نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از فیکوس آلتیسیما به همراه نکات رشد

نگهداری از فیکوس التیسیما

آشنایی با فیکوس آلتیسیما

فیکوس آلتیسیما (Ficus altissima)، گیاهی گل‌دار از خانواده Moraceae و بومی جنوب شرقی آسیا است که آن را انجیر بلند، درخت شورای آسیایی یا به سادگی درخت شورا نیز می‌نامند. گیاهی بزرگ، همیشه سبز و همی اپی فیت است که در طبیعت، معمولاً در شاخه‌های یک نوع درخت دیگر شروع به رشد می‌کند. به سرعت ریشه‌های هوایی و شاخ و برگ فراوان ایجاد می‌کند تا درخت میزبان را نابود کند. نگهداری فیکوس آلتیسیما به عنوان یک گیاه آپارتمانی آسان است. چرا که این گیاه حتی تا زمان بلوغ به خوبی در گلدان رشد می‌کند.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع فیکوس التیسیما چقدر است؟
  • آیا فیکوس آلتیسیما دارای گل و عطر است؟
  • فیکوس التیسیما در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • فیکوس آلتیسیما به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان فیکوس آلتیسیما چگونه است؟
  • هرس و نظافت فیکوس آلتیسیما
  • نحوه تکثیر فیکوس آلتیسیما
  • آفات یا بیماری‌های فیکوس آلتیسیما
  • فیکوس آلتیسیما سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از فیکوس آلتیسیما چیست؟

 

ارتفاع فیکوس آلتیسیما چقدر است؟  

فیکوس آلتیسیمای کاشته شده در یک محیط گرمسیری، می‌تواند خیلی سریع به ارتفاع حدود 12 متر  با تاجی در حدود 9 متر برسد. این نوع از فیکوس به دلیل داشتن برگ‌های با چند رنگ متضاد و رنگ‎های سبز تیره و سبز مایل به زرد بسیار زیبا است.

 

آیا فیکوس آلتیسیما دارای گل و عطر است؟

معمولاً، فیکوس آلتیسیما در داخل خانه شکوفا نمی‌شود. در یک محیط وحشی، تمامی انواع فیکوس آلتیسیما گل‌های نسبتاً عجیبی تولید می‌کنند. این گل‌ها به صورت منفرد یا جفت بوده و در کنار برگ‌ها قرار دارند. آن‌ها در داخل نهنج توخالی پنهان شده‌اند که به رنگ نارنجی مایل به قرمز و پر دانه رشد می‌کنند. آلتیسیما هیچ عطری ندارد.

گل زیبای فیکوس التیسیما

گل زیبای فیکوس التیسیما

 

فیکوس آلتیسیما در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

گیاه را در محیطی گرم با نور روشن و غیر مستقیم خورشید نگهداری کنید. تحت این شرایط، فیکوس آلتیسیما زیباترین رنگ برگ را خواهد داشت. هنگامی که فیکوس را در داخل خانه پرورش می‌دهید، از قرار دادن گیاه خود در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. زیرا ممکن است منجر به سوختن برگ‌های آن شود.

در صورتی که، فیکوس آلتیسیما در فضای باز نگهداری شود، می‌تواند در زیر نور مستقیم خورشید رشد کند. در غیر این صورت، آن را در مکانی قرار دهید که در برابر نور خورشید محافظت شود. انتخاب یک مکان سرپوشیده یا پاسیو یا زیر درختی که سایه ایجاد می‌کند، مناسب خواهد بود.

در اثر تابش مستقیم آفتاب، مرکز برگ‌های گیاه خشک و قهوه‌ای می‌شوند. در صورتی که، آبیاری کمتر از حد مورد نیاز، منجر به خشک و قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های فیکوس آلتیسیما می‌شود.

به عنوان یک گیاه گرمسیری، این نوع فیکوس دماهای گرم را ترجیح می‌دهد. دمای ایده‌آل برای فیکوس بین 15 تا 20 درجه سانتی‌گراد است. گیاه شما از زمانی که در هوای گرم در فضای باز سپری می‌کند لذت خواهد برد. اما زمانی که دما به زیر 15 درجه درجه سانتی‌گراد رسید، آن را به فضای داخل خانه منتقل کنید.

 

فیکوس آلتیسیما به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

زمانی که 5 سانتی‌متری بالای سطح خاک خشک شد، فیکوس آلتیسیما خود را کاملاً آبیاری کنید. انگشت خود را در بالای خاک فرو کنید. اگر 5 سانتی‌متری بالای آن خشک است، وقت آن است که گیاه خود را آبیاری کنید. تا زمانی که چند سانتی‌متری اول خاک خشک نشود، دیگر آن را آبیاری نکنید.

تعداد دفعات آبیاری فیکوس آلتیسیما به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر هوای خانه شما کاملاً خشک است، باید آن را بیشتر آبیاری کنید. اما، اگر سطح رطوبت در محل نگهداری گیاه نسبتاً بالاست، آن را کمتر آبیاری کنید. علاوه بر این، فصل نیز بر تعداد دفعات آبیاری تأثیر می‌گذارد. در ماه‌های گرم تابستان، گیاه خود را بیشتر آبیاری کنید و در زمستان که رشد چندانی ندارد، آبیاری را کاهش دهید.

این نوع فیکوس به عنوان یک گیاه گرمسیری محیط بسیار مرطوب را دوست دارد. ایده خوبی است که فیکوس خود را با سایر گیاهان آپارتمانی گروه‌بندی کنید تا بتوانند رطوبت خود را به اشتراک بگذارند. نیازی به استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز نیست، زیرا رطوبت بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد مشکلات قارچی شود. در صورتی که، فیکوس شما تنها باشد، ممکن است به یک مرطوب‌کننده نیاز داشته باشد.

فیکوس آلتیسیمای نگهداری شده در داخل خانه به کود زیادی نیاز ندارد. این گیاه را با استفاده از کود مایع هر ماه یکبار در بهار و تابستان تغذیه کنید. در فصل زمستان کوددهی را متوقف کنید. مقدار زیاد کود یا کود شیمیایی نامناسب می‌تواند ریشه‌های گیاه را بسوزاند یا باعث ریزش برگ‌های فیکوس شود. بنابراین فیکوس را با یک کود آلی تغذیه کنید یا مواد آلی مانند کود دامی کهنه (اما نه در داخل خانه) را به عنوان نوعی کود به خاک آن اضافه کنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان فیکوس آلتیسیما چگونه است؟

برای کاشت فیکوس آلتیسیما می‌توانید از هر ترکیب استاندارد و باکیفیت گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. می‌توانید یک مخلوط گلدانی خوب با استفاده از ترکیب زیر تهیه کنید:

  • یک قسمت خاک باغچه
  • یک بخش پیت ماس
  • یک واحد ورمیکولیت، پرلیت یا ماسه

در صورت تعویض گلدان، مراقب باشید که به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. بیرون زدن ریشه‌ها از سوراخ زهکشی نشان‌دهنده فرا رسیدن زمان تعویض گلدان است. برای این منظور، از گلدانی با یک سایز بزرگتر استفاده کنید.

در صورتی که، گیاه فضای زیادی برای ریشه دادن داشته باشد، انرژی خود را به ریشه‌های در حال رشد اختصاص می‌دهد و برگ‌ها آن‌قدر که دوست دارید، سرزنده نخواهند بود.

بهترین زمان برای تعویض گلدان فیکوس زمانی است که به آبیاری نیاز دارد. گیاه را با دقت از گلدان خارج کنید. آن را در گلدان جدیدش قرار دهید، خاک تازه اضافه کنید و به خوبی آبیاری کنید.

 

هرس و نظافت فیکوس آلتیسیما

رشد فیکوس خود را کنترل کنید و با هرس منظم شکل آن را تنظیم کنید. برگ‌های از بین رفته یا آسیب دیده را هرس کنید و تاج درخت را به دلخواه خود شکل دهید. بهترین زمان برای هرس اواخر زمستان یا اوایل بهار قبل از شروع رشد است. برای این کار، از یک ابزار برش بسیار تیز و استریل استفاده کنید. درست از بالای گره برگ برش بزنید تا ساقه‌ها انشعاب بیشتری پیدا کنند.

گیاه فیکوس آلتیسیما از جابجایی بیش از حد یا قرار گرفتن در معرض تغییرات ناگهانی دما، نور و سایر شرایط محیطی لذت نمی‌برد. به یاد داشته باشید که گیاه خود را با دقت جابه‌جا کنید و از آشفتگی بی مورد آن خودداری کنید.

 

نحوه تکثیر فیکوس آلتیسیما

برای تکثیر فیکوس آلتیسیما می‌توانید از روش لایه‌بندی هوا یا قلمه‌زنی استفاده کنید. قلمه‌زنی رایج‌ترین و ساده‌ترین روش تکثیر این گیاه است. پس از هرس، تعدادی قلمه سالم را کنار بگذارید و آن‌ها را در خاک کمی مرطوب قرار دهید تا ریشه‌دار شوند. در صورت مشاهد رشد جدید بر روی قلمه، زمان آن فرا رسیده است که آن را در گلدانی با خاک مناسب بکارید.

تکثیر فیکوس آلتیسیما

تکثیر فیکوس آلتیسیما

 

آفات یا بیماری‌های فیکوس آلتیسیما

فیکوس آلتیسیما، جابجایی بیش از حد را دوست ندارد. قبل از این‌که آن را به خانه بیاورید، مکان مناسب برای آن را شناسایی کنید. گیاه را در محل مورد نظر قرار داده و از جابجایی آن خودداری کنید. حرکت مکرر باعث ریزش برگ‌های آن می‌شود.

هنگامی که گیاه خود را در داخل یا خارج از منزل جابجا می‌کنید، این کار را به تدریج انجام دهید. به یاد داشته باشید که گیاه فیکوس با هر جابجایی، ممکن است دچار ریزش برگ شود. اگر این اتفاق بیفتد، ناامید نشوید، برگ‌ها به زودی رشد می‌کنند.

خشک شدن لبه‌ برگ‌ها یا ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا زرد بر روی آن‌ها، نشان‌دهنده نیاز گیاه به آب است. مراقب باشید گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید و اجازه ندهید گیاه غرقاب شود زیرا باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. آبیاری بیش از حد باعث زرد شدن نوک برگ‌ها و آبیاری کم باعث قهوه‌ای و ترد شدن آن‌ها می‌شود.

 

فیکوس آلتیسیما سمی است؟

هنگام هرس فیکوس آلتیسیما متوجه خواهید شد که گیاه دارای شیره بسیار سفید است. مراقب باشید که این ماده با پوست شما در تماس نباشد. زیرا کمی سمی است و می‌تواند تحریک‌کننده باشد. به یاد داشته باشید که پس از هرس فیکوس، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

 

بهترین موارد استفاده از فیکوس آلتیسیما چیست؟

معمولاً، فیکوس آلتیسیما که به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود، با انجیر برگ کمانچه ارتباط نزدیکی دارد. با این تفاوت که مراقبت از آن آسان‌تر است. این گیاه چند رنگ و جذاب می‌تواند یک نقطه کانونی زیبا در محیط هرخانه‌ای ایجاد کند. در مناطق گرم، می‌توانید فیکوس آلتیسیما را در فضای باز بکارید، جایی که ارتفاع آن به 12 متر می‌رسد.

این گیاه در محیط بومی خود برای تولید لاتکس و فیبر برداشت می‌شوند. همچنین، در تایلند به دلیل سرعت رشد سریعی که دارد، به منظور احیای جنگل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

خرید گیاه آپارتمانی فیکوس آلتیسیما از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *