طراحی دکوراسیون با گیاهان

10 گیاه آپارتمانی پرفروش

معرفی گیاهان آپارتمانی پر فروش

معرفی 10 گیاه آپارتمانی پرفروش

گل گلدانی امروزه عضو جدایی ناپذیر در دکوراسیون مکان های مسکونی، اداری و تجاری شده است. اما بهترین انتخاب برای هر مکان کدام گل است؟ اگر بخواهید از بین 390 هزار و 900 گونه گیاهی در جهان مناسب ترین را انتخاب کنید، کاری ناممکن را شروع کردید! برای این کار اولین جایی که سرخواهید زد گلفروشی ها هستند که در آنجا خبری از تمام گونه های گیاهی نیست. تنها گونه های خاص و به اصطلاح روی بورس را میتوانید پیدا کنید. در هر دوره زمانی تعدادی گیاه آپارتمانی، بازار گل و گیاه را در انحصار خود دارند و پرفروش ترین گیاهان آپارتمانی نام می‌گیرند. در این مقاله قصد معرفی 10 گیاه پرفروش در ایران را داریم:

1- سانسوریا (زبان مادرشوهر)

سانسوریا یا زبان مادرشوهر 60 واریاته مختلف دارد. نگهداری ساده و توقع کم این گیاه یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت آن است. واریاته های سبز، ابلق، مهتابی و کرواتی از محبوب ترین گونه های سانسوریا است. سانسوریا نسبت به بقیه گلهای آپارتمانی لوکس قیمت مناسب تری دارد . تنوع بالای سایز و قیمت این گیاه باعث شده تا برای قشرهای مختلف مناسب باشد و در لیست پر فروش ترین گیاهان آپارتمانی در رتبه اول قرار بگیرد.

 

2- بابا آدم ( آلوکازیا)

آلوکازیا با برگ های سبز، ایستاده و چرمی از جمله گیاهان مناسب آب و هوای مرطوب است.  واریاته های مختلف بابا آدم سبز، بابا آدم تنه قرمز، بابا آدم خارجی و بابا آدم گورخری از این گیاه در ایران وجود دارد. باباآدم در سایز غول پیکر انتخاب مناسبی برای فضاهای کلاسیک است.  ظاهر زیبا و لوکس این گیاه علت پرفروش بودن آن می باشد.

 

3- پرنده بهشتی ( استرلیتزیا )

پرنده بهشتی گیاهی همیشه سبز و دائمی است. ارتفاع این گل جذاب و خاص در آپارتمان تا 70 سانتی متر میرسد. بهترین دما برای گلدهی پرنده بهشتی بین 17 تا 24 درجه است. اگر تمام شرایط نگهداری گیاه رعایت شود بعد ساقه های گلدهنده سبز رنگ با لبه های قرمز از وسط گیاه خارج می شود. این ساقه ها در انتها شبیه به قایق شده و از درون آن گلچه هایی خارج می‌شود که دو رنگ است. گلهای کامل باز شده شبیه به پرنده درحال پرواز است. هر بوته پرنده بهشتی می تواند تا 10 شاخه گل تولید کند. ایجاد فضای آرامش بخش و فرم زیبای برگها دلیل پرفروش بودن استرلیتزیا است.

 

4- زاموفیلیا

زاموفیلیا تنها گیاه خانواده آراسه با سیستم فتوسنتزی شبیه به کاکتوس هاست. نوع خاص فتوسنتز در این گیاهان باعث کاهش نیازهای آن در نگهداری شده است. این گیاه مقاوم با برگهای چرمی و سبزتیره در گلدان های فایبرگلاس ظاهری مدرن و در گلدان های سفالی و حصیری در دیزاین های کلاسیک قابل استفاده است. روش های مختلفی برای تکثیر زاموفیلیا وجود دارد. تقسیم ریزوم، جداکردن پاجوش و قلمه زنی از برگ و ساقه روش های تکثیر این گل گران قیمت و پرطرفدار است.

 

5- ارکیده

از خاص بودن این گیاه همان بس که در یک خانواده منحصر به فرد بنام ارکیداسه دسته بندی شده است. گل ارکیده تنوع بالایی در تعداد و شکل گل دارد. تعداد گلهای یک بوته از 2 تا 12 عدد متغیر است. گونه بسیار رایج ارکیده در ایران فالانوپسیس نام دارد. ارکیده فالانوپسیس گلهای متقارن و بدون عطر دارد. عمر بالای گلها و نگهداری ساده نسبت به واریاته های دیگر دلیل اصلی رایج شدن این گونه می‌باشد. زیبایی بی بدیل و ترکیب رنگی زیبای گلهای ارکیده نیز در پرفروش شدن این گل بی تاثیر نبوده است.

 

6- نخل کنتیا (هُوِیا)

نخل کنتیا یا هُوِیا گیاهی بومی شرق استرالیا و نسبتا کم رشد است. از نظر طراحی دکوراسیون داخلی بسیار دکوراتیو و حائز اهمیت است. نگهداری ساده تر نسبت به نخل های اریکا و شامادورا و مقاومت بالا این گیاه را پرطرفدار کرده است. البته ممکن است روزهای اول خرید و تعویض گلدان بخاطر شوک ناشی از جابجایی دو تا سه برگ زرد شود که کاملا طبیعی است. نخل کنتیا جزو گیاهان گرمسیری و رطوبت دوست است. اگر در شهرهای گرم و خشک سکونت دارید سوختگی نوک برگ در نخل شما طبیعی است. بهترین شرایط برای نگهداری این گل جذاب آبیاری منظم به همراه رطوبت بالای 70 درصد است.

 

7- فیکوس

فیکوس ها از خانواد موراسه و بومی هند، اندونزی و مناطقی از استرالیا هستند. فیکوس بنجامین، فیکوس الاستیکا، فیکوس آمستل و فیکوس لیراتا از انواع واریاته های فیکوس است. یکی از دلایل اصلی پرفروش شدن این گیاه رنگهای جذاب و حالت چرمی برگ است . در بین واریاته های مختلف این گیاه تنوع شکل برگ و رنگ بالایی وجود دارد. البته فراموش نکنیم این گیاه در کنار ظاهر فوق العاده ای که دارد، بسیار حساس است .

 

8- بونسای

بونسای جزو قدیمی ترین گیاهان لوکس آپارتمانی است. نحوه نگهداری و پرورش بونسای یک مهارت محسوب می شود. بسیاری از انواع بونسای جزو گیاهان کلکسیونی بشمار می‌رود. همین موضوع دلیل مهمی برای پرطرفدار شدن این گیاه است. از مشهور ترین بونسای‌ها میتوان به بونسای جنسینگ، آلتیسیما و کلانکوئه اشاره کرد. از شکل های فروش بونسای به شکل تراریوم است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

 

9- یوکا

یوکا خنجری جزو گیاهان پرطرفدار و بسیار مقاوم است. وجود برگهای سبز، کشیده و ایستاده به همراه تنه چوبی باعث جذابیت این گیاه شده است. یوکا هم در فضای بسته و هم محیط های سرباز قابل نگهداری است. اگر دوره سرمادهی زمستان به خوبی رعایت شود و گیاه نور کافی دریافت کند، در بهار گلهای خوشه ای و سفید می‌دهد. سرزنی های درست و به موقع یوکا و ایجاد شرایط گلخانه ای باعث ایجاد یوکاهای غول پیکر می شود.

 

10- پاچیرا

پاچیرا یا درخت پول یکی از گلهای صادراتی تایوان می باشد، بطوری که در سال 2005 حدود 7 میلیون دلار آمریکا درآمد به ارمغان آورد! این گیاه جذاب و گرما دوست با تنه بافته شده جزو گیاهان پرطرفدار اما گران قیمت است. پاچیرا در فنگ شویی کاربرد زیادی دارد و چون عده ای معتقد هستند که واقعا شانس می آورد، این گیاه بسیار پرفروش شده است!

 

باتوجه به بالا رفتن تنوع گل و گیاه آپارتمانی در ایران و تغییر فصول ممکن است لیست گیاهان پرفروش چندین بار در سال تغییر پیدا کند . اما گلهایی وجود دارند که هرگز از این لیست خط نمیخورند ! در این مقاله سعی بر معرفی تعدادی از این دست گیاهان بود.
در صورتی که قصد خرید گیاهان آپارتمانی پرفروش را برای منزل و محل کار خود دارید، میتوانید در واتساپ راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

 

منبع: کتاب پرورش و نگهداری صحیح گلهای آپارتمانی اثر معصومه استکی، غلامحسین شیراسماعیلی، نجمه حافظی‌حقانی، مجتبی حق‌شناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *