نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از فیکوس لیراتا یا انجیر برگ کمانچه

نگهداری و مراقبت از فیکوس لیراتا

آشنایی با فیکوس لیراتا

برگ‌های ضخیم و ویولنی شکل این گیاه، الهام بخش نام آن است. به راحتی می‌توان فهمید که چرا انجیر برگ کمانچه در دنیای گیاهان آپارتمانی به شهرت رسیده است. انجیر برگ کمانچه قبل از این‌که به یکی از با ارزش‌ترین گیاهان آپارتمانی تبدیل شود، در جنگل‌های مناطق گرمسیری کامرون و سیرالئون در غرب آفریقا رشد می‌کرد.

Ficus Lyrata یا Ficus Pandurata از خانواده Moraceae (خانواده درختان انجیر و توت) است. بعید است که انجیر برگ کمانچه در صورت نگهداری در فضای داخلی میوه بدهد.

نام‌های دیگر فیکوس لیراتا عبارتند از:

  • درخت انجیر برگ کمانچه (Fiddle Leaf Fig Tree)
  • فیکوس برگ کمانچه (Fiddlehead Ficus)
  • انجیر بانجو (Banjo Fig)

 

 

فهرست مطالب:

  • ارتفاع فیکوس لیراتا چقدر است؟
  • آیا انجیر برگ کمانچه دارای گل‌های معطر است؟
  • فیکوس لیراتا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • فیکوس لیراتا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان فیکوس لیراتا چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر انجیر برگ کمانچه
  • آفات یا بیماری‌های انجیر برگ کمانچه
  • جمع‌بندی

 

 

ارتفاع فیکوس لیراتا چقدر است؟

اگر به دنبال یک گیاه آپارتمانی هستید، انجیر برگ کمانچه می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در صورت رعایت اصول اولیه نگهداری آن، می‌توانید شاهد رشد و جلوه باشکوه این گیاه در خانه خود باشید. از نظر فنی، انجیر برگ کمانچه یک درخت محسوب می‌شود. در مناطق واقع در جنوب فلوریدا، نمونه‌های این گیاه تا 12 متر ارتفاع و تا 10 متر وسعت دارند. طول هر برگ بالغ از این گونه 20 تا 30 سانتی‌متر است.

گیاه انجیر برگ کمانچه در صورت مراقبت عالی می‌تواند تا ارتفاع 3 متر رشد کند. سرعت رشد این گیاه کند است. 10 تا 15 سال طول می‌کشد تا گیاه از مرحله نهال به بلوغ کامل برسد. ارتفاع یک فیکوس در صورت محیا بودن تمامی شرایط، می‌تواند هر سال 60 تا 90 سانتی‌متر افزایش یابد.

 

آیا انجیر برگ کمانچه دارای گل‌های معطر است؟

گیاهی که در شرایط مطلوب در فضای باز نگهداری می‌شود، گل‌های ریز مجزا یا خوشه‌ای تولید می‌کند که به انجیرهای غیر خوراکی تبدیل می‌شوند. گونه‌های داخل گلدان، قادر به تولید گل یا میوه نمی‌باشند. انجیر برگ کمانچه رایحه‌ای ندارد. در غیر این صورت، این مسأله می‌تواند نشانه‌ای از پوسیدگی ریشه یا عفونت باشد. می‌توانید با رعایت روش‌های آبیاری و زهکشی خاک مانع از این امر شوید.

میوه انجیر برگ کمانچه

میوه انجیر برگ کمانچه

 

فیکوس لیراتا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

بهترین نور برای یک انجیر برگ کمانچه، نور روشن و غیر مستقیم خورشید است. قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند برگ‌های آن را بسوزاند. این گیاه، به تغییرات شرایط نوری حساس است. هنگامی که از مکانی که در آن رشد می‌کند منتقل می‌شود، تمایل به ریزش برگ دارد. انجیر برگ کمانچه، بومی آب و هوای گرم و مرطوب مناطق گرمسیری است. با این حال، می‌تواند دمای کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

عده‌ای از پرورش دهندگان فیکوس، گیاهان خود را در فصل تابستان به خارج از خانه منتقل می‌کنند و در ماه‌های سرد سال آن‌ها را به داخل خانه می‌آورند. بهتر است صرفاً گیاه خود را در داخل یا خارج از خانه نگهداری کنید.

 

فیکوس لیراتا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

کلید مراقبت از انجیر برگ کمانچه، مرطوب نگه داشتن خاک آن به طور یکنواخت است. این گیاه را هرگز نباید غرقاب کنید، چرا که می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه آن شود. یک گلدان با زهکشی خوب برای نگهداری فیکوس لیراتا انتخاب کنید.

این گیاه از غبارپاشی برگ‌هایش به دلیل شبیه‌سازی رطوبت جنگل استقبال می‌کند. در طول فصل رشد، انجیر برگ کمانچه را هر دو هفته یکبار با استفاده از کود همه منظوره گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید. برای این منظور، کود را به آبی با دمای اتاق اضافه کنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان فیکوس لیراتا چگونه است؟

کاشتن این گیاه در خاکی با زهکشی خوب و با مقدار زیادی پوست درخت و ذغال سنگ نارس یک امر ضروری است. اجازه دهید آب اضافی از سوراخ زهکشی گلدان خارج شود، تا ریشه و خاک به طور یکنواخت مرطوب بمانند. در صورتی که، ریشه‌ها از سوراخ‌های زهکشی گلدان بیرون زدند، وقت آن رسیده است که گلدان این گیاه را تعویض کنید.

تعویض گلدان فیکوس لیراتا

تعویض گلدان فیکوس لیراتا

به طور کلی، گلدان فیکوس لیراتا را هر 1 تا 2 سال یکبار تعویض کنید. انتقال گیاه به یک گلدان جدید با عرض 5 سانتی‌متر بیشتر از گلدان قبلی، گیاه را تشویق به رشد می‌کند.

اگر می‌خواهید فیکوس برگ کمانچه شما، اندازه فعلی خود را حفظ کند، باید خاک گلدان آن را تغییر دهید. وقتی گیاه را از گلدان خارج کردید، برای داشتن گیاهی سالم، 20 درصد از ریشه و خاک آن را بردارید و با خاک جدید جایگزین کنید.

توجه: توصیه می‌شود هنگام کوتاه کردن و حذف ریشه، 20 درصد از شاخ و برگ گیاه را نیز هرس کنید.

 

نظافت و نگهداری

پاک کردن برگ‌ها، بخش جدایی‌ناپذیر مراقبت از انجیر برگ کمانچه است. می‌توانید با یک پارچه مرطوب، گرد و غبار را از بین ببرید تا حداکثر نور خورشید به گیاه نفوذ کند. می‌توانید رطوبت محیط پیرامون گیاه را با یک اسپری غبار‌پاش و یا با قرار دادن گلدان روی سینی سنگریزه‌دار پر از آب افزایش دهید.

نحوه مراقبت و نگهداری از فیکوس لیراتا یا انجیر برگ کمانچه - انگور

 

در صورتی که می‌خواهید شکل گیاه را تنظیم کنید، آن را هر هفته، یک چهارم دور بچرخانید. در این صورت به سمت نور رشد می‌کند و شکل متقارن خود را حفظ می‌کند. همچنین هرس برگ‌های بالایی گیاه باعث گسترش آن و تبدیل شدن آن به بوته می‌شود.

 

 

نحوه تکثیر انجیر برگ کمانچه

برای بهترین نتیجه، یک قلمه از گیاه با حداقل سه گره را برش دهید و آن را در آب قرار داده و یا در خاکی با زهکشی خوب بکارید. ممکن است شش هفته طول بکشد تا ریشه‌ها ظاهر شوند. همچنین می‌توانید این گیاه را با لایه‌بندی هوا تکثیر کنید:

  • برش‌های کوچکی در شاخه ایجاد کنید.
  • برش‌ها را با خزه اسفاگنوم (خزه پوده‌زار) مرطوب بپیچید.
  • خزه را در فویل یا پلاستیک بپیچید.
  • 4 تا 6 هفته صبر کنید.
  • پس از ریشه‌دار شدن، شاخه را بردارید و بکارید.

 

آفات یا بیماری‌های انجیر برگ کمانچه

شته‌ها، شپشک‌های آردآلود و کنه‌های عنکبوتی از آفات رایجی هستند که به انجیر برگ کمانچه حمله می‌کنند. اگر سوراخ یا تار عنکبوت ریزی روی گیاه مشاهده کردید، احتمالاً گیاه شما به حشرات آلوده شده است. می‌توانید این آفات را با روغن چریش، جوش شیرین و اسپری روغن مواد معدنی درمان کنید.

آبیاری بیش از حد و زهکشی ضعیف می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. عفونت قارچی در گیاه منجر به ایجاد برگ‌های خال‌دار قهوه‌ای می‌شود. در صورت هرس به موقع، گیاه می‌تواند زنده بماند. برگ‌های آسیب دیده را جدا کرده و در خاک استریل قرار دهید. 

 

جمع‌بندی

نور روشن و غیر مستقیم خورشید و خاکی با زهکشی خوب، اجزای اصلی تشکیل‌دهنده یک انجیر برگ کمانچه پر رونق می‌باشند. انجیر برگ کمانچه چه در داخل خانه یا خارج از خانه رشد کند، برگ‌های براق و چشمگیر این گیاه زیبایی زیادی را به خانه شما می‌بخشد.

خرید گیاه آپارتمانی فیکوس لیراتا از گلفروشی آنلاین انگور

2 دیدگاه در “نحوه مراقبت و نگهداری از فیکوس لیراتا یا انجیر برگ کمانچه

  1. javad گفت:

    داخل خونه ای که نور زیادی ندارهامکان نگهداری از این گیاه با لامپ رشد وجود داره یا حتما باید نزدیک پنجره باشه ؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      بله میتونید لامپ رشد تهیه کنید اما حتما قبل از خرید از متخصص این حوزه نوع لامپ و توانی که باید داشته باشه رو بپرسید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *