نگهداری گیاهان

اشتباهات رایج در نگهداری گل‌های آپارتمانی

اشتباهات رایج در نگهداری گل‌های آپارتمانی

با رشد آپارتمان‌نشینی استفاده از گیاهان سبز در فضای داخل خانه رایج شده است. امروزه کمتر آپارتمان یا خانه‌ای را می‌توان یافت که در آن هیچ نوع گیاهی پیدا نشود. استفاده از گیاهان آپارتمانی نه تنها در محیط خانه بلکه در اکثر محیط‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است. این گیاهان به فضای داخلی ما انرژی می‌بخشند و ما را به طبیعت نزدیکتر می‌کنند. علاوه بر این گیاهان آپارتمانی به خانه یا محل کار شما به زیبایی و تمیز کردن هوایی که تنفس می‌کنید، کمک می‌کنند. همچنین پرورش آن‌ها یک سرگرمی جذاب است، اما ممکن است با مشکلات و اشتباهاتی شوید که می‌تواند سلامت و رشد گیاه شما را مختل کند. در اینجا برخی از مشکلات رایجی که همه ما در هنگام مراقبت از گیاهان خود با آن رو برو هستیم، آورده شده است. با اجتناب از این موارد، مطمئن باشید که تمام گیاهان آپارتمانی شما زندگی طولانی و شادی خواهند داشت.

بیایید به رایج ترین اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی که باید از آن‌ها آگاه باشید نگاهی بیندازیم.

 

❌❌❌ اشتباهات رایج در نگهداری گل‌های آپارتمانی ❌❌❌

 

  • آبیاری بیش‌ازحد گیاهان آپارتمانی

جابجایی مکرر گیاهان

 

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی آبیاری بیش‌ازحد است. اگر چه بسیاری از گیاهان آپارتمانی خاک مرطوب را ترجیح می‌دهند، اما خاک هرگز نباید خیس باشد. این امر جریان هوا را در اطراف ریشه‌ها محدود کرده و منجر به پوسیدگی ریشه می‌شود. همچنین پشه‌های قارچی یک مشکل رایج مرتبط با آبیاری بیش‌ازحد هستند. این پشه‌ها تخم‌های خود را در خاک مرطوب می‌گذارند و لاروها از مواد آلی و ریشه گیاهان تغذیه می‌کنند. علائم آبیاری بیش‌ازحد شامل زرد شدن برگ‌ها، پژمردگی و رطوبت مداوم در خاک است.

💧هیچ قانون مشخصی برای برنامه آبیاری وجود ندارد و بر اساس نیاز‌های خاص هر گیاه آبیاری را تنظیم کنید. اما به عنوان یک قاعده کلی، زمانی که لایه بالایی خاک هنوز مرطوب است از آبیاری بیش‌ازحد خودداری کنید و بعد از خشک شدن یک سوم از ارتفاع گلدان از سطح خاک آبیاری را انجام دهید. همچنین گیاهان خود را در مناطقی با گردش هوا خوب قرار دهید. از خاک و گلدان‌هایی با زهکشی مناسب استفاده کنید.

 

 

  • استفاده از گلدان‌های بدون سوراخ زهکشی

استفاده از گلدان بدون زهکش

 

یکی از علل شایع پوسیدگی ریشه آبیاری بیش‌ازحد است، اما این عارضه می‌تواند در نتیجه زهکشی ضعیف هم باشد. به عنوان یک قاعده کلی، استفاده از گلدان‌های بدون سوراخ زهکشی (به دلیل تجمع آب در کف گلدان و پوسیدگی ریشه) معمولا اشتباه بزرگی است.

بنابراین برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، از زهکشی کافی گلدان‌ها اطمینان حاصل کنید. همچنین اولویتتان خرید گلدان‌هایی با سوراخ زهکشی باشد. اما اگر گلدانی را دوست دارید که سوراخ زهکشی ندارد، می‌توانید از روش کاور کردن (گیاه را با گلدان پلاستیکی در گلدان اصلی می‌گذاریم) استفاده کنید.

 

 

  • آبیاری کم گیاهان آپارتمانی

آبیاری کم گیاهان آپارتمانی

 

کم آبی در گیاهان آپارتمانی، باعث ایجاد تنش و استرس می‌شود. اگر گیاهان خود را به اندازه کافی آبیاری نکنید، ممکن است ریشه‌ها خشک، برگ‌ها قهوه ای و ترد شده و گیاه شما رشد نکند. برخی از علائم آبیاری کم عبارتند از: توقف رشد، پژمردگی و خشک شدن برگ‌ها. همچنین برگ‌ها ممکن است زرد یا قهوه‌ای شوند.

برای حل این مشکل باید گیاه را به طور منظم آبیاری کنید. زمانی که سطح خاک تا چند سانتی‌متر خشک شد باید گیاه را آبیاری کنید. گیاهان را طوری آبیاری کنید که تمامی سطح خاک مرطوب باشد و مقدار کمی آب در زیر گلدانی جمع شود، این یعنی آب به طور کامل به ریشه‌های گیاه رسیده است. علاوه بر این، حتما باید آب زیر گلدانی را تخلیه کنید.

 

 

  • کوددهی بیش از حد

استفاده زیاد از کود گیاهان

 

کوددهی بیش‌ازحد یکی دیگر از اشتباهات رایج در مراقبت از گیاهان آپارتمانی است. با اینکه گیاهان برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند، اما کوددهی بیش‌ازحد می‌تواند اثرات منفی بر سلامت آنها داشته باشد. استفاده بیش‌ازحد از کود باعث سوختگی ریشه و آسیب‌های جبران ناپذیر می‌شود.

بنابراین همیشه دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی کود انتخابی خود را مطالعه کنید و طبق دوز توصیه شده کوددهی را انجام دهید.

 

 

  • قرار دادن گیاهان در نور نامناسب

قرار دادن گیاهان در نور نامناسب

 

نور مناسب برای سلامت و رشد گیاهان آپارتمانی بسیار مهم است. قرار دادن گیاهان در مناطقی با نور ناکافی یا بیش‌ازحد می‌تواند اثرات مضری مانند توقف رشد، آسیب به برگ و حتی مرگ گیاه داشته باشد. درک ترجیحات نوری گیاهان شما و قرار دادن آن‌ها بر این اساس کلید تضمین سلامت آن‌ها است. قرار دادن یک گیاه نور دوست در منطقه ای با نور ناکافی منجر به متوقف شدن رشد گیاه، ریزش و زرد شدن برگ‌ها و کشیده شدن گیاه به سمت منبع نور می‌شود. از طرف دیگر، قرار دادن گیاهانی که نور کمتری را ترجیح می‌دهند در مقابل نور مستقیم، می‌تواند منجر به سوختگی برگ شود. حتی ممکن است برخی از گیاهان زمانی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند سفید یا کم رنگ شدن شاخ و برگ‌های خود را تجربه کنند.

در رابطه با ترجیحات روشنایی هر گونه گیاهی که دارید، تحقیق کنید. شدت نور را در مناطق مختلف خانه خود ارزیابی کرده تا به هر گیاه یک نقطه مناسب بدهید. گیاهان با نیازهای نوری متفاوت را کنار هم قرار ندهید. اگر نور طبیعی در خانه شما محدود است، باید روی چند لامپ رشد سرمایه گذاری کنید. همچنین هر چند روز یکبار گلدان‌ها را بچرخانید تا تمام قسمت‌های گیاه نور برابر دریافت کنند.

 

 

  • نادیده گرفتن الزامات رطوبت

نادیده گرفتن الزامات رطوبت

 

اشتباه رایجی که صاحبان گیاهان مرتکب می‌شوند نادیده گرفتن رطوبت مورد نیاز آن‌ها است. فراتر از اصول اولیه آبیاری و نور خورشید، آن‌ها اغلب فراموش می‌کنند که سایر جنبه‌های محیطی مانند رطوبت می‌توانند تاثیر زیادی بر عملکرد گیاه داشته باشند. سطح رطوبت در خانه شما بر سلامت طولانی مدت گیاه شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین سطح پایین آن می‌تواند منجر به توقف رشد شود.

می‌توانید با استفاده از دستگاه بخور سرد یا اسپری کردن آب با آبپاش (غبار پاشی)، سطح رطوبت را برای گیاهان آپارتمانی خود افزایش دهید. سطح رطوبت متوسط حدود 60 درصد داخل خانه برای اکثر گیاهان ایده‌آل است. برای گیاهان رطوبت دوست، محیط آشپزخانه می‌تواند مکان مناسبی باشد، زیرا در آنجا سطح رطوبت اغلب بالاتر است.

 

 

  • تمیز نکردن برگ‌ها

تمیزکردن برگ گیاهان

 

یکی از راه‌هایی که می‌توانید بدون اطلاع به گیاهان خود آسیب بزنید، زمانی است که اجازه می‌دهید گرد و غبار روی برگ‌ها جمع شود. این گرد و غبار علاوه بر اینکه درخشش برگ‌ها را از بین می‌برد، می‌تواند با محدود کردن فتوسنتز بر رشد گیاه شما نیز تأثیر بگذارد. نکته اینجاست گرد و غبار بیش از حد منافذ گیاهان را مسدود و سبب کندی یا توقف رشد می‌شود.

بهترین راه برای از بین بردن گرد و غبار تمیز کردن شاخ و برگ گیاه با یک پارچه مرطوب است. برخی از افراد دوست دارند از اسپری براق کننده برگ استفاده کنند. اما این اسپری‌ها با افزودن مواد شیمیایی به گیاه منافذ آن را مسدود می‌کنند. این فرآیند علاوه بر بهبود ظاهر گیاه، به گیاه اجازه می‌دهد تا به طور موثرتری فتوسنتز کند.

 

 

  • جا به جایی مکرر گیاهان

جابجایی گیاهاان

 

اشتباه بزرگی که مردم با گیاهان آپارتمانی خود مرتکب می‌شوند این است که آنها را بیش از حد جابجا می‌کنند.

هر بار که گیاهی را به مکانی کاملاً جدید منتقل می‌کنید، باید با سطوح نور و دماهای جدید سازگار شود و هر “دوره تنظیم” برابر با یک مکث در رشد است. اگر گیاه شما در حال برگدهی است، به این معنی می‌باشد که در موقعیت فعلی خود خوشحال است. تنها زمانی باید یک گیاه را جابجا کنید، که می‌دانید محیط فعلی برای رشد آن مناسب نیست.

 

 

  • استفاده از آب لوله‌کشی

استفاده از آب لوله کشی

 

آب لوله‌کشی معمولا اولین انتخاب بسیاری از افراد برای آبیاری گیاهان خانگی است. با این حال معمولا بهترین گزینه برای حفظ سلامت گیاهان نیست. استفاده از آب لوله‌کشی می‌تواند مشکلاتی مانند زرد شدن برگ‌ها را ایجاد کند. این موضوع به دلیل وجود مواد شیمیایی در آب لوله‌کشی مانند کلر و فلوراید است. همچنین اگر نقاط سفیدی را مشاهده کردید که در سرتاسر خاک پاشیده شده‌اند، می‌تواند تجمع نمک به دلیل کیفیت کم آب باشد.

 بنابراین برای رفع این مشکل، مقداری آب لوله‌کشی را در طول شب بیرون بگذارید تا غلظت مواد افزودنی کاهش یابد یا قبل از استفاده بجوشد و خنک شود. همچنین می‌توانید از آب تصفیه شده هم استفاده کنید.

 

 

  • قرار دادن گیاهان در نزدیکی کولر یا رادیاتور

گیاه را در کنار منابع گرمایشی و سرمایشی قرار ندهید

 

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که مردم مرتکب می‌شوند این است که یک گیاه را در نزدیکی کولر یا رادیاتور قرار می‌دهند. گیاهان موجودات زنده هستند. بنابراین دما بر سلامت آنها تأثیر می‌گذارد. قرار گرفتن در معرض هوای سرد یا گرم می‌تواند باعث زرد، قهوه‌ای یا سیاه شدن برگ‌ها و ریزش زودرس شود.

بنابراین گیاهان خود را از نزدیکی کولر یا رادیاتور به مکانی مناسب با نیاز‌های آن‌ها منتقل کنید.

 

  • تعویض گلدان نادرست

تعویض گلدان نادرست

 

تعویض گلدان یکی از مراحل نگهداری از گیاه است که نیازی به انجام مکرر آن نیست، اما باید با دقت انجام شود. زیرا موارد زیادی وجود دارد که ممکن است به گیاه شما آسیب برساند، این موارد می‌تواند از استفاده از خاک نادرست گرفته تا خرید گلدان با اندازه نامناسب باشد.

تغییر گلدان زودتر از زمان موعود، اولین اشتباه در تعویض گلدان است. ممکن است به جای جابه‌جایی زود هنگام، فواصل بین تعویض گلدان گیاهتان کم باشد که این موضوع نیز بسیار آسیب زننده است. همچنین، از آنجایی که گیاهان معمولاً دوست ندارند ریشه‌هایشان دچار آسیب شوند، این امر می‌تواند به جای تحریک رشد، باعث توقف رشد شود.

👈همچنین انتخاب گلدان نادرست یکی دیگر از اشتباهات رایج در نگهداری گیاهان آپارتمانی است. افراد اغلب تصور می‌کنند که گلدان بزرگتر، برابر با رشد بیشتر است، اما همیشه اینطور نیست. گلدان خیلی بزرگ باعث تجمع رطوبت و پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. علاوه بر این گلدان خیلی کوچک هم باعث تراکم ریشه می‌شود. بنابراین موقع تعویض گلدان به خاطر داشته باشید که گلدان جدید خیلی بزرگتر از گلدان قبلی نباشد. به طور معمول قطر گلدان جدید نبایستی بیشتر از 3-2 سانتی‌متر نسبت به گلدان قبلی باشد.

مطالعه بیشتر: راهنمای انتخاب نوع گلدان: چه گلدانی برای گیاهان مناسب هست؟

 

همچنین باید مطمئن شوید که از مخلوط خاک صحیح استفاده می‌کنید. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که مخلوط خاکی مشابه قبلی درست کنید.

 

نتیجه گیری:

اکنون که رایج‌ترین اشتباهات در نگهداری از گیاهان آپارتمانی را متوجه شدید، می‌توانید از آن‌ها اجتناب کنید. اگر قبلا به دلایلی برخی از این اشتباهات را برای گیاه خود مرتکب شده‌اید، خبر خوب این است که با شناسایی مشکل و اقدام سریع می‌توان بسیاری از آن‌ها را برطرف کرد. همچنین در رابطه با شرایط نگهداری گیاهانتان هم اطلاعاتی به دست آورید تا گیاهان سالم و شاداب‌تری داشته باشید.😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *