نگهداری گیاهان

روش‌های مختلف تکثیر آگلونما

تکثیر آگلونما به روشهای مختلف

قطعا زیبایی خیره کننده این گیاه آپارتمانی و راحتی در نگهداری آگلونما هر‌کسی را مجذوب داشتن آن خواهد کرد!

همانطور که واضح هست گیاهان‌ همیشه ‌سبز، جذابیتی خاص را دارا هستند. اما بعضی اوقات شما به‌ دنبال خرید گیاه آپارتمانی با ظاهری خاص، رنگ‌های متنوع و طرح‌های جذاب و چشم‌نواز می‌گردید که احتمال زیاد این گیاه آپارتمانی جذاب باب‌سلیقه شما و دکور خانه‌‌ شما باشد!

روشهای تکثیر آگلونما

 

گیاه آپارتمانی آگلونما که به‌ راحتی رشد می‌کند به دلیل رنگ‌ها و الگو‌های پر‌جنب و جوش آن که از سبز جنگلی، صورتی، قرمز، نقره‌ای و زرد گرفته تا طر‌ح‌‌های لکه‌دار و راه‌‌راه که قطعا هر سلیقه‌ای را جذب خود می‌کند، در لیست پرفروش‌ترین گیاهان آپارتمانی قرار دارد. بنابراین اگر فضای شما به کمی تنوع و جلوه نیاز دارد، آگلونما گیاه مناسب شماست.

گیاه آگلونما بومی فیلیپین و چین بوده، بنابرین در لیست گیاهان گرمسیری قرار می‌گیرد و با شرایط نگهداری آسان خودش به کسانی که وقت رسیدگی به گیاهان آپارتمانی را ندارند بشدت پیشنهاد می‌شود.

جالبه که بدانید ناسا به دلیل توانایی طبیعی آگلونما در حذف بنزن و فرمالدئید (ترکیبات مضر) از هوا، گونه‌ی Aglaonema modestum را در فهرست ده گیاه برتر هوای پاک قرار داده است.

توجه داشته باشید که مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی، گونه‌های گیاه آگلونما هم برای انسان و‌هم برای حیوانات خانگی سمی هستند.  تحت هیچ شرایطی نباید هیچ بخشی از این گیاهان مصرف شود.

روش‌های تکثیر آگلونما

احتمالا خوشحال می‌‌شوید اگر بدانید به‌راحتی می‌توانید آگلونما را از‌طریق قلمه‌ ساقه، قلمه ریشه، کاشت بذر، تقسیم کردن و همچنین کشت بافت پرورش دهید! بیایید نگاهی دقیق‌تر به هر‌یک از این روش‌ها بیندازیم:

 

  • تکثیر آگلونما با قلمه‌زنی ساقه

تکثیر آگلونما از طریق قلمه ساقه

قلمه‌زنی ساقه ساده‌ترین راه برای تکثیر آگلونما می‌باشد. این روش به طور گسترده در میان باغبان‌های تازه‌ کار بیشترین استفاده را دارد. در ابتدا باید به‌دنبال شاخه‌های جدیدی باشید که حداقل پنج برگ داشته‌ باشند یا ممکن است یک گیاه با ساقه قدیمی را انتخاب‌کرده و قطع کنید. حتما مطمئن شوید که کاتر یا چاقو مورد استفاده ضد‌عفونی شده باشد تا سلامت گیاهان حفظ شود.

به‌محض جمع‌آوری قلمه‌ها، حتما آنها را در مخلوط کوکوپیت یا خاک بکارید. سپس، شما باید ظرف آن را در دمای متوسط ​​​​اتاق و همچنین در نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید.

نکته: به‌خاطر داشته باشید که اگر قلمه‌های جدیدتان را در یک منطقه با دمای پایین قرار دهید، خوب رشد نمی‌کنند. قلمه‌ها را در زیر نور غیرمستقیم خورشید قرار‌ دهید. اگر دمای آن بالاتر از 20 درجه سانتی‌گراد باشد، طی 25 تا 45 روز جوانه‌های جدید از قلمه‌ها بیرون می‌آیند.

 

تکثیر آگلونما از طریق قلمه زنی ریشه:  
  1. چاقو‌یی تیز را برداشته و در محلول ضدعفونی کننده 10 درصد (یک قسمت ضدعفونی کننده به 9 قسمت آب) خوب بشویید.
  2. یک ساقه را برای برش انتخاب کنید که از شاخه‌های جوانتر با ساقه‌ای حدود ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متر و دارای دو یا چند برگ باشد.
  3. ساقه را در نزدیکی قاعده زیر برآمدگی گره برش بزنید.
  4. قلمه ساقه را در یک ظرف تمیز که حاوی حدودا ۵ سانتی‌متر آب است، قرار دهید.
  5. ظرف را در مکانی با نور زیاد و غیرمستقیم خورشید قرار دهید.
  6. آب آن را روزانه تعویض کنید. در طی چند هفته آینده، ریشه ها باید جوانه بزنند.
  7. پس از ریشه زدن، ساقه را به ظرفی به قطر ۱۵ سانتی‌متر، با سوراخ‌های زهکشی مناسب در پایین، که با خاک گلدان پر شده است، قرار دهید.
  8. ساقه ریشه‌ زده را در مرکز گلدان به عمق ۳ سانتی‌متر قرار دهید و خاک اطراف آن را محکم کنید.
  9. آن را به خوبی آبیاری کنید و برای آبیاری مجدد دقت کنید که خاک گلدان خشک باشد و سپس دوباره آبیاری کنید
  10. برای بار دوم خاک را محکم کنید و در صورت نیاز خاک بیشتری اضافه کنید که حدود ۲ سانتی‌متر زیر لبه گلدان برسد.
  11. از طرف دیگر، می‌توانید ساقه بریده شده را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید و مستقیماً در خاک گلدان قرار دهید تا ریشه‌ها رشد کنند.

 

  • تکثیر آگلونما با قلمه‌زنی ریشه

تکثیر آگلونما از طریق ریشه

این روش می‌تواند برای مبتدیان کمی چالش برانگیز باشد زیرا نیاز به مراقبت بیشتری دارد. در این روش گیاه مادر را با ریشه از گیاه جوان جدا می‌کنیم. گیاه جدید را در ظرف جدید قرار داده و در مکانی نگهداری کنید که نور غیرمستقیم خورشید را دریافت کند. در مدت 5 تا 10 روز، گیاه جدید به سرعت شروع به ریشه‌دهی می‌کند.

این نکته بسیار حائز‌ اهمیت که گیاه جدید خود را در منطقه‌ای با دمای کمی گرم‌تر قرار دهید. آگلونما‌هایی که از قلمه‌های ریشه تکثیر می‌شوند بسیار شبیه به آن‌هایی هستند که از قلمه‌های ساقه تکثیر می‌شوند؛ زیرا هر دو در مناطقی با دمای سرد رشد نمی‌کنند.

 

  • تکثیر آگلونما از طریق بذر

تکثیر آگلونما از طریق بذر

تکثیر آگلونما از طریق بذر

 

دانه‌هایی که برای تکثیر آگلونما استفاده می‌کنید باید تازه باشند. شما می‌توانید دانه‌های تازه را از پایه گل‌های بالغ آگلونما‌ی خود جمع‌آوری کنید. قبل از هر چیز دانه‌های خود را در آب کمی اسیدی بشویید.

به‌خاطر داشته‌ باشید آگلونما‌‌یی که با استفاده از بذر تکثیر می‌شود، نیاز به استفاده از مخلوط کوکوپیت یا مخلوط خاک بستر کشت دارند. در گام بعدی، دانه‌های تازه را روی مخلوط پخش کنید. برای داشتن نتیجه بهتر، ظرف را در دمای متوسط ​​اتاق قرار دهید تا بذرها در معرض نور غیرمستقیم قرار گیرند. جوانه‌زنی بذر به طور متوسط ​​حدود 45 تا 60 روز طول می‌کشد.

تکثیر از طریق بذر به احتمال زیاد در خانه امکان پذیر نیست، زیرا دانه باید به محض رسیدن گوشت میوه برای پاک کردن برداشت شود و تا زمانی که بتوانیم آن را در جای مناسب قرار دهیم مرطوب نگه داشته شود.

 

مراحل تکثیر آگلونما از طریق بذر:
  1. بزرگترین چالش با این روش بدست آوردن بذر تازه و مرطوب است.
  2. جمع‌آوری بذر از یک گیاه آپارتمانی عملا غیرممکن است، زیرا شکوفه‌دادن به‌ندرت انجام می‌شود و گرده افشانی دستی مورد نیاز است.
  3. ناگفته نماند، هیبرید‌‌های امروزی (تلاقی دو گونه مختلف از یک گیاه) احتمالاً بدون دانه‌اند یا بذر نابارور تولید می‌کنند. حتی اگر بارور باشند بذر، ویژگی‌‌‌‌های والدین خود را ندارد و احتمالاً منجر به ایجاد گیاهان ضعیف یا نتایج غیرقابل پیش‌بینی‌ می‌شود.
  4. سینی بذر برای شروع باید در دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد نگهداری می شود و اغلب با چیزی مانند پوشش پلاستیکی پوشانده شود تا به حفظ رطوبت کمک کند. جوانه‌زنی ممکن است تا 60 روز طول بکشد.
  5. هنگامی که جوانه تعدادی برگ‌ واقعی تولید کرد، می‌توان آن را به یک گلدان ۱۰ سانتی‌متری در همان عمقی که در سینی‌بذر خود رشد می‌کرد، انتقال داد.

  • تکثیر آگلونما از طریق کشت بافت

تکثیر آگلونما از طریق بافت کشت

اگر نیاز به تکثیر تعداد زیادی نهال آگلونما در مدت زمان کوتاه تری دارید، این روش بهترین راه برای انجام این کار است. به همین دلیل، تکثیر این گیاهان از طریق کشت بافت به طور گسترده برای تولید فله‌ای و همچنین اهداف تجاری استفاده می‌شود. این روش در مورد تولید نهال‌های جدید با استفاده از قسمت کوچکی از برگ، ساقه یا ریشه گیاه اصلی است.

این روش نیاز به محیط آزمایشگاه دارد و عملا در محیطی غیر از آن کار نخواهد کرد، به‌دلیل اینکه نیازمند محیط کشت است. اگرچه سرعت رشد آگلونما‌‌‌های شما از طریق تکثیر کشت بافت کندتر است، اما این بهترین راه برای تولید فله‌‌‌‌‌ای آن است.

در این روش دانشمندان یک گونه یا صفات رقم گیاه را دقیقاً در آزمایشگاه  تکرار می‌کنند و هیجان انگیز‌‌‌‌ترین ویژگی‌ها، مانند رنگ برگ را از طریق تلاقی نژاد (تولید نتایج توسط آمیزش والد‌‌‌های دو یا چند نژاد مختلف) ایجاد می‌کنند.

 

  • تکثیر آگلونما به روش تقسیم‌کردن

تکثیر آگلونما از طریق تقسیم کردن

اگر دوستی دارید که گیاه آگلونمای بالغ و آماده گلدهی دارد این موقعیت طلایی را از دست ندهید. می‌‌توانید از او درخواست کنید که با روش «تقسیم» از گیاه او تکثیر انجام دهید!

گیاه همیشه سبز چینی دارای ریشه‌های کم‌عمقی است که به طرفین گسترش می‌یابد و شاخه‌های جدید رشد می‌کنند. می‌توانید شاخه‌ها را از قسمت بالغ شده و اصلی تقسیم کرده و در‌عین حال جوانه‌های قدیمی را کوچک و جوان را جدا کنید. برای انجام اینکار باید یک گیاه را از خاک بیرون بیاورید، بنابراین بهتر است گیاه بالغی که در گلدان رشد کرده و برای نمونه جدید آماده است را انتخاب کنید.

 

 

نتیجه‌گیری:

شما می‌توانید به روش‌های مختلفی گیاه همیشه سبز آگلونما را بدست آورده و تکثیر کنید و از زیبایی هرچه تمام‌تر آن بهره ببرید. اما در هنگام استفاده از این روش‌ها دقت داشته باشید که آگلونما را در دمای محیط نگهداری کنید. اگر از هر‌کدام از روش‌های تکثیر استفاده کردید، خوشحال میشویم که تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *