دانستی ها

فواید گیاهان آپارتمانی

فواید گیاهان آپارتمانی - انگور

گیاهان آپارتمانی در داخل خانه، علاوه بر داشتن ظاهری زیبا می‌توانند احساس خوبی را برای ما به ارمغان آورند. مطالعات نشان داده است که گیاهان آپارتمانی می‌توانند:

  • خلق و خوی، بهره‌وری، تمرکز و خلاقیت را تقویت کنند.
  • استرس و خستگی را کاهش دهند.
  • کیفیت هوای داخل خانه را با جذب سموم، افزایش رطوبت و تولید اکسیژن افزایش دهند.
  • به فضاهای بی‌روح و خالی از انرژی جان بخشند، حریم خصوصی ایجاد کنند و سطح سر و صدا را کاهش دهند.
  • برای مراقبت های درمانی مورد استفاده قرار گیرند.

 

گیاهان ما را شادتر می‌کنند.

وقتی احساس ناراحتی می‌کنید، پیاده‌روی در پارک می‌تواند به طور شگفت‌انگیزی باعث آرامش شما شود. چرا که وقتی با طبیعت در تماس هستید، می‌توانید سلامتی خود را بهبود ببخشید. مطالعات نشان می‌دهد که زمان صرف شده در فضای سبز می‌تواند خستگی ذهنی را کاهش دهد، آرامش را افزایش دهد و حتی شناخت شما را بهبود بخشد.

با این حال، طبق گزارش آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا EPA، مردمان این کشور مقدار قابل توجهی از زمان خود را (حدود 90 درصد) در داخل خانه می‌گذرانند. در چنین شرایطی است که گیاهان آپارتمانی می‎توانند یاری‌رسان باشند. گیاهان آپارتمانی جایگزینی برای فضای باز نیستند، با این حال، می‌توانند مزایای مشابهی را ارائه دهند. مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض طبیعت حتی کوتاه مدت، مانند لمس شاخ و برگ واقعی، می‌تواند یک اثر آرام‌بخش ناخودآگاه ایجاد کند.

همچنین، مطالعات میدانی علمی نشان داده‌اند که در محیط‌های کاری که دارای گیاهان آپارتمانی می‌باشند، عملکرد کاری افزایش می‌یابد، سلامتی کارکنان بهبود می‌یابد و مرخصی‌های استعلاجی کاهش می‌یابد.

 

چه چیزی در گیاهان و طبیعت وجود دارد که ما را شادتر و سالم‌تر می‌کند؟

بر اساس یک نظریه می‌توان گفت که ارتباط ما با طبیعت و موجودات زنده در DNA ماست. فیلسوفان و دانشمندان قرن‌ها ارتباط ذاتی انسان را با گیاهان و جانوران مورد مطالعه قرار داده‌اند. ویلسون در قرن بیستم در کتاب خود به نام Biophilia (1984) به این مورد اشاره کرده است. ویلسون درباره فرضیه طبیعت‌بارگی (بیوفیلیک) نوشت که این فرضیه نشان می‌دهد همه انسان‌ها تمایل ذاتی به جستجوی ارتباط با دیگر اشکال زندگی چه با دیگر انسان‌ها، طبیعت یا حیوانات دارند، و این ارتباط عمیقاً در زیست‌شناسی ما ریشه دارد.

همان‌طور که محیط‌های شهری به توسعه خود ادامه می‌دهند، ما خود را بیشتر از طبیعت، در تعامل با فناوری می‌یابیم، فرضیه طبیعت‌بارگی روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. برای ما یک امری حیاتی است که ارتباط مجدد با دنیای طبیعی را در اولویت قرار دهیم تا زندگی شادتر و سالم‌تری داشته باشیم. سعی کنید بیرون از خانه در پارک بنشینید یا به جای آن به گیاهان آپارتمانی خود رسیدگی کنید.

فواید گیاهان آپارتمانی - انگور

گیاهان محیط‌زیست ما را بهبود می‌بخشند.

گلها و گیاهان می‌توانند به طور مستقیم یک مکان را زیبا کنند، اما همچنین می‌توانند منجر به بهبود عواملی شوند که برای ما قابل مشاهده نمی‌باشد، مانند کیفیت هوای داخل خانه. آنها کیفیت هوای داخل خانه را به چند روش بهبود می‌بخشند. گیاهان از طریق فتوسنتز، دی‌اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن آزاد می‌کنند. گیاهان از طریق تبخیر و تعرق ،بخار آب را آزاد می‌کنند و رطوبت را افزایش می‌دهند.

مطالعه هوای پاک ناسا نشان داد که گیاهان آپارتمانی و میکروارگانیسم‌های مرتبط با آن‌ها می‌توانند ترکیبات آلی فرار را از هوای داخل خانه حذف کنند. آلودگی نه تنها در هوای بیرونی شهرهای پرجمعیت، بلکه در داخل خانه نیز دیده می‌شود. چرا که سموم و گازهای آلاینده موجود در هوا می‌توانند از تجهیزات مکانیکی، مصالح ساختمانی و حتی اشیاء منتشر شوند.

گیاهان می‌توانند این آلاینده‌های داخلی را جذب کرده و آن‌ها را به انرژی ذخیره شده تبدیل کنند و هوای طبیعی فیلتر شده را به عنوان یک محصول جانبی آزاد کنند. گیاهان این کار را با جذب آلاینده‌ها از طریق برگ‌ها و انتقال سموم به ریشه‌هایشان انجام می‌دهند، جایی که به منبع غذایی تبدیل می‌شوند.

می‌توانید با آوردن گیاهان به داخل خانه از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوید. گیاهان بر کیفیت هوای داخل خانه تأثیر منفی نمی‌گذارند. آن‌ها می‌توانند هوای پیرامون خود را بهبود بخشند و مزایای دیگری که می‌توانند به همراه داشته باشند به همان اندازه چشمگیر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *