طراحی دکوراسیون با گیاهان

معرفی 12 گونه محبوب و زیبا از انواع فیکوس

معرفی انواع فیکوس

فیکوس‌ها گیاهانی درخت‌مانند با برگ‌های تزئینی می‌باشند که به راحتی با شرایط رشد در داخل خانه یا محل کار سازگار می‌شوند. اما بهتر است بدانید که آنها شرایط گرم و مرطوب را برای رشد ترجیح می‌دهند.
گونه‌های گیاهان فیکوس شامل حدود ۸۵۰ جنس از درختان چوبی و درختچه می‌باشد که بومی مناطق استوایی بوده و تعداد کمی نیز در مناطق معتدل گرم وجود دارند. این گیاهان با توجه به داشتن گونه‌های بسیار زیاد و متنوع، می‌تواند هر سلیقه‌ای را شامل شود. به همین دلیل شما می‌توانید با بررسی یک سری از شرایط، نوع مناسب گیاه فیکوس را برای خود تهیه کنید. یکی از مهمترین نکات، بررسی فضای کافی برای نگهداری گونه در نظر گرفته گیاه فیکوس می‌باشد. بدین دلیل که یک سری از انواع فیکوس می‌توانند حتی تا چندین متر نیز رشد داشته باشند.

ما در اینجا به ۱۲ مورد از انواع فیکوس اشاره کرده‌ایم که احتمالا برای شما بسیار جالب باشد. پس سعی کنید که تا انتها این متن را مطالعه کنید.

 

 

دوازده نوع مختلف از گیاهان فیکوس برای رشد در فضای داخلی آپارتمان

این گیاهان در سراسر مناطق استوایی از اهمیت فرهنگی قابل توجهی برخوردار می‌باشند و اغلب به عنوان گیاهی آرامش‌بخش و برای مصارف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
گونه‌های فیکوس دارای گل آذین منحصر به فردی هستند که توسط زنبورهای انجیر از خانواده Agaonidae گرده‌افشانی می‌شود. میوه یک گل آذین است که در ساختاری قوطی شکل به نام سیکونیوم محصور شده است.
توجه به این نکته ضروری است که گیاهان فیکوس هم برای انسان و هم برای حیوانات خانگی، سمی در نظر گرفته می‌شوند. به گفته کارشناسان، گیاهان فیکوس یک لاتکس سفید شیری تولید می‌کنند که برای چشم و پوست تحریک کننده بوده و ممکن است باعث خارش و سوزش شود.
همچنین مصرف آن نیز می‌تواند باعث ایجاد تحریکاتی در دهان، ترشح آب دهان، استفراغ، اسهال، کاهش اشتها و دردهای شکمی شود.
هنگامی که شرایط مناسب رشد به طور کامل فراهم شود، اکثر گونه‌های فیکوس به راحتی قابل پرورش هستند. به طور کلی، این گیاهان به نور روشن، شرایط گرم و مرطوب، خاک نسبتا مرطوب با زهکشی خوب و غنی از مواد آلی و تغذیه منظم در طول فصل رشد نیاز دارند.

 

 

1. فیکوس الاستیکا Ficus elastica

 

فیکوس الاستیکا

 

فیکوس الاستیکا یا انجیر لاستیکی، گیاهانی با نگهداری راحت و شرایط آسان، درخت‌مانند با برگ‌های تزئینی می‌باشند. این گیاهان تحمل زیادی در برابر شرایط خشکی دارند. اما شرایطی با رطوبت بالا را برای رشد ترجیح می‌دهند.
انواع زیادی از این گیاهان با نام‌های علمی مانند Ficus elastica ‘Decora’ ،Ficus elastica ‘robusta’ (فیکوس الاستیکا برنزی) ،Ficus elastica ‘Black Prince’ ،Ficus elastica ‘Tineke’ ،Ficus elastica ‘Shivereana’ وجود دارد.

خرید فیکوس الاستیکا

 

2. فیکوس بنجامین Ficus benjaminn

 

فیکوس بنجامین

 

این نوع از درخت فیکوس که به نام انجیر گریان شناخته می‌شود، به دلیل رشد آسان و تحمل بالا در شرایط محیطی نامناسب یک گیاه آپارتمانی محبوب می‌باشد. اما بهتر است بدانید که این گیاه تغییرات ناگهانی در شرایط نوری را دوست ندارد.
فیکوس بنجامین یا انجیر گریان دارای شاخه‌های آویزان و برگ‌های براق، بیضی شکل با نوک تیز است‌. همچنین شاخ و برگ‌های جوان به رنگ سبز روشن و با کمی موج را دارا می‌باشد. جالب است بدانید که برگ‌های مسن‌تر آن سبز و صاف بوده و موج ندارند.

خرید فیکوس بنجامین

 

3. فیکوس التیسیما Ficus altissima

 

فیکوس التیسیما Ficus altissima

 

فیکوس نگین زرد یا درخت شورا، گیاهی همیشه سبز و درخت‌مانند بوده که دارای برگ‌های براق و بیضی شکل با رنگ‌های سبز و زرد روشن و رگبرگ‌های روشن‌تر می‌باشد.

این گیاه نیز به شرایط خشکی تحمل مناسبی داشته ولی شرایط رطوبت بالا را برای رشد ترجیح می‌دهد.  لازم است بدانید که رشد گیاه نگین زرد در داخل خانه بسیار راحت‌تر از فیکوس فیدل لیف می‌باشد.

خرید فیکوس التیسیما

 

 

4. فیکوس آدری Ficus benghalensis

 

فیکوس آدری Ficus benghalensis

 

فیکوس آدری یا انجیر بنگال، گیاهی درخت‌مانند همیشه سبز و با سرعت رشد بالا می‌باشد. این گیاه دارای برگ‌های سبز و بیضی شکل با سطحی مبهم و تنه‌ای صاف با رنگ روشن می‌باشد.
این گیاه درخت ملی هند بوده که در آنجا مقدس شمرده می‌شود، زیرا اعتقاد بر این است که بودا در زیر این درخت روشنایی دریافت کرده است.

 

 

5. انجیر برگ کمانچه Ficus lyrata

 

فیکوس لیراتا

 

انجیر برگ کمانچه یا فیکوس لیراتا با زیبایی بی‌نظیر خود به خانه شما طراوت خاصی می‌بخشد. همچنین برگ‌های بزرگ ویولن مانند آن برای فضاهای بزرگ عالی می‌باشند. این گیاه به خوبی نسبت شرایط نامطلوب محیطی تحمل نشان می‌دهد. طول برگ‌های این گیاه تا 45 سانتی‌متر رشد می‌کند. همچنین برگ‌های آن بافت چرمی و دارای رگبرگ‌های برجسته و حاشیه موج‌دار می‌باشد. همچنین گیاه انجیر برگ کمانچه هنگامی که در گلدان کاشته می‌شود، می‌تواند تا تقریبا ۲ متر رشد کند.

خرید فیکوس لیراتا

 

6. درخت انجیر آفریقایی Ficus cyathistipula

 

درخت انجیر آفریقایی Ficus cyathistipula

 

درخت انجیر آفریقایی یا فیکوس پولا یک گیاه بوته‌ای همیشه سبز با رشد قوی و برگ‌های براق، چرمی، لیوانی شکل و سبز تیره می‌باشد. این گیاه به صورت مارپیچی روی دمبرگ به طول چهار سانتی‌متر قرار گرفته‌ است.
انجیرها در زمان رسیدن قرمز رنگ هستند و دارای دیواره‌های ضخیم و اسفنجی بوده که به آنها اجازه می‌دهد روی آب شناور شوند. به این گیاه لقب «cyathistipula» داده‌اند که این لقب از شکل فنجانی (cyathus-) و stipula پایدار آنها (stipula) ناشی می‌شود.

 

 

7. فیکوس دیورسیفولیا Ficus deltoidea

 

فیکوس دیورسیفولیا Ficus deltoidea

 

دارواش انجیر یا فیکوس دیورسیفولیا گیاهی است که به کندی رشد می‌کند. همچنین گیاه فیکوس دیورسیفولیا همیشه سبز نیز می‌باشد. این گیاه بوته‌ای‌شکل بوده و دارای برگ‌های سبز براق در قسمت بالا، زرد طلایی در قسمت زیرین با لکه‌های سیاه و رگبرگ‌های برجسته است.
انجیر داروش در طول سال دارای انواع میوه‌های انجیر می‌باشد. رنگ میوه آن در آخر متمایل به سفید شده و با بالغ شدن به رنگ قرمز در می‌آید. بهتر است بدانید که این میوه غیر قابل خوردن می‌باشد.

 

8. فیکوس آلی (آمستل)  Ficus maclellandii Alii

 

فیکوس آمستل

 

فیکوس آلی یا انجیر برگ موز گیاهی همیشه سبز و چند ساله با برگ‌های براق، بلند، باریک، بید مانند و سبز رنگ بوده و برگ‌های آن به سمت پایین آویزان می‌باشد.
برگ‌های جدید به وجود آمده قرمز مایل به برنزی هستند و با بالغ شدن به رنگ سبز ​​تغییر پیدا می‌کنند. این گیاه دارای دو نوع برگ می‌باشد. همچنین جالب است بدانید که برگ‌های پایینی از برگ‌های شاخه‌های بالاتر باریک‌تر هستند.

خرید فیکوس آمستل

 

9. انجیر برگ بلوط Ficus montana

 

انجیر برگ بلوط Ficus montana

 

فیکوس مونتانا که معمولاً انجیر برگ بلوط یا انجیر برگ بلوط نامیده می‌شود، گیاهی است با برگ‌های بیضی شکل که با کرک‌های کوتاه پوشیده شده و شبیه برگ‌های بلوط می‌باشد.
برگ‌های آن در رویش جدید تقریبا قهوه‌ای مایل به سبز هستند. اما این برگ‌ها با بالغ شدن به رنگ سبز متمایل می‌شوند. انجیر برگ بلوط یک گیاه خزنده بوده که به عنوان پوشش زمینی ایده‌آل می‌باشد. زیرا این گیاه در قسمت گره‌های خود ریشه ایجاد می‌کند.

 

 

 10. انجیر خزنده Ficus pumila

 

انجیر خزنده Ficus pumila

 

فیکوس پومیلا که معمولاً انجیر خزنده یا انجیر بالارونده نامیده می‌شود، گیاهی پست می‌باشد. این گیاه مانند یک تریلر یا کوهنورد است و  فرش سبز متراکمی بر روی زمین ایجاد می‌کند. همچنین یکی از بهترین گیاهان پوششی است.
ساقه‌های گیاه انجیر خزنده به هر سطح مرطوبی می‌چسبند و تا ارتفاع 4 متری آن رشد می‌کند و گسترش می‌یابد. ریشه‌های هوایی آن نیز یک لاتکس نیمه شفاف تولید می‌کند که در هنگام خشک شدن سخت و سفت شده و به گیاه اجازه می‌دهد به تکیه‌گاه خود بچسبد.

 

 

11. فیکوس زینتی Ficus radicans Variegata

 

فیکوس زینتی Ficus radicans 'Variegata'  

 

Ficus radicans Variegata که معمولاً به نام Variegated Rooting Fig شناخته می‌شود، گیاهی همیشه سبز بوده و در زمان رشد بر روی سطوح گسترده می‌شود. این گیاه دارای برگ‌های سبز مایل به خاکستری، بلند، چرمی شکل و نیزه‌ای می‌باشد. همچنین لبه‌های برگ‌ آن سفید مایل به عاجی شکل و ساقه‌های آویزان بلند مشخص می‌باشد.
این گیاه علاقه خاصی به هوای مرطوب و رطوبت بالا دارد. شما می‌توانید آن را در مناطق مرطوب خانه و یا در کنار وسایل تهویه هوا در صورتی که نور کافی باشد، پرورش دهید. گیاه Ficus radicans Variegata در فضای تراریوم نیز رشد کرده و بسیار دیدنی می‌باشد. پس شما می‌توانید در صورت تمایل آن را در فضای تراریوم رشد دهید.

 

 

 12. فیکوس دلتا Ficus triangularis Variegata

 

فیکوس دلتا Ficus triangularis 'Variegata'

 

Ficus triangularis Variegata یا Variegated Triangle Leaf گیاهی همیشه سبز و بوته‌ای می‌باشد که دارای برگ‌های براق، مثلثی شکل، رنگارنگ سبز تیره با رگبرگ‌ها و لبه‌های سفید مایل به کرم است.
انجیر برگ مثلثی رنگارنگ می‌تواند به ارتفاع 150 سانتی‌متر و حتی تا 2 متر  و عرض حدود 140 سانتی‌‌متر در داخل خانه رشد کند. محل مناسب نگهداری آن نیز روی قفسه یا میز‌ها در مراحل اولیه رشد آن می‌باشد. همچنین شما می‌توانید گیاه بالغ آن را در کنار در و پنجره روی سطح زمین نگهداری کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

 

 

سخن آخر

گیاه فیکوس با زیبایی منحصر به فرد خود و تنوع زیاد در بین گیاهان آپارتمانی از شهرت خاصی برخوردار می‌باشد. این گیاه درخت‌مانند با اندازه‌های کوچک تا بزرگ، تقریبا در هر خانه یا محل کاری وجود دارند. فیکوس‌ها به دلیل نگهداری آسان و تاب‌آوری در مقابل شرایط سخت و طاقت‌فرسا، گیاهانی مناسب برای کسانی می‌باشد که فرصت کافی برای نگهداری از گیاه خود را ندارند. اما این بدین معنی نیست که گیاه فیکوس هر شرایطی را تحمل کند. هر نوع از این گیاه، نیازمند شرایط نگهداری مخصوص به خود می‌باشد. شما می‌توانید هر یک از انواع گیاهان فیکوس را بسته به نوع آن، سلیقه شما و همچنین با توجه به شرایط موجود برای نگهداری، خریداری کنید و از زیبایی بی‌‌اندازه این گیاه لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *