نگهداری گیاهان

همه‌چیز درباره‌ی تکثیر میخک هندی

روشهای تکثیر میخک هندی

گیاه پیت استروم که آن را با نام میخک‌هندی می‌شناسیم، دارای گل‌هایی بسیار زیبا و معطر است و بسته به گونه‌های متنوع خود، در فصول مختلف سال شکوفا می‌شوند. همچنین روش‌های زیادی برای تکثیر میخک هندی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به تکثیر با بذر، قلمه زنی، پیوند و تکثیر گلخانه‌ای اشاره کرد. بیشتر گونه‌های میخک‌هندی همیشه سبز بوده و برگریزی ندارند، یا نیمه‌‌همیشه‌ سبز هستند.
این گیاه آپارتمانی نسبتا جمع و جور است و به گل‌دهی زود هنگام خود مشهور می‌باشد. نگهداری میخک هندی بسیار آسان بوده و شما می‌توانید آن را به راحتی در محل‌کار و یا خانه خود پرورش دهید.

این گیاه در اواخر زمستان تا اوایل بهار زمانی که کمتر گیاهی قادر به شکوفه‌دهی هست با ایجاد گل‌هایی بسیار خوش‌بو، فضای منزل شما را عطرآگین می‌کنند.

 

مکان مناسب برای کاشت میخک‌هندی

کاشت میخک هندی در خاک زمین

توصیه ما به شما این است که گیاه میخک‌هندی را در جایی بکارید و یا قرار دهید که بتوانید به‌خوبی از عطر دل‌پذیر آن‌ها لذت ببرید‌. به یاد داشته باشید که میخک‌‌هندی کاشت در زمین را به کاشت گلدان ترجیح می‌دهد‌.

گیاه میخک‌هندی به خاکی با زهکشی خوب و نگهدارنده رطوبت با مقدار زیادی مواد آلی نیاز دارد. همچنین خاک مورد نظر باید خنثی و یا تا حدودی قلیایی نیز باشد. این گیاه، خشکی زیاد یا غرقابی را تحمل نمی‌کند، بنابرین باید در بحث آبیاری آن‌ها دقت کنید.

باید توجه داشته باشید که شرایط ایده‌ال برای میخک‌هندی مکانی با آفتاب غیرمستقیم می‌باشد. بهترین زمان برای کاشت میخک‌هندی اوایل بهار است.

قبل از کاشت، مقدار زیادی مواد آلی مانند کمپوست را به خاک باغچه‌ یا گلدان خود اضافه کنید. این موضوع به حفظ رطوبت خاک کمک می‌کند که در خاک‌های شنی بسیار مهم می‌باشد. همچنین می‌توانید گیاه جدید را تا ۵ سانتی‌متر زیر خاک بکارید. این کار باعث تقویت ریشه‌زایی و بهبود قدرت رشد گیاه می‌شود.

به خاطر داشته باشید که پیت استروم‌ها بسیار سمی هستند و شیره آن می‌تواند پوست شما را ملتهب کند، بنابراین سعی کنید در هنگام دست زدن به آن‌ها دستکش بپوشید.

 

✂روش‌های تکثیر گیاه میخک‌هندی

تکثیر گیاه میخک‌هندی را می‌توانید در بهار، تابستان و پاییز انجام دهید. اما در بیشتر روش‌های تکثیر، بهترین زمان برای تکثیر گیاه در بازه اواخر بهمن تا اواخر اسفند می‌باشد. شما می‌توانید برش را از شاخه‌های مقاوم با طول حدود ۱۰ سانتی‌متر انتخاب کنید.

🍀تکثیر با قلمه

قلمه زنی میخک هندی

 

برای تکثیر بوسیله قلمه ابتدا باید شاخه‌ها را در فصول تابستان و پاییز قطع کنید. همچنین دقت کنید که پایه قلمه‌ها باید دارای میانگره باشد تا ریشه‌زایی آسان‌تر انجام گیرد. بهتر است که قلمه‌ها را در خاک شنی قرار دهید. تقریبا به‌مدت ۴۵ تا ۵۰  روز صبر کنید. سپس خواهید دید که قلمه‌ها چگونه به‌خوبی ریشه می‌دهند.

 

🍀تکثیر گلخانه‌ای گیاه میخک‌هندی

زمان مناسب برای تکثیر گیاه میخک‌هندی عموما از اسفند تا فروردین می‌باشد. در مرحله اول شاخه‌های قوی ۱ تا ۲ ساله را به صورت حلقه‌ای با عرض حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متر برش دهید. سپس شاخه‌ها را با پارچه پلاستیکی پیچیده و خاک را اضافه کنید. در مرحله بعد انتهای پایین و بالای پارچه پلاستیکی را سفت کنید. توجه داشته باشید که سوراخ کوچکی برای تهویه و آبیاری در پلاستیک ایجاد کنید و خاک را نیز مرطوب نگه‌دارید. بیش‌‌از ۲ ماه طول می‌کشد تا مرحله ریشه‌دهی آغاز شود. بعد‌از فصل پاییز باید گیاه را از گیاه مادری جدا کرده و در گلدانی دیگر بکارید.

 

🍀تکثیر گیاه میخک‌هندی در آب

تکثیر میخک هندی در آب

این روش تکثیر به‌طور کلی در تابستان انجام می‌شود و از مزایای آن ریشه‌دهی سریع و ماندگاری بالای گیاه می‌باشد. در مرحله نخست شاخه‌های گیاه را به طول حدودا ۸ تا ۱۲ سانتی‌متر انتخاب کنید. برای تسریع در روند ریشه‌زایی، بهتر‌ است از یک چاقوی تیز استفاده کنید. بعد از جدا کردن قلمه، 1 تا 2 روز به آن استراحت دهید. در مرحله‌ی بعد، برگ‌های پایینی شاخه را جدا کرده و ۳ یا ۴ برگ‌ را در قسمت بالایی شاخه نگه‌دارید. سپس ظرف شیشه‌ای را تا حدود ۴/۳  از آب پر کنید و شاخه‌های تیمار شده را در آن قرار دهید. دقت کنید که یک سوم شاخه باید به صورت صاف و ثابت داخل آب‌ قرار گیرد. پس از انجام مراحل، گیاه را روی طاقچه داخل خانه در محلی با نور غیر‌مستقیم قرار داده و متناسب با شرایط به آن آب اضافه کنید. بعد از گذشت ۵  روز، ۱ تا ۲  بار آب به روی برگ‌های میخک‌هندی اسپری کنید و هر‌ هفته، به مدت حدود یک ماه آب ظرف را تعویض کنید.

 

🍀کاشت بذر

تکثیر از طریق کاشت بذر میخک هندی

از معایب تکثیر با بذر می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ممکن است روند آن حداقل تا دو سال طول بکشد. همچنین در بسیاری از مواقع گیاهان به‌وجود آمده با گیاه مادر تفاوت زیادی دارند. اما از مزایای این روش می‌توانیم به ساده بودن فرایند آن اشاره کنیم. در این روش دانه‌ها را از میوه‌های گوشتی رسیده جدا کرده و آن را در خاک شنی می‌کاریم. سپس آن را در مکانی با سایه مناسب قرار می‌دهیم.

 

👈نکات قابل توجه در مورد گیاه میخک‌هندی

  • میخک‌هندی عموما آهسته رشد می‌کند و ریشه‌های عمیقی دارد، بنابراین نیازی به تغذیه خاصی ندارد. اما در صورت لزوم می‌توانید دو یا سه بار در طول دوره رشد گیاه، از محلول تغذیه استفاده کنید.
  • دقت کنید که دوره زمانی رشد گیاه به موارد مختلفی مانند آب‌ و هوا، نوردهی و آب‌دهی بستگی دارد، اما زمان حدودی رشد از اوایل بهار تا پاییز می‌باشد. برای تغذیه گیاه آپارتمانی خود، هر بهار ۵ سانتی‌متر از کمپوست بالایی را برداشته و کمپوست تازه را جایگزین کنید.
  • بهتر است که هیچ وقت پیت استروم‌ها را هرس نکنید، زیرا این موضوع اغلب منجر به خشک شدن گیاه شما خواهد شد. به‌دلیل رشد آهسته‌ی گیاه میخک‌هندی هرس آنها به ندرت قابل انجام می‌باشد. اما می‌توانید هرس را برای حذف ساقه‌های آسیب دیده یا مرده انجام دهید. همچنین دوره زمانی انجام هرس باید در اوایل بهار یا اندکی پس از گلدهی باشد.

سخن آخر

گیاه میخک‌هندی با ظاهر زیبا و ویژگی‌های خاص خود طرفداران زیادی در بین دیگر گیاهان آپارتمانی دارد. بارز‌‌ترین ویژگی این گیاه عطرآگین بودن آن می‌باشد، بدین صورت که یک گلدان کوچک از این گیاه کل فضای شما را با عطر پر می‌کند. بنابرین درصورتی که به گیاهانی با عطر فراوان و دلپذیر علاقه‌مند هستید، پیشنهاد ما به شما قطعا میخک‌هندی است!😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *