متر طول دارند و گل‌های نر و ماده ریز به صورت جداگانه بر روی خوشه‌های آن‌ها قرار می‌گیرند. گل‌های نر دارای پنج گلبرگ سفید کوچک می‌باشند، در حالی که گل‌های ماده زرد و بدون گلبرگ هستند.

 

کروتون در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

گیاه کروتون در نور شدید خورشید برگ‌هایی با رنگ روشن تولید می‌کند. زمانی که، این گیاه در فضای باز کاشته می‌شود، برای چند ساعت در طول روز از سایه جزئی لذت می‌برد. نور مستقیم خورشید می‌تواند به این گیاه آسیب برساند.

کروتون به عنوان یک گیاه نیمه گرمسیری به رطوبت بالایی نیاز دارد. گیاه را به طور مرتب غبارپاشی کنید، به ویژه زمانی که به عنوان گیاه گلدانی و در داخل خانه استفاده می‌شود. می‌توانید برای برخورداری از شرایط رشد بهینه، کروتون‌ها را در فضای باز و در نزدیکی آب بکارید.

گیاه کروتون دمای بین 15 تا 29 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهد. در صورت رسیدن دما به زیر 10 درجه سانتی‌گراد، بهتر است کروتون را به داخل خانه منتقل کنید.

 

کروتون به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

کروتون را در طول فصل رشد به طور منظم آبیاری کنید تا خاک آن مرطوب بماند. از آبیاری بیش از حد این گیاه خودداری کنید. توجه داشته باشید که در صورت نگهداری از کروتون در گلدان باید از ظرفی با سوراخ‌های زهکشی استفاده کنید.

در طول فصل رشد باید کروتون را به طور منظم تغذیه کنید. برای این منظور، بهتر است هر هفته یکبار آن را با یک کود متعادل تغذیه کنید. با فرا رسیدن فصل زمستان، آبیاری و کوددهی گیاه را کاهش دهید.

در صورتی که، خاک خیلی خیس یا غنی باشد، ممکن است روی گیاه تأثیر منفی بگذارد.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان کروتون چگونه است؟

رطوبت ثابت در خاک برای رشد گیاه کروتون ضروری است. به همین دلیل است که کاشت آن در خاکی غنی از نظر مواد آلی، دارای زهکشی خوب و کمی اسیدی پیشنهاد می‌شود. در چنین شرایطی، نه تنها رطوبت مورد نیاز گیاه حفظ می‌شود، بلکه از پوسیدگی ریشه آن نیز جلوگیری می‌شود، که ممکن است در خاک‌هایی با زهکشی ضعیف مشکل‌ساز باشد.

می‌توانید از یک لایه مالچ آلی در اطراف ساقه استفاده کنید تا ضمن خنک شدن ریشه‌ها، خاک را مرطوب نگه دارد.

در صورت نیاز، گلدان گیاه کروتون را در بهار تعویض کنید. برای این منظور، از گلدانی با یک سایز بزرگتر از گلدان فعلی استفاده کنید. گیاه را به آرامی از گلدان فعلی جدا کرده و در گلدان جدید بکارید. اطراف ریشه‌ها را با خاک گلدان پر کنید و گیاه را آبیاری کنید.

 

نظافت و نگهداری

گیاه کروتون نسبت به هرس واکنش مطلوبی می‌دهد. با شروع فصل رشد، گیاه را به خوبی هرس کنید و آن را به بیرون از خانه و زیر نور خورشید منتقل کنید. از قرار دادن آن در مکانی با نور شدید خورشید خودداری کنید. همچنین، اگر گیاه را در داخل خانه نگهداری می‌کنید، رطوبت پیرامون آن را به خوبی حفظ کنید.

در طی فصل زمستان، باید گیاه را به داخل خانه منتقل کنید. زمانی که در خارج از منزل نگهداری شود، حتی یک شب سرد ممکن است منجر به ریزش برگ‌های آن شود.

 

نحوه تکثیر کروتون

کروتون‌ها یکی از ساده‌ترین گیاهان برای تکثیر هستند. تهیه و نگهداری قلمه‌های ساقه این گیاه کاری آسان است. کروتون جوانههایی را تولید می‌کند که می‎توانید آن‌ها را برش داده و به صورت جداگانه در گلدان بکارید. این انشعابات با گیاه مادر کاملاً متفاوت هستند. به این ترتیب، می‌توانید انواع مختلفی از کروتون‌ها را داشته باشید.

همچنین، تکثیر کروتون از طریق بذر امکان‌پذیر است. اما این روش به دلیل پایدار نبودن گیاه پیشنهاد نمی‌شود.

 

آفات یا بیماری‌های کروتون

پرورش گیاه کروتون در داخل خانه کمی دشوار است. میزان رطوبت پایین، کروتون‌ها را مستعد ابتلا به کنه‌های عنکبوتی می‌کند.

فقدان نور مستقیم خورشید بر روی گیاه تأثیر می‌گذارد و باعث می شود رنگ برگ‌های آن چندان روشن نباشد. گاهی اوقات، ممکن است شپشک آردآلود در کروتون‌ها مشکلاتی را ایجاد کند.

در صورتی که متوجه لکه‌های پشمی روی برگ‌های کروتون شدید، آن‌ها را با پنبه‌ای آغشته به الکل ایزوپروپیل رقیق شده جدا کنید. در صورت تداوم آلودگی، می‌توانید از یک حشره‌کش غیر سمی مانند روغن چریش استفاده کنید.

همچنین، مراقب حشرات فلس‌دار و حملات و بیماری‌های ناشی از شته مانند پوسیدگی ریشه و لکه‌های برگ باشید.

 

آیا کروتون سمی است؟

کروتون عضوی از خانواده Euphorbiaceae و دارای مقداری سمیت است. تماس با شیره برگ‌های آن ممکن است در برخی افراد باعث اگزمای پوستی شود. توجه داشته باشید که تمام قسمت‌های گیاه کروتون از جمله برگ‌ها، ریشه‌ها، لاتکس و پوست آن سمی است. اگر به مقدار زیاد مصرف شود، ممکن است باعث تحریک و سوزش دهان شود.

همچنین، مصرف بذرهای این گیاه توسط کودکان به طور بالقوه کشنده است. در هنگام کار با گیاه کروتون دستکش بپوشید و آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

این گیاه همچنین حاوی روغن است که خاصیت پاک‌کنندگی دارد.

 

بهترین موارد استفاده از کروتون چیست؟

کروتون جلوه‌ی زیبایی به پرچین‌ها می‌بخشد و می‌تواند به عنوان یک گیاه آپارتمانی، زیبایی محیط پیرامون خود را دو چندان کند. می‌توانید از این گیاه برای افزودن یک عنصر گرمسیری به خانه یا باغ خود استفاده کنید. شاخ و برگ‌های زیبای این گیاه، زمانی که در کنار سایر گونه‌های گرمسیری قرار می‌گیرد، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد.

 

خرید انواع گیاه آپارتمانی کروتون از مرکز گل و گیاه انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *