نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از برگ عبایی به همراه نکات رشد

نگهداری برگ عبایی

آشنایی با گیاه برگ عبایی

برگ عبایی یا گیاه فولادی (نام علمی: Aspidistra elatior)، یک گیاه آپارتمانی مقاوم است که دارای برگ‌های سبز تیره و چرمی می‌باشد. گیاه برگ عبایی گزینه ایده‌آلی برای نگهداری در بخش‌های خنک‌تر خانه شما است که می‌تواند حس زندگی در مناطق گرمسیری را به ارمغان آورد. برگ عبایی چند ساله، گیاهی کند رشد و بومی کشورهای ژاپن و تایوان است. این گیاه بخشی از خانواده Asparagaceae می‌باشد. جنس Aspidistra حدود 100 گونه دارد که منشأ بیش از 60 گونه آن کشور چین است.

برگ عبایی چند رنگ، دارای برگ‌هایی با نوارهای روشن رنگ در امتداد لبه‌ها می‌باشد. گاهی اوقات، این نوارها در مرکز هر برگ بزرگ قرار می‌گیرند. گونه Aspidistra minor یا Aspidistra Milky Way دارای برگ‌های سبز مایل به سیاه با لکه‌های سفید است. پیشنهاد می‌شود که هر سه گونه را جمع‌آوری کنید و در گلدان‌های تزئینی جذاب به نمایش بگذارید.

در دوران ویکتوریا، گیاهان برگ عبایی و نخل کنتیا (نام علمی: Howea Kentia) از جمله گیاهان محبوب برای نگهداری در فضای داخلی بودند.

گونه Aspidistra minor

گونه Aspidistra minor

 

 

فهرست مطالب:

  • چرا رشد گیاه برگ عبایی بیش از 150 سال پیش محبوب بود؟
  • ارتفاع برگ عبایی چقدر است؟
  • آیا برگ عبایی دارای گل‌های معطر است؟
  • برگ عبایی در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • برگ عبایی به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان برگ عبایی چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر برگ عبایی
  • آفات یا بیماری‌های برگ عبایی
  • بهترین موارد استفاده از برگ عبایی چیست؟

 

چرا رشد گیاه برگ عبایی بیش از 150 سال پیش محبوب بود؟

همان‌طور که از نام این گیاه پیداست، گیاه فولادی مقاوم بوده و نیاز به رسیدگی کمی دارد و مراقبت از آن آسان است. همه این ویژگی‌ها رشد گیاهان برگ عبایی را در داخل و خارج از خانه آسان می‌کند. حتی اگر در پرورش کل و گیاه بی استعداد باشید، می‌توانید گیاه برگ عبایی خود را برای سالیان متمادی زنده و سالم نگه دارید.

در دوران ویکتوریا، مدت‌ها قبل از این‌که درباره مراقبت از اسپاتی فیلوم، گونه‌های آگلونما و یا استفاده از سانسوریا به عنوان یک گیاه آپارتمانی بشنویم یا در مورد آن صحبت کنیم، برگ عبایی با برگ‌های سبز تیره‌اش برای تزیین فضای داخلی استفاده می‌شد. گفته می‌شود، برگ عبایی از تأثیرات گازی که برای نورافکنی در عصر ویکتوریا استفاده می‌شد، مصون بود. در حالی که، گیاهان و گل‌های دیگر پژمرده یا زرد شده بودند. ممکن است همین عامل دلیل محبوبیت آن باشد. 

این گیاه کند رشد تقریباً بدون نور خورشید، در شرایط نامطلوب با توانایی قابل توجهی در مقاومت در برابر سوء استفاده و بی‌توجهی زنده ماند. امروزه، این گیاه مقاوم با همان ویژگی‌های سرسختانه و انعطاف‌پذیر خود رشد می‌کند و در شرایط نور کم در خانه‌ها و دفاتر مدرن امروزی یافت شده و مقاومت می‌کند.

 

ارتفاع برگ عبایی چقدر است؟

برگ عبایی به صورت دسته‌هایی از ساقه‌های ضخیم و گوشتی رشد می‌کند. طول برگ‌های سبز، براق و ذرت مانند این گیاه به 60 تا 76 سانتی‌متر می‌رسد. گیاهان برگ عبایی با اندازه کامل از ریزوم‌ها (ساقه‌های زیرزمینی) به طول حدود 30 سانتی‌متر رشد می‌کنند و برگ‌هایی به طول 30 تا 45 سانتی‌متر و عرض 13 سانتی‌متر را نگه می‌دارند و جلوه‌ای قوس‌دار ایجاد می‌کنند. هنگامی که، برگ عبایی در فضای باز کاشته می‌شود، با سرعتی حدود 45 سانتی‌متر در سال رشد می‌کند. این عامل باعث می‌شود که گیاه همیشه سبز مناسبی برای حیاط شما باشد.

برگ‌های جوانی که از ریزوم زیرزمینی منشأ می‌گیرند در پایه گیاه جمع می‌شوند. سپس به آرامی باز شده و به سمت نوک باریک می‌شوند.

پرورش‌دهندگان گیاهان کوچک برگ عبایی نیاز به صبر دارند. حتی با رشد سالم، یک برگ عبایی زمان قابل توجهی را صرف می‌کند تا کل گیاه به اندازه نمونه برسد.

 

آیا برگ عبایی دارای گل‌های معطر است؟

گیاهان برگ عبایی به ندرت شکوفا شده و گل زنگوله‌ای شکل خود را به نمایش می‌گذارند. با این حال، گاهی اوقات، این گیاه گل‌های بنفش کوچکی در نزدیکی سطح خاک تولید می‌کند. این گل‌ها ماندگاری بالا و هیچ عطر مشخصی ندارند.

گلهای زیبای برگ عبایی

گلهای زیبای برگ عبایی

 

برگ عبایی در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی چند ساله، گیاهان برگ عبایی نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می‌دهند. با این حال، می‌توانند نور کم را نیز تحمل کنند. تنها چیزی که این گیاهان نمی‌توانند تحمل کنند، نور مستقیم خورشید است. نور مستقیم می‌تواند برگ‌های آن را بسوزاند و یا موجب روشن شدن رنگ آن‌ها شود. بنابراین، برگ عبایی را در مکان‌های سایه‌دار خانه یا حیاط خود نگهداری کنید تا به برگ‌های آن آسیب نرسانید.

دمای ایده‌آل برای رشد گیاه برگ عبایی بین 21 تا 24 درجه سانتی‌گراد در طول روز است. این گیاه در شب دمای بین 10 تا 13 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهد. برگ عبایی با مراقبت مناسب بسیار جذاب‌تر است و طیف وسیعی از دما را تحمل می‌کند.

 

به عنوان گیاهان فضای داخلی

برای گیاه برگ عبایی آپارتمانی، نور روشن در پنجره شمالی ایده‌آل‌ترین شرایط است. این گیاه، هوای خشک و رطوبت کم را تحمل می‌کند. اما با مقداری رطوبت هوا بهترین عملکرد را دارد. همچنین به عنوان یگ گیاه آپارتمانی، برگ عبایی گیاه مناسبی برای استفاده در حمام است.

 

به عنوان گیاهان فضای بیرونی

زمانی که این گیاه در مناطق سایه‌دار و دور از نور مستقیم خورشید کاشته شود، بهترین عملکرد را دارد. گیاه برگ عبایی به خوبی دماهای بیش از 7 تا 30 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند و به نظر نمی‌رسد دما روی رشد گیاه تأثیر بگذارد.

 

برگ عبایی به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

برگ عبایی زمانی رشد می‎کند که قبل از آبیاری مجدد، اجازه دهید خاک آن خشک شود. از آبیاری بیش از حد این گیاه خودداری کنید. آن را هر 10 تا 14 روز یکبار آبیاری کنید، زمانی که چند سانتی‌متری بالای خاک خشک شده است. گیاه برگ عبایی می‌تواند آبیاری کمتر از حد مورد نیاز خود را حتی تا یک ماه تحمل کند. آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث مرگ این گیاه در اثر پوسیدگی ریشه شود. خاک را مرطوب نگه دارید، اما اجازه ندهید سیستم ریشه غرقاب شده و خیس بماند.

نحوه مراقبت و نگهداری از برگ عبایی به همراه نکات رشد - انگور

کوددهی

برگ عبایی را به عنوان یک گیاه کند رشد، بیش از حد تغذیه نکنید. می‌توانید برای تقویت سلامتی آن، هر ماه یکبار از کود مایع با نصف غلظت استفاده کنید. گیاه برگ عبایی را قبل از شروع رشد در فصل‌های بهار و تابستان یا کودهایی با رهایش تدریجی تغذیه کنید. در شرایط نور کم، کود مایع همه منظوره را هر 3 تا 4 ماه یکبار اعمال کنید. در ماه‌های سرد زمستان کوددهی را متوقف کنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان برگ عبایی چگونه است؟

برگ عبایی، خاکی با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. به عنوان یک گیاه سرپوشیده گلدانی، از مخلوط خاکی با زهکشی خوب، مانند خاک تهیه شده برای بنفشه آفریقایی یا گیاهان آپارتمانی، استفاده کنید. مخلوط گلدانی خود را با یک قسمت لوم همه منظوره، یک قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت یا ورمیکولیت تهیه کنید. می‌توانید برای بهبود زهکشی و جلوگیری از خیس ماندن خاک، پوکه یا ماسه درشت به آن اضافه کنید.

گیاه برگ عبایی در گلدان خوب عمل می‌کند و هر دو تا سه سال یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد. در اوایل بهار، قبل از شروع رشد جدید، گلدان برگ عبایی را با استفاده از یک گلدان با سوراخ‌های زهکشی تعویض کنید.  در صورت بیرون زدن ریشه‌های گیاه، گلدان آن را با گلدانی به اندازه 5 سانتی‌متر بزرگتر از گلدان قبلی تعویض کرده و قبل از قرار دادن ریشه‌ها در گلدان جدید، به آرامی آن‌ها را جدا کرده و با دقت باز کنید.

به عنوان یک گیاه فضای بیرونی: برگ عبایی را در خاک باغچه با کیفیت خوب و با زهکشی مناسب که دارای کود پوسیده و یک سوم ذغال سنگ نارس یا هوموس است بکارید.

 

نظافت و نگهداری

برای محافظت از برگ‌های گیاه در برابر تجمع گرد و غبار، هر برگ را با یک پارچه مرطوب یا اسفنج نرم یکبار در ماه پاک کنید. تمیز کردن منظم، از آن‌ها در برابر آفات محافظت می‌کند و فتوسنتز را افزایش می‌دهد و به برگ‌ها اجازه می‌دهد نور بیشتری دریافت کنند.

هرس برگ عبایی باید در اوایل اسفند انجام شود. برای این منظور، برگ‌های از بین رفته و در حال از بین رفتن و برگ‌هایی که شروع به قهوه‌ای شدن کردند را هرس کنید. این کار به گیاه فرصت می‌دهد تا در فصل تابستان بهبود یابد. با کوتاه کردن ساقه‌ها و برگ‌ها تا چند سانتی‌متری از سطح خاک، به رشد گیاه قوی‌تر و سالم‌تر کمک خواهید کرد.

 

نحوه تکثیر گیاهان برگ عبایی

گیاه برگ عبایی را می‌توانید با تقسیم ریشه یا با تفکیک ریزوم به چند گیاه جدید تکثیر کنید. هر قطعه باید دو تا سه برگ داشته باشد.

  • با کاشت چندین قطعه در یک گلدان بزرگ، گیاهان جدیدی ایجاد کنید.
  • یک گلدان جدید آماده کنید و تا نیمه آن را با خاک پر کنید.
  • سپس، هر قطعه را در یک گلدان مجزا قرار دهید.
  • گلدان را تا 2.5 سانتی‌متری زیر لبه آن با خاک بپوشانید.
  • خاک را به آرامی فشار دهید و مقداری آب اضافه کنید.
  • تکثیر باید هر دو سال یکبار در فصل بهار انجام شود.
  • تکثیر کردن برگ عبایی باعث می‌شود تا گیاه قوی‌تر شده و سال‌ها دوام بیاورد.

 

آفات یا بیماری‌های برگ عبایی

این گیاهان تقریباً در برابر انواع آفات و بیماری‌ها مقاوم هستند. با این حال، گاهی اوقات می‌توانند توسط کنه‌های عنکبوتی، حشرات فلس‌دار و شپشک‌های آرد آلود تحت تأثیر قرار گیرند. این گیاهان در برابر بیماری‌های ناشی از قارچ یا باکتری که به دلیل آبیاری بیش از حد ایجاد می‌شوند، آسیب‌پذیرند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • بیماری لکه برگی
  • پوسیدگی فوزاریومی
  • بلایت فوزاریومی
  • پوسیدگی ساقه اسکلروتیوم

مشکلات رایج برگ عبایی:

ترک‌خوردگی برگ‌ها در اثر کبودی: معمولاً به دلیل دست زدن افراد روی گیاه ایجاد می‌شود. گیاه را به مکان جدیدی منتقل کنید که در برخورد با چنین افرادی نباشد.

برگ زرد: معمولاً در اثر قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید ایجاد می‌شود. این گیاه سایه دوست را به مکانی با سایه جزئی منتقل کنید. 

تبدیل رنگ سفید به رنگ سبز: از دست دادن تنوع رنگ زمانی اتفاق می‌افتد که:

  • خاک بسیار غنی است؛ در چنین شرایطی، به خصوص در فصل زمستان، تغذیه را متوقف کنید.
  • خاک به درستی زهکشی نمی‌کند؛ مطمئن شوید که آب در ته گلدان ننشیند و سوراخ‌های زهکشی پوشیده نباشد.
  • گیاه نور بسیار کمی دریافت می‌کند؛ برگ عبایی تاریکی را دوست ندارد. گیاه را به مکان روشن‌تر یا نزدیک‌تر به منبع نور مصنوعی منتقل کنید.

ظاهر شدن لکه‌های زرد، سفید، سیاه یا قهوه‌ای روی برگ‌ها: این بیماری ناشی از یک بیماری باکتریایی یا قارچی است که معمولاً بیماری لکه برگی نامیده می‌شود. علت آن گردش هوای ضعیف، آبیاری بیش از حد، رطوبت زیاد، نور کم یا سرد شدن دمای محیط است.

در موارد بسیار شدید، برگ عبایی تمام شاخ و برگ خود را از دست می‌دهد. میزان تهویه، نور و دما را برای کمک به خشک شدن خاک، افزایش دهید. نواحی آلوده گیاه را هرس کنید، با قارچ‌کش آن را اسپری کنید و آب ندهید. پس از بهبودی گیاه، مراقبت منظم را از سر بگیرید.

 

بهترین موارد استفاده از برگ عبایی چیست؟

استفاده از گیاهان برگ عبایی به عنوان حصار در فضای باز عالی به نظر میرسند. این گیاهان، در جایی که از نور خورشید محافظت می‌شوند، به خوبی عمل می‌کنند. 

در داخل خانه، این گیاهان کند رشد در گوشه‌های تاریک و کم نور عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. آن‌ها را در گلدان‌های بزرگ بر روی کف زمین قرار دهید.این گیاهان غیر سمی هستند. بنابراین، لازم نیست نگران تماس کودکان یا حیوانات خانگی با گیاه باشید.

برگ عبایی رشد کندی دارد، لذا تولید آن زمان‌بر و هزینه‌بر است. اما، می‌توان گفت این گیاه با تمام ویژگی‌های مثبتی که دارد، ارزش قیمت بالا را دارد. برگ عبایی لذت و زیبایی طولانی مدتی را به شما هدیه می‌کند.

همچنین برگ های این گیاه به دلیل مقاوتی که دارند، در انواع گل آرایی به کار برده می‌شود.

 

خرید گیاه آپارتمانی برگ عبایی از گلفروشی آنلاین انگور

3 دیدگاه در “نحوه مراقبت و نگهداری از برگ عبایی به همراه نکات رشد

  1. مالالیز گفت:

    متن شما بسیار خوب و اطلاعات مفیدی را در مورد استفاده از برگ عبایی ارائه می‌دهد. این مطلب به ویژه برای افرادی که به دنبال گیاهان مناسب برای فضاهای باز یا داخل خانه با نور کم هستند، اطلاعات ارزشمندی ارائه می‌دهد.

    استفاده از برگ عبایی به عنوان حصار در فضای باز نکته جالبی است و نشان می‌دهد که این گیاهان چقدر مناسب و زیبا می‌توانند باشند. همچنین، توضیح در مورد استفاده در داخل خانه و توصیه برای قرار گیری در گلدان‌های بزرگ بر روی کف زمین، برای کسانی که به دنبال گیاهانی با رشد کند در شرایط نور کم هستند، بسیار کاربردی است.

    اشاره به این نکته که برگ عبایی غیر سمی است، می‌تواند نگرانی افرادی که خردسالان یا حیوانات خانگی دارند را کاهش دهد و ایمنی را تضمین کند.

    همچنین، توضیح در مورد مقاومت برگ‌های برگ عبایی و کاربرد آنها در گل آرایی، جزئیات جالبی هستند که مخاطبان را به عنوان اطلاعات اضافی جلب می‌کنند.

    به طور کلی، متن شما اطلاعات آموزنده و مفیدی را ارائه می‌دهد و برای انتشار در سایت انگور مناسب به نظر می‌رسد. با تشکر از شما برای به اشتراک گذاری این مطلب مفید.

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      ممنونم بابت نظرات مثبتتون . این نظرات باعث خوشحالی و انگیزه ما میشه و باعث میشه تا مقالات با کیفیت‌تری برای شما ارائه بدیم. تشکر از حمایتتون .

  2. مالالیز گفت:

    مقاله‌ی شما واقعاً جذاب بود! من تا به حال نمی‌دانستم که گیاهان برگ عبایی به این اندازه می‌توانند در فضای باز یا حتی در داخل خانه مفید باشند. توضیحات در مورد خصوصیات رشد این گیاهان در مکان‌های کم نور و تاریک و همچنین استفاده از آن‌ها در گلدان‌های بزرگ بر روی کف زمین واقعاً جالب بود. همچنین اطمینان حاصل شدم که این گیاهان غیر سمی هستند و می‌توانند برای حیوانات خانگی و کودکان بی‌خطر باشند. با تشکر از سایت انگور برای به اشتراک گذاری این اطلاعات مفید! 🌿🏡🌺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *