نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از زاموفیلیا همراه با نکات رشد

نگهداری از زاموفیلیا

آشنایی با گیاه آپارتمانی مقاوم و محبوب زاموفیلیا

زامیفولیا (زاموفیلیا) با نام علمی Zamioculcas zamiifolia یا گیاه ZZ، یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم و بسیار محبوب است که در منازل و ادارات در سراسر جهان استفاده می‌شود. طراحان فضاهای داخلی همیشه به دنبال گیاهان آپارتمانی جدید هستند که بتوانند از آن‌ها در داخل خانه استفاده کرده و ظاهری متفاوت ایجاد کنند. نگهداری از گیاه زاموفیلیا دکوراسیونی خاص، شیک و پر از انرژی در محیط منازل و دفاتر اداری و شرکت به وجود می آورد. این گیاه به دلیل مقاوم بودن و سهولت در نگهداری به یک گیاه آپارتمانی محبوب تبدیل شده است.

 

فهرست مطالب

  • مراقبت از گیاه زاموفیلیا
  • ارتفاع زاموفیلیا چقدر است؟
  • آیا زاموفیلیا دارای گل و عطر است؟
  • زاموفیلیا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • زاموفیلیا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان زاموفیلیا چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر زاموفیلیا
  • آفات یا بیماری‌های زاموفیلیا
  • آیا زاموفیلیا سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از زاموفیلیا چیست؟

 

 

مراقبت از گیاه زاموفیلیا در یک نگاه

این گیاه تقریباً با تمامی شرایط مورد نیاز برای یک گیاه آپارتمانی مطابقت دارد: زاموفیلیا هوای خشک، نور و رطوبت کم را به خوبی کنترل می‌کند. رشد و نگهداری از زاموفیلیا آسان است. نیاز آبی کمی دارد و نسبت به خشکی مقاوم است. همچنین در شرایط آپارتمانی نیز مقاوم است. 

 

ارتفاع زاموفیلیا چقدر است؟

اندازه گیاه زاموفیلیا در محدوده ارتفاعی حدود 30 سانتی‌متر در گلدان‌های 15 سانتی‌متری، 60 تا 90 سانتی‌متر در گلدان‌های بزرگ متغیر است. به طور متوسط، بیشتر گیاهان زاموفیلیای داخلی حدود 30 تا 60 سانتی‌متر ارتفاع دارند. با این حال، برخی از گیاهان بزرگتر می‌توانند به ارتفاع 90 تا 150 سانتی‌متر برسند.

زاموفیلیا به ویژه در شرایط نور کم و دماهای سردتر، به عنوان یک گیاه کند رشد شناخته می‌شود. این گیاه از اوایل بهار تا تابستان رشد قابل توجهی خواهد داشت. سپس با سرد شدن هوا، رشد آن کند و در ماه‌های سرد زمستان متوقف می‌شود. در طول فصل رشد، این گیاهان می‌توانند تا هشت ساقه‌ی جدید تولید کنند که ارتفاع آن‌ها به 15 تا 30 سانتی‌متر در ماه می‌رسد. زاموفیلیا به صورت افقی تقریباً 2.5 سانتی‌متر در سال رشد می‌کند اما به ندرت قطر آن به بیش از 60 سانتی‌متر برسد.

برگ های سبز و براق زاموفیلیا

برگ‌های سبز و براق زاموفیلیا

 

آیا زاموفیلیا دارای گل و عطر است؟

این گیاه بیشتر به دلیل داشتن برگ‌های سبز تیره مشهور است، در صورتی که یک گیاه گل‌دار است. زامیفولیا به ندرت گل می‌دهد، اما به طور معمول گلدهی آن بین اواسط تابستان تا اوایل پاییز انجام می‌شود. هنگامی که این گیاه گرمسیری شکوفا می‌شود، مانند گیاه مونسترا، گل آذین سنبله‌ای بسیار کوچک و محصور در  اسپات‌ سبز رنگ تولید می‌کند. این گل‌ها هیچ عطر و بوی خاصی ندارند.

گل زاموفیلیا

زاموفیلیا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

این گیاه در نور متوسط تا روشن و غیرمستقیم خورشید بهترین رشد را دارد. با این حال، یکی از گیاهانی است که در نور فلورسنت نیز رشد می‌کند. اغلب زاموفیلیا به عنوان یک گیاه کم نور در نظر گرفته می‌شود. اگر چه، این گیاه سطوح مختلفی از شرایط نوری را کنترل می‌کند، اما نور بیشتر باعث ایجاد ظاهری بهتر در آن می‌شود. نور کم باعث کاهش سرعت رشد گیاه خواهد شد.

از نگهداری این گیاه در مکانی با نور مستقیم خورشید خودداری کنید. چرا که ممکن است برگ‌های آن بسوزد. نور مستقیم یکی از شرایط نوری است که زامیفولیا نمی‌تواند آن را تحمل کند. این گیاه در نور خورشید روشن و فیلتر شده بعد از ظهر در یک پنجره آفتابی به خوبی عمل می‌کند.

متوسط دمای اتاق بین 15 تا 27 درجه سانتی‌گراد برای رشد زاموفیلیا ایده‌آل است. این گیاه افت دمای بیش از 7 درجه سانتی‌گراد را دوست ندارد. علاوه بر این، نوسانات دمایی ناشی از تهویه هوا یا سیستم‌های گرمایشی می‌تواند رشد گیاه را متوقف کند.

 

زاموفیلیا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

گیاه زامیفولیا بسیار مقاوم به خشکی است و آب را در ریزوم خود ذخیره می‌کند. به همین دلیل است که اگر آبیاری آن ‌را فراموش کنید، بلافاصله پژمرده نمی‌شود. در حالت ایده‌آل، این گیاه هر دو تا سه هفته یکبار به آبیاری نیاز دارد.  اجازه ندهید این گیاه غرقاب شود و یا خاک آن مرطوب بماند. آب زیاد منجر به زرد شدن برگ‌ها و پوسیدگی ریشه آن می‌شود. 

این گیاه کود را دوست دارد. لذا در طول فصل رشد برای تغذیه آن هر ماه یکبار از کود مایع متعادل (20-20-20) رقیق شده (مناسب گیاهان آپارتمانی) استفاده کنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان زاموفیلیا چگونه است؟

خاکی با زهکشی و هوادهی خوب برای رشد زاموفیلیا عالی است. افزودن سنگ‌های پرلیت یا گدازه باعث بهبود قابلیت زهکشی خاک می‌شود. با این حال، هر ترکیبی با زهکشی خوب، برای گیاهان آپارتمانی کارساز خواهد بود.

گیاه زامیفولیا رشد کندی دارد. تا زمانی که ریزوم ضخیم آن به لبه گلدان فشار نیاورد، نیازی به تعویض گلدان نخواهد داشت. مانند بیشتر گیاهان آپارتمانی، بهتر است تا فصل رشد برای تعویض گلدان آن صبر کنید. گیاهان زاموفیلیا می‌تواند برای مدت طولانی بدون نیاز به تعویض گلدان رشد کرده و زندگی کند.

نحوه مراقبت و نگهداری از زاموفیلیا همراه با نکات رشد - انگور

  • گلدان زاموفیلیا را در فصل بهار تعویض کنید.
  • از گلدان یک سایز بزرگتر از گلدان فعلی استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ‌های زهکشی است.
  • از مخلوط خاک با کیفیت و با زهکشی خوب مانند مخلوط گلدانی بنفشه آفریقایی استفاده کنید.
  • کف گلدان را با خاک پر کنید.
  • گیاه را از گلدان قدیمی خارج کنید.
  • ریزوم‌های نرم را حذف کنید.
  • گیاه را در گلدان جدید روی خاک در همان عمقی بکارید که قبلاً رشد کرده بود.
  • گیاه را کاملاً آبیاری کنید تا آب از کف گلدان خارج شود.
  • اجازه دهید هر گونه آب اضافی تخلیه شود.
  • گیاه را به محل رشد خود دور از نور مستقیم خورشید منتقل کنید.
  • هرگز اجازه ندهید گیاه غرقاب شود.

 

نظافت و نگهداری

گیاه زامیفولیا به هرس مداوم نیاز ندارد. در صورتی که بهتر است برگ‌های آن را به طور مرتب تمیز کنید. برای این‌که ظاهری پرپشت‌تر به گیاهتان بدهید، ساقه‌های قوسی آن را هرس کنید. برگ‌های زرد و قهوه‌ای رنگ یا برگ‌های قدیمی را حذف کنید.

برگ‌های سبز زاموفیلیا به طور طبیعی براق هستند و نیازی به استفاده از براق‌کننده‌ نیست. هر هفته یا هر دو هفته یکبار با استفاده از یک پارچه مرطوب و نرم یا یک پارچه میکروفیبر مرطوب، گرد و غبار روی برگ‌های گیاه را پاک کنید. این کار به زاموفیلیا کمک می‌کند تا تمام نور در دسترس را دریافت کند و نفس بکشد.

 

نحوه تکثیر زاموفیلیا

عمدتاً تکثیر این گیاه از طریق تقسیم، قلمه زدن ساقه یا قلمه برگ انجام می‌شود. هنگام تعویض گلدان می‌توانید با تقسیم ریزوم گیاه را تکثیر کنید. ریزوم‌ها را برش دهید و در گلدان‌های جداگانه بکارید.

  • تکثیر از طریق قلمه ساقه:
    قسمتی از ساقه را با حداقل دو برگ برش دهید. قلمه ساقه را در گلدانی جداگانه با همان خاک گیاه اصلی بکارید. گیاه جدید را در مکانی گرم و زیر نور روشن و غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

 

  • برای تکثیر از طریق قلمه برگ:
    برگ های سبز سالم را از ساقه جدا کنید. قبل از کاشت چند ساعت اجازه دهید برگ‌ها پینه ببندند. یک سینی را با خاک مرطوب و با زهکشی خوب پر کنید. قلمه‌های برگ را در خاک مرطوب قرار دهید. سینی را در مکانی با نور روشن و غیرمستقیم خورشید قرار دهید. ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا برگ‌ها ریشه دهند.

 

آفات یا بیماری‌های زاموفیلیا

معمولاً، گیاه زاموفیلیا عاری از آفت و بیماری است. با این حال، گاهی اوقات، شرایط نامناسب در طی طولانی مدت ممکن است محیطی را ایجاد کنند که منجر به آلوده شدن گیاه به آفات و ایجاد بیماری‌ها شود.

 

  • آفات
    تمیز کردن منظم برگ‌ها، بیشتر مشکلات مربوط به آفات را از بین می‌برد. با این حال، آفات رایج گیاهان آپارتمانی می‌توانند باعث تغییر رنگ برگ‌ها شوند. با پاشیدن روغن چریش یا صابون حشره‌کش، می‌توانید هر گونه آفت را از بین ببرید.

 

  • بیماری‌ها
    آبیاری بیش از حد گیاه زامیفولیا شایع‌ترین علت پوسیدگی ریشه آن است. ریشه‌های پوسیده، منجر به نرم و زرد شدن برگ‌های گیاه می‌شود. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه‌ها، زاموفیلیا را در خاکی با زهکشی خوب بکارید، و در فاصله بین دو آبیاری فرصت دهید تا خاک خشک شود.

 

  • چرا برگ‌های زاموفیلیا زرد می‌شوند؟
    دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به زرد شدن برگ‌های این گیاه شود. برگ‌های مسن‌تر ممکن است به طور طبیعی زرد شوند. برگ‌ها ممکن است در اثر بی توجهی (بدون آب و نور) کامل زرد شوند. زرد شدن برگ‌ها می‌تواند ناشی از آبیاری بیش از حد و مشکلات ریشه باشد. کمبود مواد مغذی ممکن است منجر به زرد شدن برگ‌ها شود. برگ‌های زرد می‌تواند ناشی از آفتاب سوختگی باشند.

 

آیا زاموفیلیا سمی است؟

کریستال‌های کلسیم اگزالات موجود در گیاه زاموفیلیا ممکن است باعث تحریک پوست شود. با رعایت نکات ایمنی زیر از تحریک پوست جلوگیری کنید:

  • هنگام دست زدن به گیاه از دستکش استفاده کنید.
  • کودکان، حیوانات خانگی از جمله سگ‌ها و گربه‌ها و را از این گیاه دور نگه دارید.
  • پس از کار با گیاه دست‌های خود را بشویید.

بهترین موارد استفاده از زاموفیلیا چیست؟

بخشی از جذابیت زاموفیلیا این است که یکی از ساده‌ترین گیاهان برای نگهداری در شرایط آپارتمانی می‌باشد. به همین دلیل است که بسیاری از مبتدیان و افراد غیرحرفه‌ای این گیاه را دوست دارند. همچنین، زامیفولیا یک گیاه تطبیق‌پذیر برای نگهداری به عنوان گیاه کوچک رومیزی، برای قرارگیری در کف اتاق و نمونه‌های مستقل است.

 

جذب آلاینده‌ها

زاموفیلیا بیشتر از ظاهر زیبایی که در داخل خانه ایجاد می‌کند، می‌تواند کیفیت هوای داخل خانه را بهبود بخشد. این گیاه می‌تواند علاوه بر دی اکسید کربن، فرمالدئید و اکسید نیتروژن را از هوا حذف کند.

 

کاهش استرس

با توجه به این که، زامیفولیا گیاهی مقاوم است و نیاز به توجه ویژه‌ای ندارد، برخی از استرس‌های مربوط به نگهداری از گیاهان از بین می‌رود. علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده‌اند که گیاهان آپارتمانی می‌توانند به کاهش استرس و افزایش بهره‌وری کمک کنند.

 

خرید گیاه آپارتمانی زاموفیلیا از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *