نگهداری گیاهان

صفر تا صد آبیاری گیاهان آپارتمانی

آبیاری گیاهان آپارتمانی

اکثر گیاهان آپارتمانی هر 1 تا 3 هفته یکبار نیاز به آبیاری دارند. دفعات آبیاری به اندازه و نوع گیاه و گلدان، دما، رطوبت و سرعت رشد گیاه بستگی دارد. بنابراین شما باید گیاهان خود را در زمانی آبیاری کنید که به آن نیاز دارند. سوالی که خیلی از افراد در مورد آبیاری گیاهان همیشه دارند این است که: از کجا بدانیم چه زمانی باید گیاهان آپارتمانی خود‌ را آبیاری کنیم؟

 

نوع گیاه بررسی کنید:

برخی از گیاهان محیط مرطوب و برخی دیگر خشکی ‌را ترجیح می‌دهند. حتی تعدادی می‌توانند شرایط خشکی قبل از آبیاری‌ را تحمل کنند. بنابراین شما باید نیاز آبی گیاه خود را بررسی کنید؛ زیرا این امر در آبیاری بسیار کمک خواهد کرد.

 

سطح خاک را بررسی کنید:

با یک نگاه سریع می‌توانید متوجه شوید که خاک روی سطح گلدان شما خشک است یا خیر. خاک مرطوب تقریبا همیشه تیره‌تر از خاک خشک است. بنابراین وقتی خاک قهوه‌ای روشن‌تر می‌بینید، خشکی سطح خاک را نشان می‌دهد.

 

خشکی خاک را بررسی کنید:

قبل از آن، به خاطر داشته باشید که در بعضی از گیاهان نیاز است که سطح خاک بین دو آبیاری خاک کامل خشک شود اما بعضی گیاهان همانطور که قبل‌تر گفتیم نیاز دارند سطح خاک آن‌ها کمی مرطوب باشد.

با استفاده از خلال چوبی می‌توانید تشخیص دهید که گیاه شما به آبیاری احتیاج دارد یا ندارد. کافی است یک خلال چوبی را در خاک فرو کنید و بعد از چند لحظه آن‌را از خاک در آورید، اگر ذرات خاک به آن چسبیده بود نیازی به آبیاری نیست اما اگر ذرات خاک به خلال نچسبیده بود آبیاری‌ را انجام دهید و آبیاری ‌را طوری انجام دهید که تمام سطح خاک آبیاری شود.

 

علائم پژمردگی را بررسی کنید:

پژمردگی یا افتادگی برگ‌ها اغلب می‌توانند نشان دهنده این باشد که گیاه شما از کمبود آب رنج می‌برد. البته موارد دیگری هم وجود دارد که می‌تواند باعث پژمردگی شود. مانند آبیاری بیش از حد یا بیماری. این موضوع خیلی اهمیت دارد که به جای بدتر کردن مشکل، علت درست پژمردگی را در گیاهان خود درمان کنید.

همچنین می‌توانید از طریق وزن کردن گلدان (بدون استفاده از ترازو) تشخیص دهید که گیاه شما نیاز به آبیاری دارد یا ندارد؛ زیرا خاک خشک بسیار سبک‌تر از خاک مرطوب است. بنابراین تفاوت وزنی قابل توجهی را مشاهده می‌کنید. البته این موضوع برای همه گلدان‌ها صدق نمی‌کند.

 

عواملی که در دفعات آبیاری گیاهان آپارتمانی تاثیر می‌گذارند:

 

🌿اندازه گیاه:

گیاهان بزرگتر نسبت به گیاهان کوچکتر به آب بیشتری نیاز دارند. در واقع گیاهان جوان‌تر با سرعت بیشتری رشد می‌کنند که می‌توانند نیاز آبی آنها را نسبت به گیاهان بزرگتر که به طور فعال رشد نمی‌کنند، افزایش دهند.

 

🌡درجه حرارت:

دمای بالا در منازل می‌تواند باعث افزایش تبخیر و تعرق گیاهان شود، به این معنی‌که خاک آن‌ها سریع‌تر خشک می‌شوند. ممکن است دمای خانه شما در فصول مختلف و حتی از اتاقی به اتاق دیگر فرق داشته باشد. اتاق‌هایی که در طول روز آفتاب زیادی به آن‌ها تابیده می‌شود، گرم‌تر هستند و نیاز آبی گیاهان شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

 

💦رطوبت:

رطوبت محیط می‌تواند تاثیر زیادی بر میزان تبخیر آب از خاک و سرعت تعرق برگ‌ها داشته باشد. در زمستان بعلت کاهش جریان هوای آزاد در منازل و وجود سیستم‌های گرمایشی، رطوبت محیط کمتر است. بنابراین خاک به سرعت خشک می‌شود.

 

🌼نوع گلدان:

گلدان‌های سفالی بسیار سریع‌تر از گلدان‌های پلاستیکی آب را از دست می‌دهند. سعی کنید نوع گلدان را بر اساس نوع گیاهی که دارید انتخاب کنید. گیاهانی که شرایط خشک و مخلوط گلدانی با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهند در گلدان‌های سفالی بهتر عمل می‌کنند.

 

📏اندازه گلدان:

اندازه گلدان مناسب گیاه‌ را انتخاب کنید. ابعاد گلدان ارتباط مستقیمی با ابعاد گیاه شما دارد. برای مثال بهترین دهانه گلدان به اندازه سایه‌انداز گیاه است. برای تشخیص سایه‌انداز در محیطی تاریک نور چراغ‌قوه را به طور عمود بر گیاه بتابانید. محدوده سایه ایجاد شده را سایه انداز می‌نامیم. ارتفاع گلدان نیز بسته به نوع ریشه ها و ارتفاع گیاه دارد .

 

🌱نوع مخلوط گلدان:

خاک گلدان با مقادیر بیشتری از مواد آلی، آب را راحت‌تر در خود نگه می‌دارند. افزودن ماسه و پرلیت باعث بهبود زهکشی خاک می‌شود.

 

💧نحوه صحیح آبیاری:

هنگام آبیاری اکثر گیاهان از پاشیدن آب بر روی برگ‌ها خودداری کنید. اطمنیان حاصل کنید که دهانه ظرف آبیاری زیر برگ‌ها باشد و فقط به سمت خاک باشد. این روش به جلوگیری از بیماری‌های قارچی و باکتریایی کمک می‌کند.

 

کلام آخر

آبیاری گیاهان یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری آن‌ها می‌باشد؛ بنابراین آبیاری‌ را به طور کامل و یکنواخت انجام دهید. اگر فقط یک طرف را آبیاری کنید، ریشه‌ها و برگ‌ها در سمت دیگر دچار بحران خشکی می‌شوند. برای اینکه گیاهتان پر و شاداب بماند دور تا دور گلدان را به طور یکنواخت آبیاری‌ را انجام دهید و آنقدر آبیاری کنید تا آب از ته گلدان یعنی سوراخ‌های زهشکی خارج شود. سپس آب اضافی را بیرون بریزید. زیرا گیاهان دوست ندارند ریشه‌هایشان در خاک بیش از حد مرطوب نگهداری شود و وقتی ریشه‌های گیاه برای مدت طولانی در خاک اشباع از آب باشند، در نهایت باعث پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. خبر خوب اینکه بسیاری از گیاهان در فصل زمستان به خواب زمستانی می‌روند. در نتیجه به آب بسیار کمتری نسبت به تابستان احتیاج دارند! همچنین برخی گیاهان آپارتمانی می‌توانند تا دو هفته بدون آبیاری زنده بمانند.😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *