نگهداری گیاهان

راهنمای مراقبت از گل کالاتیا: نحوه مراقبت از گل کالاتیا همراه با نکات رشد

راهنمای مراقبت از گل کالاتیا: نحوه مراقبت از گل کالاتیا همراه با نکات رشد - انگور

 

آشنایی با کالاتیا

گیاه کالاتیا گیاهی زیبا با نوارهای صورتی روی برگ‌های بزرگ و سبز است. گیاهی که به خاطر زیبایی چشم گیرش، آن را در دسته گیاهان آپارتمانی خاص قرار داده است. کالاتیا از گیاهانی چشم نواز است که برگ‌های اکثر ارقام آن در طول شب اندکی جمع می‌شوند. قسمت‌های رنگی زیرین برگ‌های کالاتیا، این گیاه را خاص‌تر می‌کند. مراقبت از کالاتیا نسبتاً آسان است، اما آن‌ها دوست دارند در محیطی با رطوبت بالاتر (مانند آشپزخانه یا حمام) باشند و خاک آن‌ها به طور مداوم مرطوب بماند.

راهنمای مراقبت از گل کالاتیا: نحوه مراقبت از گل کالاتیا همراه با نکات رشد - انگور

 

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به تازگی یک کالاتیا را مهمان خانه خود کرده‌اید و نمی‌دانید که چه محیط و شرایطی مناسب این گیاه خاص و کمیاب است، با ما همراه باشید. در این مقاله، کارهایی که می‌توانید برای سالم نگه داشتن این گیاه گرمسیری حیرت‌انگیز اما سرسخت انجام دهید، خواهیم پرداخت.

 

راهنمای مراقبت از گل کالاتیا: نحوه مراقبت از گل کالاتیا همراه با نکات رشد - انگوراگر شما هم جزو افرادی هستید که در آپارتمان زندگی می‌کنید و می‌خواهید خانه‌ای سبز با گیاهان خاص داشته باشید، خرید گیاه کالاتیا را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

فهرست مطالب

  • ارتفاع کالاتیا چقدر است؟
  • آیا کالاتیا دارای گل و عطر است؟
  • کالاتیا در چه نور، دما و رطوبتی بهتر رشد می‌کند؟
  • کالاتیا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان کالاتیا چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر کالاتیا
  • آفات یا بیماری‌های کالاتیا
  • آیا کالاتیا سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از کالاتیا چیست؟

 

ارتفاع کالاتیا چقدر است؟

کالاتیا رشد نسبتاً آرامی دارد. معمولاً، این گیاهان تا ارتفاع حدود 60 سانتی‌متر رشد می‌کنند و سپس رشد آن‌ها متوقف می‌شود.

 

آیا کالاتیا دارای گل و عطر است؟

کالاتیا اغلب در طبیعت شکوفا می‌شود و در صورت نگهداری به عنوان یک گیاه آپارتمانی در رایط داخل خانه گل نمی‌دهد.

 

کالاتیا در چه نور، دما و رطوبتی بهتر رشد می‌کند؟

این گیاه گرمسیری نور روشن، اما غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد. این گونه از کالاتیا برای رشد در نور کم سازگار نیست و نور مستقیم باعث سوختن برگ‌ها و از بین رفتن رنگ‌ها و رگه‌های زیبایش می‌شود.

توجه داشته باشید که این گیاهان در معرض آفتاب مستقیم ضعیف عمل می‌کنند که باعث سفید شدن برگ‌ها می‌شود. به عنوان یک اصل همیشه در نظر داشته باشید که هر چه شاخ و برگ یک گیاه تیره‌تر باشد، نیاز به نور کمتر می‌شود.

راهنمای مراقبت از گل کالاتیا: نحوه مراقبت از گل کالاتیا همراه با نکات رشد - انگور

این گیاه هوای گرم مشابه زادگاهش را می‌پسندد و از محیط سرد بیزار است. کالاتیا بین 18 تا 29 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهد. در زمستان باید از دمای زیر 15 درجه سانتی‌گراد و هوای سرد جلوگیری شود. همچنین تغییرات ناگهانی دما برای این گیاه مناسب نیست. در صورتی که نشانه‌هایی چون پیچ خوردن برگ‌ها را مشاهده کردید، دمای متعادل گیاه را حتما بررسی کنید.

راهنمای مراقبت از گل کالاتیا: نحوه مراقبت از گل کالاتیا همراه با نکات رشد - انگور

مانند بسیاری از گیاهان گرمسیری، کالاتیا یک نقطه با رطوبت فراوان را ترجیح می‌دهد. با استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز یا قرار دادن گلدان روی سینی پر از سنگریزه و آب می‌توانید سطح رطوبت را افزایش دهید. سنگریزه‌ها گلدان را در آب غوطه‌ور نمی‌کند و تبخیر طبیعی آب به مرطوب نگه داشتن هوای اطراف گیاه کمک می‌کند. در حالت ایده‌آل، کالاتیا سطح رطوبت 50 درصد یا بیشتر را ترجیح می‌دهد. در حالی که انواع حساس‌تر، به رطوبت بالاتر حدود 60 درصد نیاز دارند.

همچنین گیاهان از قرار گرفتن در کنار هم لذت می‌برند که این خود نیز باعث افزایش رطوبت کلی می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم در کنار گیاه کالاتیای خود، یک گیاه سانسوریا هم داشته باشید.

 

کالاتیا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

مثل همه گیاهان خانگی، کالاتیا از آب تسویه شده یا بدون آهک و کلر لذت می‌برد. برای همین بهتر است از آب مقطر یا بدون املاح استفاده کنید. یا آبی که برای آبیاری استفاده می‌کنید را از شب قبل در ظرفی بریزید تا کلر آن از بین برود.

این گیاه خاک مرطوب را دوست دارد. پس کالاتیای خود را هنگامی که 25٪ سطح خاک خشک است، آبیاری کنید. آب را تا زمانی که مایعات از سوراخ زهکشی در پایین گلدان جریان یابد، ریخته و آب جمع شده در زیرگلدانی را دور بریزید. اجازه ندهید که گیاه غرق در آب شود زیرا باعث آسیب به ریشه و گیاه می‌شود.

به طور کلی، گیاهان خانگی وقتی خاک جاصلخیز داشته باشند، از بهار تا پاییز رشد می‌کنند. گیاه کالاتیا نیاز به کود مخصوصی ندارد و استفاده از کود معمولی فاقد مقدار زیاد فلوئور و نمک برای آن بهتر است. در طول دوره اصلی رشد گیاه، کود مایع را به آب مورد نظر برای آبیاری گیاه اضافه کنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان کالاتیا چگونه است؟

کالاتیا گیاهی است که خاک مرطوب و نه خیس را دوست دارد. پس باید خاکی را انتخاب کرد که بتواند آب بیشتری را در خود نگه دارد. اگر چنین خاکی ندارید، بهتر است آبیاری را در فواصل کوتاه انجام دهید که بستر گیاه همیشه مرطوب بماند. در صورتی که بعد از آبیاری می‌بینید که خاک متراکم و سنگین می‌شود، بهتر است خاک گلدان را عوض کنید.

گیاهان واقعاً می‌توانند در محیط‌های مختلف و مخلوط خاک رشد کنند، اما مهمترین نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید این است که خاک باید به خوبی زهکشی شود. بسیاری از مخلوط‌های خاک از پیش بسته‌بندی شده می‌توانند در زمینه زهکشی کمک کنند. مخلوطی از 50 درصد خاک گلدان، 20 درصد پوست ارکیده، 20 درصد زغال چوب و 10 درصد پرلیت را امتحان کنید.

بهار یا تابستان بهترین زمان برای تکثیر و تعویض گلدان است زیرا گیاه در قوی ترین حالت قرار دارد. سعی کنید قبل از رشد شاخه‌های جدید اقدام به تعویض گلدان نمایید. هر 12 یا 18 ماه گیاه را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید. اگر ترجیح می‌دهید اندازه فعلی گیاه خود را حفظ کنید بهتر است خاک جدید تهیه کنید. ریشه‌های پوسیده و شاخ و برگ‌ها را اصلاح کنید و مجدداً در همان ظرف قرار دهید.

برخلاف تصور قدیمی، گلدان‌های سفالی به گیاهان کمک می‌کنند تا ریشه مرطوب بماند، اما خیس و غرقاب نشود. گلدان سفالی رطوبت اضافی را از بین می‌برد و خاک را در حد مطلوب مرطوب نگه می‌کند. اما اگر در یک مکان خشک زندگی می‌کنید یا تمایل به آبیاری گیاهان دارید، یک گلدان پلاستیکی را در نظر بگیرید.

اطمینان حاصل کنید که هر گلدان سوراخ زهکشی داشته باشد، زیرا آب اضافی باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

اگر مشاهده کردید که نوک یا لبه‌های گیاه سوخته است، هر برگ زرد را بردارید تا گیاه شما قوی‌تر رشد کند. از هیچ گونه محصول براق‌کننده‌ای روی برگ‌ها استفاده نکنید. در عوض، برگ‌ها را با پارچه‌ای مرطوب، تمیز کنید.

نظافت و نگهداری

هرس کردن یا از بین بردن شکوفه‌های قدیمی یا پژمرده، ظاهر کالاته را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود انرژی آن صرف تولید شاخ و برگ و شکوفه‌های جدید شود.

برگ‌های پژمرده و از بین رفته‌ی کالاتیا را با قیچی تیز و ضدعفونی‌شده برش دهید. سپس نوک یا لبه‌های ترد شده را تمیز کنید. در صورتی که، بخشی از برگ پژمرده یا نابود شده باشد، نیازی به برش کل برگ نیست.

 

نحوه تکثیر کالاتیا

تکثیر این گیاه از طریق روش‌های قلمه‌زنی و تقسیم ریشه امکان‌پذیر است.

می‌توانید منتظر بمانید تا شاخه‌های جدید در خاک دور از گیاه مادر ظاهر شوند و آن را از گلدان خارج کنید.

سپس قسمت جدید را به آرامی از گیاه اصلی جدا کرده و مراقب باشید که هیچ ریشه‌ای شکسته نشود.

قسمت اصلی را دوباره بکارید و قسمت جدید را در یک گلدان با مخلوط گلدان خوب تخلیه کنید.

 

آفات یا بیماری‌های کالاتیا

شایع‌ترین آفت کالاتیا کنه عنکبوتی است. این آفت می‌تواند خطر بزرگی برای هر گیاه آپارتمانی باشد. رایجترین روش درمان استفاده از روغن چریش است.

شته‌ها نیز به راحتی با روغن چریش قابل کنترل هستند. برخلاف کنه‌های عنکبوتی، کالاتیا در داخل خانه کمتر دچار این آفت می‌شود.

شپشک‌های آردآلود و سایر حشرات فلس‌دار نیز می‌توانند در گیاه کالاتیا ظاهر شوند. روغن چریش در برابر این آفات موثر است، اما می‌توانید از صابون نیز برای از بین بردن آن‌ها استفاده کنید.

پژمردگی یا آویزان شدن برگ‌ها به طور معمول نتیجه تشنگی گیاه است. با این حال، برگ های این گیاه به دنبال نور بالا و پایین می شوند، بنابراین حتماً خاک را با انگشت خود لمس کنید تا اطمینان حاصل کنید که قبل از دادن آب به گیاه، سطح خاک خشک باشد. در غیر اینصورت میزان نور و دمای محیط را بررسی کنید.

زرد و یا قهوه ای شدن برگ های کالاتیا نشان از این دارد که محیط بیش از حد خشک است. در این شرایط، سعی کنید گیاه را به محیط نیمه سایه و مرطوب انتقال دهید. همچنین می توانید برگ های گیاه را با اسپری آب مرطوب کنید.

از بین رفتن درخشندگی برگ‌ها به احتمال زیاد در اثر تابش بیش از حد مستقیم خورشید ایجاد می شود. کالاتیا عاشق نور است ، اما باید نور محیط باشد وگرنه برگها رنگ خود را از دست می دهند و در نهایت می سوزند.

آیا کالاتیا سمی است؟

برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی که در صورت خورده شدن برای انسان سمی هستند، کالاتیا برای کودکان بی‌خطر است. بنابراین اگر کودک کوچکی در خانه دارید، می‌توانید با خیال راحت این گیاه را در خانه نگهداری کنید. این گیاه برای حیوانات خانگی نیز بی خطر است.

 

بهترین موارد استفاده از کالاتیا چیست؟

کالاتیا یک گیاه آپارتمانی بسیار زیبا، خاص و دارای توانایی پاکسازی هوا می‌باشد.

این گیاه تزئینی با برگ‌های راه راه و رگه‌های چشم‌نواز برای زیباسازی فضای خانه بسیار مناسب می‌باشد.

2 دیدگاه در “راهنمای مراقبت از گل کالاتیا: نحوه مراقبت از گل کالاتیا همراه با نکات رشد

  1. ملک گفت:

    سلام . عالی بود .سپاسگزارم.

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      ممنون از شما🌺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *