دانستی ها

معرفی 25 نوع ارکیده و شرایط نگهداری آن‌ها

معرفی 25 نوع ارکیده و شرایط نگهداری آن‌ها

ارکیده‌ها یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین گروه‌ گیاهان گلدار در جهان را تشکیل می‌دهند. بیش از 25000 گونه منفرد از انواع ارکیده در جهان موجود است که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین خانواده‌های گیاهان گلدار می‌باشد. برخی از ارکیده‌ها به عنوان گیاهان آپارتمانی هستند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند در فضای باز باشند. آنها به طور طبیعی تقریبا در هر آب و هوایی رشد می‌کنند. بنابراین، چه به دنبال یک ارکیده برای تزئین دفتر خود باشید و چه به دنبال گونه‌ای برای رشد در باغچه بیرونی خود باشید، هزاران مورد برای انتخاب پیدا خواهید کرد.

اولین ویژگی قابل توجه این گیاهان، گل‌های آنهاست. ارکیده‌ها به خاطر گل‌های زیبا و خوشبوی خود شناخته می‌شوند. گل‌های آنها دارای تقارن دو طرفه هستند و در رنگین کمانی از رنگ‌ها و نقش‌های جذاب شکوفا می‌شوند. علاوه بر این، انواع مختلفی از ارکیده‌ها وجود دارد که همگی شکوفه‌های بزرگ و زیبایی دارند. در این مقاله 25 گونه مختلف ارکیده را با نام و تصاویرشان به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای محیط شما بهترین است.

 

1- ارکیده کاتلیا (Cattleya orchids):

ارکیده کاتلیا - Cattleya orchids

خاستگاه Cattleya آمریکای مرکزی و جنوبی است. ارکیده‌های کاتلیا به عنوان یکی از محبوب‌ترین ارکیده‌ها شناخته می‌شوند. دلیل این محبوبیت تولید هیبریداسیون در رنگ‌های مختلف و جذاب است. بسیاری از آنها دارای کک و مک یا رگه‌هایی از رنگ‌های متضاد هستند و در آب و هوای گرم با نور متوسط روشن بهترین رشد را دارند. برخی از انواع آن، کاملا معطر هستند.

 

2- ارکیده براسیا (Orchid Brassia):

ارکیده براسیا - Orchid Brassia

ارکیده‌های براسیا با کاسبرگ‌های عنکبوت مانند و الگوهای رنگی جالبشان متمایز می‌شوند. این ارکیده‌های معطر دارای شکوفه‌های متعدد با 8 تا 12 گل هستند که از یک پیاز شکوفا می‌شوند. ارکیده‌های براسیا عاشق رطوبت بوده، نور روشن و پراکنده را ترجیح می‌دهند.

 

3- ارکیده سیمبیدیوم (Boat orchid):

ارکیده سیمبیدیوم - Boat orchid

ارکیده‌های سیمبیدیوم که معمولاً به عنوان “ارکیده قایق” شناخته می‌شوند، دارای گل‌های زرد با گلبرگ‌های راه راه قهوه‌ای هستند که در حال گسترش هستند. حاشیه با لکه‌های قرمز بزرگ و نامنظم است. همچنین گل‌های آن کمی معطر هستند و در مقایسه با سایر گونه‌های ارکیده کوچکترند، اما می‌توانند تا 30 شکوفه در هر سنبله تولید کنند. آنها را می‌توان در باغچه یا به عنوان یک گیاه آپارتمانی پرورش داد. دمای گرم‌تر در روز و دمای خنک‌تر در شب را ترجیح می‌دهند. زمان گلدهی  آنها معمولا از پاییز تا اوایل بهار است.

 

4- ارکیده وندا (Vanda Orchid):

ارکیده وندا - Vanda Orchid

ارکیده‌های وندا تنوع رنگی بی‌پایانی دارند و به ‌خاطر گل‌های معطر و ماندگارشان شناخته می‌شوند. وندا در انواع گل‌های کوچک و گل‌های بزرگ موجود است. این ارکیده‌ها اغلب در سبدهای آویزان رشد می‌کنند و ریشه‌هایشان در معرض هوای فراوان است. این ارکیده‌ها نسبت به محیط خود حساس هستند و به نور و رطوبت بالا نیاز دارند. علاوه بر این، جزو ارکیده‌های کمیاب هستند و با توجه به گل‌های باشکوه خود از محبوب‌ترین جنس‌های موجود در بازار هستند.

 

 

5- ارکیده انسیکلیا (Encyclia orchid):

ارکیده انسیکلیا - Encyclia orchid

این گونه که به آن ارکیده‌های صدفی نیز می‌گویند، به دلیل شکل اختاپوس مانند و توانایی شکوفه دادن برای چندین ماه متوالی شناخته می‌شوند. این ارکیده‌ها معطر نیستند. به طور معمول به عنوان یک گیاه خانگی رشد می‌کند و نور پراکنده روشن داخل ساختمان یا سایه روشن مکان در فضای باز برای آن مناسب است.

 

6- ارکیده میلتونیا (Miltonia Orchid):

ارکیده میلتونیا - Miltonia Orchid

ارکیده‌های میلتونیا به دلیل شباهت ظاهری آنها به پنسی‌های باغی، اغلب به عنوان “ارکیده پانسی” شناخته می‌شوند. برخلاف پنسی‌های باغی که دماهای خنک‌تر را ترجیح می‌دهند، ارکیده‌های میلیتونیا به نور غیرمستقیم روشن و دمای متوسط نیاز دارند و از اواخر بهار تا تابستان شکوفا می‌شوند. ارکیده میلتونیا در رنگ‌های مختلفی مانند سفید، زرد، صورتی، قرمز و بنفش وجود دارد. تعداد زیادی از هیبریدهای Miltoniopsis وجود دارند که در محیط‌های معمولی خانه بسیار خوب عمل می‌کنند، تا زمانی که گرمایش زیاد نباشد. رطوبت برای رشد این گیاهان حیاتی است، بنابراین یک سینی سنگریزه برای آنها فراهم کنید تا آنها را در بهترین حالت خود نگه دارید.

 

7- ارکیده اونسیدیوم (Oncidium Orchid):

ارکیده اونسیدیوم- Oncidium Orchid

ارکیده‌های Oncidium معمولاً به عنوان “ارکیده‌های بانوی رقصنده” شناخته می‌شوند، زیرا گلبرگ‌هایشان مانند دامن است. بیش از 300 گونه در این جنس وجود دارد. ارکیده‌های Oncidium به رطوبت ثابت نیاز دارند، محیط خنک‌تر را ترجیح می‌دهند و معمولا در پاییز شکوفا می‌شوند. اکثر آنها به رنگ زرد، سفید، بنفش، صورتی یا سبز هستند.

 

8- ارکیده اپی دندرم (Epidendrum Orchid):

ارکیده اپی دندرم - Epidendrum Orchid

با بیش از 1000 گونه و هیبرید مختلف، ارکیده اپیدندرم یکی از رایج‌ترین انواع ارکیده است. بیشتر آنها در بهار یا تابستان گل می‌دهند و گل‌های آن‌ها در مقایسه با سایر ارکیده‌ها کوچک‌تر است و معمولاً به صورت دسته‌ای شکوفا می‌شوند. ارکیده‌های اپیدندروم به نور بسیار روشن نیاز دارند و بهتر است در تابستان در فضای باز یا با نور مصنوعی اضافی در داخل رشد کنند. همچنین اپیدندرم در برابر طیف وسیعی از دماها مقاوم است. فقط اطمینان حاصل کنید که هرگز دما به اندازه یخ زدن آن کاهش پیدا نکند، زیرا مطمئناً گیاه را می‌کشد.

 

9- ارکیده آدونتوگلوسوم (Odontoglossum Orchid):

ارکیده آدونتوگلوسوم - Odontoglossum Orchid

ارکیده‌های Odontoglossum، ارکیده‌هایی مناسب آب و هوای خنک هستند که به خاطر گلبرگ‌های رنگارنگ و کک و ‌مک‌شان شناخته می‌شوند. این گل‌ها به نور متوسط و آبیاری مکرر (حدود 2 تا 3 بار در هفته) نیاز دارند. ارکیده Odontoglossum برای رشد در گلخانه‌ها بسیار توصیه می‌شود.

 

10- ارکیده زیگوپتالوم (Zygopetalum Orchid):

ارکیده زیگوپتالوم - Zygopetalum Orchid

منشأ Zygopetalum از آمریکای جنوبی است. در طبیعت، این ارکیده روی تنه درختان و صخره‌ها در محیط مرطوب رشد می‌کند. نمونه دیگری از ارکیده‌های مناسب آب و هوای خنک هستند که از پاییز تا بهار شکوفا می‌شوند. آنها در اندازه‌های مختلف گل، از 2 تا 10 سانتی متر در دسترس هستند. یک ساقه‌گلدهنده جدید، شاخه جدیدی را تشکیل می‌دهد که حداقل سه گل روی آن ظاهر می‌شود. Zygopetalum در رنگ‌های آبی، قرمز، بنفش و سفید موجود است. برخی از ارقام زیگوپتالوم می‌توانند رایحه دلپذیری را در طول گلدهی ایجاد کنند.

 

11- ارکیده فالانوپسیس (Phalaenopsis Orchid):

ارکیده فالانوپسیس - Phalaenopsis Orchid

یکی از رایج‌ترین انواع ارکیده‌ها، ارکیده‌های فالانوپسیس، که به عنوان “ارکیده پروانه” نیز شناخته می‌شوند، برای مبتدیان ایده آل هستند. رشد آنها در فضای داخلی نسبتا آسان است و در بیشتر طول سال شکوفا می‌شوند. ارکیده‌های Phalaenopsis نور پراکنده و رطوبت متوسط را ترجیح می‌دهند، بنابراین سعی کنید ارکیده خود را در آشپزخانه یا حمام قرار دهید.

 

12- ارکیده سایکوپسیس (Psychopsis orchid):

ارکیده سایکوپسیس- Psychopsis orchid

ارکیده‌های سایکوپسیس به عنوان “ارکیده پروانه‌ای” نیز شناخته می‌شوند. زیرا گلبرگ‌های خالدار آنها شبیه پروانه‌هایی است که در نسیم می‌رقصند. رشد آنها نسبتاً آسان است. زیرا تحمل خوبی برای طیف گسترده‌ای از دما و شرایط نوری دارند و می‌توانند برای چندین ماه شکوفا شوند.

 

13- ارکیده پافیوپدیوم (Paphiopedium Orchid):

ارکیده پافیوپدیوم - Paphiopedium Orchid

این ارکیده یک گیاه آپارتمانی با رشد آسان است و برای مبتدیان بسیار عالی است. ارکیده پافیوپدیوم، گلبرگ‌هایی در رنگ‌های مختلف با طرح‌های خالدار و راه راه دارد. در این گونه زمان گلدهی متفاوت است. برخی از گونه‌ها می‌توانند در تمام طول سال شکوفا شوند.

 

14- ارکیده دندروبیوم (Dendrobium Orchid):

ارکیده دندروبیوم - Dendrobium Orchid

این گونه ارکیده بسیار بزرگ و متنوع است و حدود 1800 گونه مختلف از ارکیده دندروبیوم وجود دارد. گل‌ها سبز، بنفش، قرمز یا صورتی هستند. این ارکیده‌ها دوست دارند در گلدان‌های کوچک رشد کنند و اغلب شکوفه‌های بلند و سنگینی دارند. ارکیده‌های دندروبیوم نسبت به سایر ارکیده ها به دماهای سردتر و رطوبت کمتری نیاز دارند.

 

15- ارکیده فایوس (Phaius Orchid):

ارکیده فایوس - Phaius Orchid

ارکیده‌های Phaius برگ‌های بزرگی در پایه خود دارند و گل‌هایی به رنگ‌هایی مانند سفید، صورتی، قرمز و بنفش دارند. ارکیده‌های Phaius می‌توانند در خارج از سال (بدون یخ زدن) رشد کنند و معمولاً در زمستان شکوفا می‌شوند.

 

16- ارکیده ماکسیلاریا (Maxillaria tenuifolia):

ارکیده ماکسیلاریا - Maxillaria tenuifolia

ارکیده‌های ماکسیلاریا که اغلب در مناطق گرمسیری یافت می‌شوند، نور روشن را دوست دارند و می‌توانند آب زیادی مصرف کنند. بیش از 300 گونه ارکیده ماکسیلاریا وجود دارد و بیشتر آنها به خاطر رایحه نارگیل و وانیل خود شناخته شده‌اند. ارکیده‌های ماکسیلاریا در اوایل بهار شکوفا می‌شوند.

 

17- ارکیده فراگمیدیوم (Phragmipedium Orchid):

ارکیده فراگمیدیوم - Phragmipedium Orchid

بر خلاف اکثریت قریب به اتفاق انواع دیگر ارکیده‌ها، ارکیده‌های فراگمیپدیوم در شرایط مرطوب رشد می‌کنند. این تعجبی ندارد، زیرا این ارکیده‌ها معمولاً در کنار نهرها و رودخانه‌ها یافت می‌شوند. به طور معمول به عنوان یک گیاه خانگی رشد می‌کند و نور روشن داخلی یا سایه روشن در فضای باز برای آن مناسب است.

 

18- ارکیده کاتاستوم (Catasetum orchid):

ارکیده کاتاستوم - گونه های مختلف ارکیده

ارکیده‌های کاتاستوم به‌عنوان یکی از منحصر به‌ فردترین ارکیده‌ها، گل‌های مومی شکل غیرمعمولی دارند که به شکل نر و ماده تولید می‌شوند. در صورت لمس یا ضربه زدن به گیاه، گل‌های نر در واقع گرده را به هوا پرتاب می‌کنند.

 

19- ارکیده لیکاسته (Lycaste orchid):

ارکیده لیکاسته - Lycaste orchid

بسیاری از گونه‌های ارکیده لیکاسته با رایحه‌هایی مانند لیمو و دارچین معطر هستند. یک ارکیده برگریز است که به طور طبیعی برگ‌های خود را در طول خواب زمستانی می‌ریزد و خوشه‌هایی را آشکار می‌کنند که ممکن است تیز باشند. ارکیده لیکاسته در رنگ‌هایی مانند سفید، زرد و قرمز وجود دارد و در اواخر زمستان تا اوایل بهار شکوفا می‌شود.

 

20- ارکیده لودیسیا (Ludisia orchid):

ارکیده لودیسیا -Ludisia orchid

ارکیده‌های لودیسیا که به نام «ارکیده‌های جواهر» نیز شناخته می‌شوند، جنس نادری را تشکیل می‌دهند که تنها شامل یک گونه است. این ارکیده‌ها دارای برگ‌های سبز تیره و گل‌های کوچک سفید هستند که در پاییز و زمستان شکوفا می‌شوند. ارکیده‌های لودیسیا به نور زیاد خورشید نیاز ندارند و بعنوان گیاهان آپارتمانی به خوبی عمل می‌کنند.

 

21- ارکیده براساوولا (Brassavola Orchid):

ارکیده براساوولا - Brassavola Orchid

ارکیده براساوولا یکی از رایج‌ترین و آسان‌ترین ارکیده‌ها برای رشد است و برای علاقه‌مندان به ارکیده جدید که می‌خواهند نتایج سریعی را ببینند عالی است. براساوولا به راحتی رشد می‌کند و شکوفه‌های ستاره‌ای شکل ظریف خود را از سنین جوانی تولید می‌کند. اگر از براساوولای خود به خوبی مراقبت کنید، ممکن است با گل دادن چندین بار در سال به شما پاداش دهد. گل‌ها معمولاً کرم مایل به سفید، اغلب با مرکز سبز، و دارای لبه‌ای سفید و درشت هستند. همچنین در شب عطری خوش بو را تجربه خواهید کرد.

 

22- ارکیده بلتیلا (Bletilla orchid):

ارکیده بلتیلا - Bletilla orchid

ارکیده‌های بلتیلا عاشق دماهای پایین هستند، که آن‌ها را برای رشد در فضای باز ایده‌آل می‌کند. تا زمانی که در آب و هوای نسبتاً معتدل زندگی می‌کنید (بدون گرما یا سرمای شدید)، می‌توانید پیازهای بلتیلا را در بهار بکارید و گلدهی آنها را در اواخر تابستان تماشا کنید. زمان گلدهی این گونه، اوایل تابستان است.

23- ارکیده سیکنوچیس (Cycnoches Orchid):

ارکیده سیکنوچیس- گونه های ارکیده

ارکیده سیکنوچیس با نام “ارکیده قو” نیز شناخته می‌شود، زیرا گل آذین زیبای گل‌های نر شبیه گردن قو است. ممکن است 30 گل با عطر تند روی یک ساقه با عمر طولانی رشد کنند. نزدیک به 40 گونه پذیرفته شده در این جنس وجود دارد. این گیاهان باید پس از اتمام گلدهی یک دوره خشکی داشته باشند. به طور معمول به عنوان یک گیاه خانگی رشد می‌کند. نور پراکنده روشن داخل ساختمان، یا مکان سایه روشن در فضای باز برای این ارکیده مناسب است.

 

24- ارکیده ماسدوالیا (Masdevallia Orchid):

Masdevallia Orchid- انواع گونه های ارکیده

ارکیده Masdevallia که در تابستان شکوفا می‌شود، در مقایسه با سایر جنس‌های ارکیده شکل گل غیرمعمولی دارد. این ارکیده در مورد شرایط دما و رطوبت بسیار خاص است و برای پرورش دهندگان ارکیده پیشرفته مناسب است. نزدیک به 500 گونه در این جنس وجود دارد، اگرچه تنها تعداد کمی از آنها معمولاً به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند.

 

25- ارکیده کامبریا (Cambria orchid):

ارکیده کامبریا

گیاهان از جنس Vuylstekeara با نام هیبریدی خود “کامبریا” به فروش می‌رسند. ارکیده کامبریا ترکیبی از گونه‌های مختلف گیاهی است و بنابراین در طبیعت وجود ندارد. آنها گیاهان بسیار خوبی را برای یک مبتدی ارکیده می‌سازند، زیرا طیف وسیعی از دماها را تحمل می‌کنند و نیازی به دوره استراحت ندارند. ارکیده‌های کامبریا شکوفه‌های عظیم و فوق العاده‌ای را روی خوشه‌های منفرد یا شاخه‌ای ایجاد می‌کنند. اکثر گونه‌ها دارای گل‌های قرمز و سفید، با لب‌های بزرگ با رنگ زرد هستند که برای چندین هفته دوام می‌آورند.

 

جمع بندی

خانواده ارکیده فوق العاده متنوع و گسترده است و به دلیل زیبای استثنایی‌شان ارزشمند هستند. ارکیده‌ها این قدرت را دارند که به محیط داخلی و فضای باز ظرافت ببخشند و فضای کسل کننده را روشن کنند. انواع مختلفی از ارکیده‌ها وجود دارد که دارای تنوع بی‌شماری در اندازه، شکل، رنگ، فرم و نیاز‌های رشد هستند. همچنین برای شناسایی ارکیده‌ها باید آناتومی اولیه گیاه را بدانید. شکل و رنگ گل‌ها، ساقه‌ها و برگ‌ها به شما در شناسایی انواع گونه‌های ارکیده کمک می‌کند. به نظر می‌رسد هيچ خانواده گیاهی با چنین شیفتگی روی زمین به جز خانواده ارکیده وجود ندارد. همچنین بسیاری از این ارکیده‌های دوست داشتنی برای رشد به دانش و تجهیزات تخصصی نیاز ندارند. اگر اسرار آنها را بدانید، گل دادن دوباره آنها دشوار نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *